15 handige tools voor de online marketing van jouw showroom

Karel
6/10/2020
Internet marketing
X
min leestijd
Karel
6/10/2020
Internet marketing
X
min leestijd

Met slimme tools kan je makkelijker en slimmer jouw marketingactiviteiten uitvoeren. Maar welke zijn nou handig voor jouw showroom? Op het internet zijn er talloze tools te vinden die je helpen met jouw online marketing. Het zijn er soms zoveel, dat je door de bomen het bos niet meer ziet. In dit artikel licht ik 15 handige tools toe waarmee je jouw marketing nog slimmer in kan zetten.  

Waarom zijn tools belangrijk voor showroom marketing?

De kracht van tools is dat deze jou ondersteunen in het uitvoeren van de marketing. Van ondersteunen in onderzoek en het beter begrijpen van jouw doelgroep tot handige tools voor content creatie.

In dit artikel heb ik de tools ingedeeld in de volgende categorieën:

  • Tools voor zoekwoordonderzoek
  • Tools voor SEO
  • Tools voor creatieve content
  • Tools voor lokale marketing

Zoekwoordonderzoek 

Deze tools helpen je om onderwerpen te vinden waar jouw doelgroep naar zoekt.

Google Ads Zoekwoordplanner

De zoekwoordplanner is Google’s zoekwoordonderzoek tool. Je kunt het gebruiken om zoekwoordideeën te genereren of om gegevens over zoekgedrag op te vragen. De zoekwoordplanner van Google heeft zo z’n beperkingen. Het aantal suggesties dat de tool geeft kan soms gering zijn. Maar, daar heb ik weer een andere tool voor...

Keysearch

Keysearch is een tool waarmee je uitgebreid onderzoek kan doen naar zoektermen. Zo kun je met één druk op de knop honderden gerelateerde zoektermen vinden. Daarnaast geeft Keysearch ook een score aan elke zoekterm. Zo vind je zoekwoorden met een lage concurrentiescore binnen jouw niche.

Answer The Public

Benieuwd waar mensen naar zoeken rond een bepaald onderwerp? Internetgebruikers kunnen tientallen verschillende vragen stellen waarvan het antwoord hetzelfde is. Met deze tool kom je erachter waar men naar zoekt omtrent een bepaald onderwerp.

Google Trends

Ben je benieuwd of er bepaalde trends zijn in het zoekgedrag van jouw klanten? Zoekt men bijvoorbeeld doorgaans naar nieuwe keukens in de lente of toch in het najaar? Zijn mensen uit Gelderland meer op zoek naar een nieuwe keuken dan Groningen? Al dit soort vragen kun je beantwoorden met deze handige tool. Ontdek waar jouw doelgroep naar op zoek is via Google Trends.

Ubersuggest

Met de Ubersuggest tool heb je toegang tot handige data over zoekopdrachten. Met de tool krijg je op basis van een zoekopdracht informatie over belangrijke domeinen, keyword ideeën, content ideeën en backlink data. De tool werkt via een Google Chrome extensie. De data wordt getoond in de zoekresultatenpagina.

SEO tools

De volgende tools zijn handig bij het optimaliseren van je showroomwebsite.

Search Console

Google Search Console is een gratis service die wordt aangeboden door Google. Hiermee kun je de aanwezigheid van je site in de zoekresultaten van Google bijhouden en onderhouden. Daarnaast kun je problemen met je aanwezigheid in de zoekresultaten oplossen.

SEO META in 1 CLICK

Ben je benieuwd naar bepaalde SEO-elementen van een pagina zonder de code te hoeven lezen? Dan is de Google Chrome extensie SEO META in 1 CLICK een handige tool voor jou. Met één druk op de knop genereer je handige SEO informatie van de pagina die je momenteel hebt geopend. 

Mozbar

Mozbar is een gratis tool van de Moz. Met deze tool krijg inzicht over on-page data. Waar deze tool in uitblinkt is het geven van de zogeheten DA en PA. DA en PA zijn door Moz ontwikkelde waardes om een domein en pagina te beoordelen. Domain Authority (DA) is een rankingscore voor zoekmachines die voorspelt hoe goed een website zal scoren op de resultatenpagina. Page Authority (PA) is een score die voorspelt hoe goed een specifieke pagina zal scoren op de resultatenpagina.

Google Lighthouse

Google Lighthouse is een open-source, geautomatiseerde tool om de kwaliteit van webpagina's te verbeteren. Je kunt het uitvoeren op elke webpagina’s. Het heeft audits voor prestaties, toegankelijkheid, progressive web-apps, SEO en meer.

Creatieve tools

Creatieve content is belangrijk voor online marketing. Met de volgende tools kan iedere leek mooie content vormgeven. 

Canva

Canva is een tool waarmee je gemakkelijk zelf content kan vormgeven. Denk aan afbeeldingen voor je website of social media, brochures, visitekaartje of zelfs logo’s. Het is een soort Photoshop voor mensen die geen Photoshop-ervaring hebben. Canva heeft talloze templates waardoor je niet alles zelf hoeft te verzinnen. Het werkt in je browser, dus je hoeft niks te installeren. Canva heeft ook een mobiele app, zodat je overal iets kan vormgeven.

Adobe Spark

Spark is de Canva tegenhanger van Adobe. De functies en voorzieningen zijn nagenoeg gelijk. Spark helpt je bij het vormgeven door je templates aan te bieden die je gemakkelijk kunt bewerken. Daarnaast kan je in Spark ook video’s bewerken en zelfs websites maken.

PhotoRoom

Wil je graag mooie productfoto’s maken, maar heb je geen fotostudio? Met de app PhotoRoom kan je gemakkelijk studiokwaliteit foto’s maken van je producten.

Buffer

Met Buffer kan je vanuit één centrale plek al jouw social media content beheren. Via Buffer kan je een content planning maken, berichten maken, berichten posten en data inzien van reeds geplaatste berichten. Hierdoor hoef je niet telkens te wisselen tussen de Facebook-accounts en Instagram-accounts van jouw showroom.

Lokale marketing

Een belangrijk onderdeel van showroom marketing is het lokale aspect. Als showroom heb je vaak te maken met een lokale doelgroep. Er zijn bepaalde tools die je helpen om je lokale marketing op orde te krijgen.

Google Mijn Bedrijf

Google Mijn Bedrijf is een gratis tool van Google om de online aanwezigheid van jouw showroom in Google Zoeken en Google Maps te beheren. De tool is zeer gebruiksvriendelijk en laagdrempelig. Het doel van Google Mijn Bedrijf is om klanten van genoeg informatie over een bedrijf te voorzien om te helpen bij de keuze of ze deze al dan niet gaan bezoeken. Van zeer essentieel belang voor jouw showroom dus! Heb je al een Google Mijn Bedrijf vermelding? Zorg dan dat je deze optimaliseert.

GS location changer

Als showroom is het belangrijk om te weten hoe je lokaal rankt op zoekwoorden. Google baseert de zoekresultaten onder andere ook op de locatie waaruit je zoekt. Als je nu een willekeurige zoekopdracht uitvoert in Google en naar beneden scrollt zie je jouw huidige locatie. Maar wat als je een showroom hebt in Zwolle en je wil weten welke resultaten in Dalfsen worden getoond? Door middel van de gratis extensie GS location changer kun je gemakkelijk de locatie veranderen waaruit je wil zoeken. Vergeet deze achteraf niet uit te schakelen om verwarring te voorkomen.

Conclusie

Er zijn genoeg extensies die jou kunnen ondersteunen in de online marketing voor jouw showroom. Welke tools gebruik je nog meer? Laat het hieronder weten in de reacties. Heb je vragen over dit onderwerp? Neem dan contact met ons op.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Wil je meer gratis tips over online marketing?

Bekijk onze gratis downloads

Categorieën

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier