Verspil niet je tijd met gastbloggen!

door | 24 oktober 2012 | Internet Marketing

Steeds meer mensen willen gaan gastbloggen. Maar als je het niet goed doet, kun je er beter niet aan beginnen. Ik schrijf inmiddels regelmatig gastblogs om mijzelf en mijn bedrijf meer onder de aandacht te brengen. Maar vaak hadden de artikelen niet de resultaten waar ik vooraf op had gehoopt. Mijn artikel “7 redenen waarom je zou moeten bloggen“ werd ruim 3600 keer bekeken en zorgde voor veel traffic naar mijn website. Daarnaast was het goed voor mijn naamsbekendheid en linkbuilding, maar de conversie was droevig. Ik had namelijk de nodige tijd gestoken in het artikel en de reacties erop waren erg positief (waarvoor nog bedankt!), maar het leverde geen concrete leads op.
Ik verwacht dat dit echter voor veel meer mensen geldt wanneer zij een gastblog schrijven. Er zijn vaak vooraf hoge verwachtingen over het aantal bezoekers en potentiële leads die daaruit kunnen volgen. Meestal zijn er een aantal problemen die over het hoofd worden gezien. Deze zet ik, naast de voordelen, voor je op een rij.

Voordelen gastbloggen

Natuurlijk heeft gastbloggen zijn voordelen en raad ik het vaak aan bedrijven aan om dit in te zetten binnen hun content marketing strategie. Zo zorgt het ervoor dat je website beter naar voren komt in de zoekresultaten. Het levert je namelijk waardevolle links op van websites die meestal een goede pagerank hebben. Daarnaast kun je door middel van gastblogs een autoriteit worden op een bepaald onderwerp.
Zoals Dirkjan Vis bijvoorbeeld doet in zijn artikel Gebruikersreviews, goed voor je SEO!, waarin hij waardevolle tips geeft hoe je beter naar voren kunt komen in de zoekresultaten. Verder kom je onder de aandacht van een ander publiek, waardoor de kans groot is dat je nieuwe mensen bereikt die eerder nog nooit van je hadden gehoord. Deze voordelen betekenen echter, niet direct, dat het ook daadwerkelijk loont om te gaan gastbloggen.

Ken je bezoekers

Vaak zijn er een aantal dingen die mensen vergeten wanneer zij een gastblog plaatsen. Allereerst is het moeilijk om je doelgroep te begrijpen wanneer je niet de doelgroep bent. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren wanneer je voor het eerst een gastblog schrijft voor een website waarvan je niet echt zeker weet wat men graag wil lezen. Daarnaast is het een feit dat veel mensen niet graag hun favoriete blogs verlaten om naar die van jou toe te gaan, of je moet hen daar een erg goede reden toe geven.

Verkeerd beeld

Verder hebben veel klanten en managers een verkeerd beeld over gastbloggen. Zij verwachten dat je met een gastblog zorgt voor veel links die ertoe bijdragen dat hun website een goede positie in de zoekresultaten krijgt. Dit is echter niet hoe SEO werkt. Er zijn namelijk diverse andere factoren die ook bijdragen aan een goede positie (en als ik die zou weten had ik goud in handen). Feit is dat gastbloggen bijdraagt aan je linkbuilding, maar dat je er wel het nodige voor moet doen. Een goed artikel kost ook nog eens veel tijd, iets wat vaak wordt onderschat.

Steeds meer verzoeken

Verder moet je er altijd rekening mee houden dat het platform waar je het gastblog wilt plaatsen kan besluiten om het artikel niet te plaatsen. Het is een risico dat niet uit te sluiten valt. Veel populaire blogs zoals KarelGeenen.nl en Frankwatching worden namelijk bestookt met mailtjes van mensen die graag voor hen willen gastbloggen, waarbij vaak het voornaamste doel is om kwalitatieve links te krijgen en onder de aandacht te komen. Zij worden natuurlijk moe van deze continue stroom aanvragen, vooral als de gastblogger niet meedenkt met het blog.
Aan de andere kant kun je natuurlijk ook niet wachten totdat iemand op een dag op jouw website stuit en besluit je waardevolle content te delen via zijn blog.

Controversieel

Je moet jezelf dus onder de aandacht brengen, maar wel op een dusdanige manier dat het iets toevoegt. Probeer daarom bij een gastblog controversieel te zijn, als het onderwerp dit natuurlijk toelaat. Dit is vaak lastig, maar zeker niet onhaalbaar. Zorg ervoor dat je content anders is dan dat van anderen.
Probeer je eigen mening in je gastblog te verwoorden, want daar zijn bezoekers vaak naar op zoek. Een spraakmakende titel zorgt er vaak al voor dat mensen nieuwsgierig raken en deze spanning moet je proberen vast te houden in je artikel. Door een beetje controversieel te zijn in je gastblog wordt deze interessant en dus waardevol voor de lezer.
Wees daarnaast waardevol voor de lezer door hen te helpen bij hun problemen. Geef tips of oplossingen waar zij echt iets mee kunnen. Mijn 7 tips waarom je moet gaan bloggen somt een aantal voordelen van bloggen op en geeft nieuwe inzichten, tenminste dat probeer ik te bereiken.

Totale strategie

Gastbloggen hoeft dus zeker geen tijdverspilling te zijn, maar denk er goed over na voordat je eraan begint. Het kan de nodige tijd kosten en niet het gewenste effect opleveren waar je op hoopt.
Daarnaast red je het niet met gastbloggen alleen, maar moet je ervoor zorgen dat je totale marketing strategie op orde is. Zie gastbloggen daarom niet als een zelfstandige strategie, maar maak het onderdeel van je content marketing strategie.

Lange termijn

Ik blijf in ieder geval gastbloggen, omdat ik ervan overtuigd ben dat het op langere termijn een positieve bijdrage gaat leveren aan het realiseren van mijn doelstellingen. Met dit artikel heb ik in ieder geval mijn naamsbekendheid weer een klein beetje vergroot en een waardevolle link voor Slagter Media opgebouwd.
Vind jij gastbloggen nuttig of raad je het mensen vaak af? Zo ja, waarom?
Dit artikel is geschreven door Christian Slagter. Oprichter en eigenaar van online publishing bureau Slagter Media, gespecialiseerd in content marketing. Verder creëren en exploiteren ze diverse internetconcepten.

Nader kennismaken?

Wil je graag meer informatie over onze dienstverlening en weten wat wij voor jouw showroom kunnen betekenen? Vul dan het contactformulier in en we nemen binnen één werkdag contact met je op. Bellen mag uiteraard ook: 085 208 21 00.

Klantervaringen

“De grootste klik met KGOM is de passie waarmee zij werken”

Hellen Eekhof – Flagstone Company