Stel deze 3 vragen voordat je een LinkedIn expert inschakelt

Karel
5/3/2019
Internet marketing
X
min leestijd
Karel
5/3/2019
Internet marketing
X
min leestijd

Niets is belangrijker dan goede marketing. Als je doelgroep niet weet dat jij bestaat, zul je geen prospects hebben. En zonder prospects heb je geen klanten, hoe goed je service of product ook is. En zonder klanten heb je geen business...Met dat in je achterhoofd kan je het onderwerp marketing aansnijden. Hierin moet je belangrijke keuzes gaan maken. Wanneer marketing niet je eigen expertise is of wanneer er onvoldoende kennis in huis is, kan een logische vervolgstap zijn om deze kennis ‘in te kopen’. Hoe en aan wie besteed je dit uit?Het probleem is dat er veel mensen rondlopen met het aan zichzelf toegekende label ‘expert’, zonder dat zij een idee hebben van wat ze doen en welke gevolgen dit heeft.Vaak hergebruiken ze informatie van anderen en bovendien hebben ze een interessante manier van denken: “Omdat persoon X op deze manier goede resultaten heeft behaald, ga ik vertellen hoe hij het heeft gedaan.”Uiteraard refereren ze meestal niet naar de persoon erachter, maar brengen het in een ‘nieuw’ jasje en onder hun eigen naam. Echter, heb je ervaring nodig om maatwerk te kunnen leveren en waarde toe te kunnen voegen.Wellicht zijn ze capabel genoeg om jou aan resultaten te helpen, maar de investering brengt een groot risico met zich mee. Uiteindelijk kan iedereen een theorie of marketingstrategie testen en uitleggen. Wat ze vaak missen is een blueprint van resultaten en de ervaring in het aanbrengen van nuances in verschillende situaties.

Geen enkel bedrijf is hetzelfde, dus één strategie die werkt voor alle bedrijven bestaat niet!

Daarom is het verstandig om, voordat je besluit te investeren in een expert, de volgende drie vragen te stellen. Deze vragen zou je aan IEDEREEN moeten stellen die beweert een LinkedIn- of marketing expert te zijn, voordat je besluit met hem of haar in zee te gaan.

Vraag 1: Hoe lang ben je al bezig met marketing op LinkedIn?

Let op: hebben ze alleen een cursus gevolgd of een boek gelezen over LinkedIn marketing?Er zijn altijd genoeg copycats in de wereld. Mensen die zich aanmelden voor een training om uiteindelijk precies dezelfde informatie te gebruiken voor hun eigen klanten. Uiteraard is concurrentie van harte welkom. Het houdt ons scherp en zorgt ervoor dat we innovatief blijven.Maar… het echte probleem voor jou zit hem in; wie kan je nu eigenlijk nog vertrouwen?Er zijn ontzettend veel ‘informatie junkies’ die trainingen kopen, boeken lezen en dan claimen dat ze een ‘expert’ zijn. Iedereen kan een boek lezen en iedereen kan een training volgen, maar dat maakt hen nog geen sales- of marketing expert. Informatie is geen vervanging voor ervaring!

Vraag 2: Voor welke soortgelijke bedrijven heb je gewerkt? Wat was het resultaat?

Let op: als ze niet met klanten werken of weinig ervaring hebben in jouw industrie.Dat de strategie voor hen werkt betekent namelijk nog niet dat de strategie voor iedereen en elke industrie werkt. Vraag naar de eerder behaalde successen in jouw industrie.In de afgelopen jaren heb ik honderden ondernemers geholpen met hun LinkedIn-strategie. Uit ervaring kan ik zeggen dat verschillende industrieën en verschillende bedrijven allemaal kleine aanpassingen nodig hebben om het systeem werkend en passend te maken.Mijn ervaring leert mij dat LinkedIn niet voor iedere B2B-industrie de perfecte strategie kan zijn. Maatwerk en eerlijkheid daarin in dus heel belangrijk.Dit is een mooi voorbeeld:Weten wat je moet doen betekent nog niet dat je weet HOE je het moet doen. Het is bijna hetzelfde als vlieglessen nemen met een piloot, die zelf nog nooit in een vliegtuig heeft gevlogen. Zou je erop vertrouwen dat hij je veilig naar de plaats van bestemming brengt? Ik in ieder geval niet.

Vraag 3: Wat zeggen gelijkgestemden over deze expert?

Let op: zijn zij de enige die hun werk promoten?Let erop dat als je overweegt om met iemand in zee te gaan, je een goed beeld hebt van wat anderen over hem of haar zeggen.

  • Worden ze gewaardeerd door collega experts en bedrijven en zien zij hem of haar als een expert?
  • Hoe groot is hun business? En groeien ze?
  • Zijn er interviews of artikelen te vinden in (online) magazines? Met andere woorden; gelooft men in hen?
  • Maken ze content die hun expertise demonstreert?

Wil jij een risico lopen met je geld?

Uiteraard is het niet zo dat iedereen die geen ervaring heeft niet te vertrouwen is en je probeert uit te buiten. Dat is zeker niet waar dit artikel over gaat. Er zijn veel ambitieuze, slimme en capabele mensen die op zoek zijn naar een mogelijkheid om zichzelf te bewijzen. Iedereen moet ergens beginnen. En oefening baart kunst!Maar ik wil je nogmaals deze vraag stellen: wil je een risico lopen met je geld?Of ben je op zoek naar iemand die zichzelf al bewezen heeft en al mooie successen voor zijn of haar klanten heeft weten te behalen?Aan iedere investering zit een risico. Maar zodra je de 3 bovenstaande vragen stelt kun je het risico behoorlijk verminderen en maak je grote kans op een beter resultaat.Zodra ik met andere consultants of bedrijven werk zijn dit namelijk dezelfde punten waar ik naar kijk. En deze vragen worden ook dagelijks aan mij gesteld.Goed beslagen ten ijs komen is altijd een voorwaarde voor een goed overleg, gesprek of onderhandeling. Lees daarom alvast mijn gids LinkedIn Marketing en Social Selling op LinkedIn, zodat jij alvast de basiskennis in huis hebt wanneer je met een ‘Social Selling Expert’ om tafel zit.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Wil je meer gratis tips over online marketing?

Bekijk onze gratis downloads

Categorieën

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier