Belangrijke Google update! Check of je traffic bent verloren
Eens in de zoveel tijd brengt Google een grote update uit voor wat betreft hun algoritme. Dit is altijd een spannende tijd, zeker als je veel aandacht besteedt aan je SEO.
Afgelopen week heeft Google weer een dergelijke update uitgebracht, de zogenaamde Google September 2019 update. In deze blogpost lees je wat dit teweeg heeft gebracht!
Google September 2019 Core Update
Vorige week liet Google zelf weten dat ze met een grote update kwamen:
Later today, we are releasing a broad core algorithm update, as we do several times per year. It is called the September 2019 Core Update. Our guidance about such updates remains as we’ve covered before. Please see this blog for more about that: https://t.co/e5ZQUAlt0G
— Google SearchLiaison (@searchliaison) September 24, 2019
Hoewel Google afgelopen jaar bijvoorbeeld zo'n 3200 wijzigingen heeft doorgevoerd in hun algoritme is het altijd opletten wanneer Google een update aankondigt, omdat het in dat geval meestal een belangrijke update betreft, met vaak ook een grotere impact.
Wat is een Google core update?
Zoals eerder aangegeven voert Google op zeer regelmatige basis updates uit die verschillen in rankings kunnen opleveren. Maar een brede core update vindt slechts een paar keer per jaar plaats. De websites die getroffen worden door een dergelijke update zien vaak ook grote verschillen in rankings (en bezoekersaantallen).
De laatste grote update was overigens afgelopen juni.
Hoe kan ik controleren of ik getroffen ben door deze update?
Door de omvang van deze update is het vrij eenvoudig om te controleren of je getroffen bent door deze update.
Hiervoor hoef je alleen maar naar Google Analytics te gaan, en hier bij verkeersbronnen >> organisch te kijken of je vanaf 25 september een dip ziet.
Hieronder vind je een voorbeeld van een duidelijke dip:
Welke soort websites zijn geraakt?
Telkens wanneer er een dergelijke update heeft plaatsgevonden dan zijn er verschillende bedrijven die onderzoeken wat voor soort websites hier de meeste hinder van hebben ondervonden.
Sistrix is één van deze bedrijven, en heeft ook voor deze update weer resultaten. Zoals het met de eerdere updates ook vaak het geval was zijn de zogenaamde Health sites weer het meeste getroffen door deze update.
Is jouw website getroffen?
Allereerst ben ik uiteraard erg benieuwd of jouw website getroffen is door deze update, ik zie graag je reactie terug hieronder, zodat we samen kunnen onderzoeken of er een verband is.
De grote hamvraag blijft natuurlijk: wat kan ik doen als mijn website getroffen is door een Google update?
Helaas is het antwoord niet zo simpel. Er kunnen namelijk tal van redenen zijn. Over het algemeen zul je zien dat bedrijven die écht aan hun bezoekers denken en de website continu optimaliseren voor gebruiksvriendelijkheid op lange termijn het meest succesvol zijn.
Maar nogmaals, als jouw website getroffen is door de update zie ik graag een reactie hieronder, we kunnen dan samen kijken wat de eventuele oorzaak kan zijn!