Sinds november vorig jaar is de Beurs van Berlage in Amsterdam omgetoverd tot heus reclame pretpark. De beurs herbergt een verzameling van 100 jaar reclame met Bekende Nederlanders in de hoofdrol. Door de variatie in soorten reclame en BN'ers is deze tentoonstelling een feest voor jong en oud. Iedereen heeft wel een eigen favoriet.Maar waarom houden we zo van BN'ers in reclames? En stimuleren ze de verkoop nou ook daadwerkelijk?
Merkbeleving
Het draait allemaal om merkbeleving. Door het imago van een bekend persoon te koppelen aan een merk wordt een bepaalde setting gecreëerd. Denk aan de sympathieke, klusgrage ‘'vrienden'' van Gamma, of de glamour van Sylvie Meis in de Hunkemöller commercials. Allemaal stralen ze de sfeer uit die bij het merk hoort. Mits de persoon goed gekozen wordt natuurlijk. Zo werkte de combinatie Louis van Gaal en Mediamarkt niet al te best. Het leverde Louis de Loden Leeuw op, prijs voor meest irritante BN'er in een reclame.De belangrijkste reden om met een BN'er in zee te gaan is de fanbase die zo'n persoon heeft opgebouwd. Merken proberen zo van deze fans nieuwe klanten te maken. Omdat we vaak opkijken tegen en ons identificeren met onze idolen, kunnen deze zelfde mensen ons het best overhalen tot het kopen van een product.
Bekend zijn en bekend worden
Vaak hebben Bekende Nederlanders helemaal niks te maken met het product wat ze aanprijzen. Er wordt simpelweg gebruik gemaakt van hun bekendheid. Ten behoeve van herkenning, of bewondering. Het kan ook andersom; onbekende mensen die juist door hun rol in een reclamecampagne bekendheid verwerven. Het meest recente voorbeeld hiervan is de supermarktmanager van Albert Heijn. Door zijn droogkomische en ietwat suffige rol kan Harry Piekema tegenwoordig niet meer onopgemerkt over straat.Maar ook Bart de Graaff begon zijn carrière voor de lens van de reclamecamera. En wat te denken van de sfeermaker van de Duyvis.
Effect van bijdrage van BN'ers
Nauwkeurige cijfers van het effect van de bijdrage van een BN'er op verkoopcijfers zijn zo niet voor handen. Ik kan me wel goed voorstellen dat sommige producten zich uitstekend lenen voor een bekend gezicht. En dat er een heleboel jongetjes in de rij staan voor Adidas voetbalschoenen wanneer Robin van Persie vertelt dat ze die moeten kopen.Persoonlijk onthoud ik reclames beter wanneer er een bekend persoon door het beeld wandelt, de link met het merk wordt makkelijker gelegd. En omdat het humoristisch is. Of juist irritant.Hoe dan ook, het feit dat we al 100 jaar gebruik maken van bekende landgenoten doet vermoeden dat het een succesformule is. En dat dat voorlopig ook nog wel zo zal blijven. De beurs in Amsterdam bevat de beste, grappigste en bekendste voorbeelden en is tot en met 5 mei 2014 te bekijken.De tentoonstelling werd overigens geopend door Dries Roelvink.Die met die gele zwembroek.