In 4 stappen het fundament voor al jouw metingen

Karel
18/4/2017
Google Analytics
X
min leestijd
Karel
18/4/2017
Google Analytics
X
min leestijd
meetplan canva banner

Wanneer je wilt weten hoe jouw website presteert, kies je vaak voor installatie van een analysetool zoals Google Analytics. Regelmatig gebeurt dit zonder dat je vooraf duidelijk hebt wat je precies allemaal wilt meten. Of misschien meet jij al heel veel, maar weet je niet goed waar je op kunt / moet sturen om online succesvol te zijn. Het opstellen van een meetplan biedt dan uitkomst. Het meetplan bestaat uit slechts 4 stappen, en vormt de basis van je metingen in een analysetool zoals Google Analytics. Lees snel verder en ga direct aan de slag met het opstellen van jouw eigen meetplan.

1. Bedrijfsdoelstelling

Voordat je start met het meten van alles wat wat je maar kunt meten op je website, is het belangrijk dat je jouw bedrijfsdoelstelling in kaart brengt. Deze doelstelling helpt je namelijk te bepalen wat je strategie en tactieken zijn om je doelstelling te behalen. Bovendien kun je dan gerichter nadenken over het doel van je website en wat je precies aan moet bieden op je site om je klanten tevreden te stellen.

bedrijfsdoelstelling illustratie

Laten we het verduidelijken met een voorbeeld. Wanneer je bijvoorbeeld reizen aanbiedt naar Spanje, kan je bedrijfsdoelstelling als volgt luiden:“Mensen helpen om te genieten van een ontspannen vakantie in het prachtige Spanje."Je kunt hierbij kiezen voor het opnemen van contact met je bedrijf, maar maak je het daarmee makkelijk om een vakantie te boeken? Als je geen boekingsmodule op je website hebt staan, voldoe je in feite niet aan het element ‘ontspannen’. De bedrijfsdoelstelling vormt dus in feite de basis van je website en wat je daarop aanbiedt. Sluit het niet op elkaar aan, dan is de kans groot dat de bezoekers van je website niet doen wat je graag wilt dat ze gaan doen.

2. Strategie en tactiek

Een volgende stap in het opstellen van het meetplan, is het vaststellen van de strategie. Dit is in feite niets meer dan het bepalen van de manier waarop je de bedrijfsdoelstelling wilt behalen. Laten we nog eens terugkomen op ons voorbeeld van de aanbieder van reizen naar Spanje. Dit bedrijf kan voor meerdere strategieën kiezen, namelijk:

  1. Het verkopen van reizen.
  2. Het aanbieden van een cursus Spaans.
  3. Het bijhouden van een blog.

Zoals je zult begrijpen, heeft elke strategie een andere impact op de bedrijfsdoelstelling. Daarmee heeft de strategiekeuze dus ook gevolgen voor de tactieken die je in kunt zetten en de factoren die je wilt meten. Voor een blog is het bijvoorbeeld belangrijk dat mensen betrokken zijn. Wanneer je echter de verkopen van reizen wilt stimuleren, kun je ervoor kiezen om dit online te doen of offline te doen. Hoe jij invulling geeft aan je strategie wordt ook wel de tactiek genoemd. Voorbeelden van tactieken:

  • online verkopen
  • winkelbezoeken stimuleren
  • betrokkenheid bij blog stimuleren

3. KPI’s en Customer Journey

Nu je jouw bedrijfsdoelstelling, strategie en tactiek hebt vastgesteld, moet je bepalen wat voor jou belangrijke factoren zijn om de bedrijfsdoelstelling te behalen. Deze factoren noemen we ook wel de Kritische Succesfactoren genoemd (KPI’s). Je kunt je KPI’s het beste bepalen aan de hand van de customer journey, oftewel het proces dat klanten doorlopen vanaf de bewustwordingsfase tot en met de de after sales. Dit proces ziet bestaat uit de volgende fases:

  • See: in deze fase bevinden zich mensen die zich bewust worden van jouw product of dienst. Dit zijn mensen die in de toekomst mogelijk geïnteresseerd kunnen zijn om met jouw bedrijf zaken te doen.
  • Think: mensen die zich in deze fase bevinden, overwegen om (op termijn) zaken met je te gaan doen. Soms is deze fase heel kort, maar de overwegingsfase kan ook maanden of jaren duren.
  • Do: in deze fase zijn mensen bereid om een aankoop te doen. Oftewel: dit is de conversiefase.
  • Care: dit is in feite de after sales fase. In deze fase wil je dat mensen tevreden zijn en dit ook laten blijken.
see think do illustratie

Wanneer je de KPI’s op basis van de customer journey baseert, heb je een compleet beeld van factoren waar je op kunt sturen. Presteert een van je KPI’s niet volgens de uitgezette koers, dan kun je daar gericht op bijsturen.Graag geef ik je nog enkele voorbeelden van KPI’s per fase van de customer journey.

Vul per KPI een doelwaarde in die past bij je bedrijfsdoelstelling. Zorg er hierbij voor dat je de KPI SMART formuleert, zodat je kunt controleren of je nog ‘on track’ bent.

4. Segmenten

Je kunt je gegevens analyseren over de gehele website, maar vaak trek je dan al snel de verkeerde conclusies. Zo kunnen je marketingkanalen onderling erg verschillen qua prestaties en kunnen mensen uit verschillende regio’s zich anders gedragen. Het is dus belangrijk dat je ook gaat werken met verschillende segmenten. Zo kun je gerichter bijsturen op die vlakken die achterblijven ten opzichte van de door jou geformuleerde KPI’s. Denk bij segmenteren bijvoorbeeld eens aan:

  • segmenteren per marketingkanaal;
  • segmenteren op geografische locatie;
  • segmenteren van sessies van terugkerende gebruikers ten opzichte van nieuwe gebruikers.
google analytics illustratie nederlands

Door de segmenten toe te voegen aan Google Analytics, bieden ze jou de mogelijkheid om verschillende statistieken te vergelijken met elkaar. Meer over segmenteren in Google Analytics lees je hier.

Google Tag Manager en het meetplan

In het begin van dit artikel gaf ik aan dat het meetplan de basis vormt van jouw Google Analytics installatie. Wanneer je bovenstaande stappen allemaal hebt doorlopen, heb je je meetplan klaar, maar daar stopt het niet. Nu is het belangrijk dat je het zojuist gemaakte meetplan gaat implementeren. Je hebt hiervoor in feite twee mogelijkheden:

  1. Installeer de Google Analytics code (met behulp van een plugin) op je website
  2. Installeer de Google Tag Manager container op je website en pas de metingen aan aan jouw wensen.

Het voordeel van de tweede optie is niet alleen dat je eenvoudig aanpassingen uit je meetplan door kunt voeren. Ook kun je gemakkelijk nieuwe marketingkanalen inzetten via deze handige tool, zonder dat je de webbouwer om hulp hoeft te vragen. Bovendien heb je geen losse marketingscripts meer op je website staan, wat de snelheid sterk zal verbeteren. Lees meer over hoe je de eerste stappen zet met Google Tag Manager.

Vragen?

Tot slot: het meetplan is een handvat voor jou om te bepalen in hoeverre jij je bedrijfsdoelstelling haalt. Een meetplan is dan ook niet statisch, maar ontwikkelt zich, net als jouw bedrijf... Zorg er dus voor dat je met regelmaat je meetplan updatet. Wij gebruiken het meetplan als basis voor iedere Google Analytics implementatie. Heb jij nog vragen? Laat het ons hieronder weten of neem contact op met een van onze consultants.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Wil je meer gratis tips over online marketing?

Bekijk onze gratis downloads

Categorieën

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier