Help! Verschillen in conversiestatistieken tussen Google Analytics en Google Ads

28 februari, 2019

Heb je ooit wel eens conversies in Google Analytics vergeleken met het aantal conversies in jouw Google Ads account, en kwamen deze statistieken niet met elkaar overeen? Dan is dat niet zo vreemd, dit komt namelijk vaak voor en er kunnen meerdere oorzaken zijn. De vraag of je je zorgen moet maken is een ander verhaal. Je wil natuurlijk wel de juiste conversiewaarde aan jouw Google Ads campagnes toekennen om zo jouw rendement te bepalen. In dit artikel licht ik een aantal mogelijke issues toe die deze verschillen kunnen verklaren.

Te beginnen bij het begin: het instellen van conversies kan zowel via Google Analytics als in Google Ads. In Google Analytics kan een conversie bestaan uit een behaald doel, of uit een transactie die is voltooid. In Google Ads is dit onderscheid er ook, alleen wordt dit standaard als conversie gezien. Het is mogelijk om de behaalde doelen of transacties van Google Analytics te importeren naar Google Ads. Je kunt dit alleen doen wanneer jouw Google Analytics property is gelinkt aan je Google Ads account. Het is niet mogelijk om de conversies die je meet via Google Ads te importeren naar Google Analytics. Aangezien het instellen van de juiste trackingcodes van groot belang is, is het zaak dat je zeker weet dat dit goed staat. Weet je niet zeker of jouw trackingcodes juist zijn ingesteld, neem dan contact met ons op.

Weet je zeker dat jouw trackingimplementatie juist is ingesteld, maar zie je toch verschillen? Dan is het de vraag welke vergelijking je probeert te maken. Vergelijk je doelen/transacties in Google Ads met Google Analtyics doelen/transacties. Dan zijn er meerdere conversie-instellingen die als oorzaak kunnen worden aangewezen. Je leest ze hieronder.

Aantal conversies

De eerste oorzaak zou kunnen zijn: het aantal conversies dat geteld moet worden. In Google Analytics wordt een doel maximaal één keer per sessie behaald, terwijl dit in Google Ads zelf kan worden ingesteld. Je kunt ervoor kiezen om één conversie per advertentieklik in te stellen, maar ook voor elke conversie die wordt behaald. Wanneer iemand dan vaker een doel voltooid (denk bijvoorbeeld aan iemand die drie keer op dezelfde downloadbutton klikt) wordt dit 3 keer geteld als conversie. Het is dus zaak om goed na te gaan of dit juist staat ingesteld.

Conversieperiode

Zit hier geen verschil in, dan is er wellicht een andere oorzaak aan te wijzen. Deze is toe te wijden aan het moment van dat de conversie wordt toegekend. In Google Analytics wordt het tijdstip van de voltooiing van het doel of de transactie genoteerd als conversie. In Google Ads is het moment van de laatste vertoning voorafgaand aan de advertentieklik dat wordt gebruikt. Je begrijpt dus dat deze twee nooit helemaal gelijk zullen zijn en hier zelfs dagen verschil in kunnen ontstaan, waardoor je statistieken erg kunnen verschillen.

Attributiemodel

Naast de conversieperiode, kan het ook zijn dat de toekenning van de conversie op verschillende manieren plaatsvindt. In Google Analytics staat deze standaard ingesteld op ‘laatste niet-directe klik’. In Google Ads staat deze ingesteld op ‘laatste directe Google Ads klik’. Hierdoor kan het dus zijn dat Google Ads meer conversies telt dan Google Analytics. Het is dan ook van belang om voor beide systemen het juiste attributiemodel te selecteren.

Rapportage

Een ander verschil dat kan voorkomen is een onvolledige rapportage. Het kan zijn dat statistieken nog niet volledig zijn geladen op het moment van rapporteren. In Google Ads kost dit over het algemeen minder dan 24 uur. In Google Analytics kan het tot 72 uur duren voordat alle statistieken volledig zijn verwerkt. Het is dus raadzaam om rapportages hierop af te stemmen.

Je bent nu op de hoogte van een aantal oorzaken die kunnen leiden tot verschillen in conversiestatistieken. Een verschil in beide statistieken hoeft dus niet erg te zijn, zolang het maar duidelijk is waar het verschil vandaan komt en dat je stuurt op de statistieken die het meest betrouwbaar zijn. Als je nog twijfelt of jij wel de juiste statistieken bijhoudt, neem dan gerust eens contact met ons op.

 

Wil jij een gratis tip ontvangen voor jouw website?

Graag wil ik jou voorzien van een gratis gepersonaliseerde tip voor jouw website. Interesse? Klik dan op de onderstaande link.

Ja, ik wil graag een gratis tip.

Max Ledeboer is binnen KGOM verantwoordelijk voor Google Ads campagnes en marketing automation trajecten. Daarnaast is Max in het bezit van verschillende Google certificaten. Op regelmatige basis schrijft Max over de verschillende online marketing interesses.

Contact: LinkedIn | E-mail

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *