7 redenen waarom je zou moeten bloggen

door | 27 augustus 2012 | Content Marketing

Soms krijg ik te horen dat bloggen passé is, maar eigenlijk kan niets verder van de waarheid af liggen dan dat. Diverse programma’s en oplossingen bieden ons namelijk de mogelijkheid om onze mening en vooral onze kennis en ervaring te delen met een veel groter publiek dan ooit tevoren.
Ik ben van mening dat iedereen moet bloggen en dit ook daadwerkelijk kan gaan doen. Natuurlijk komt het niet als een verrassing voor mensen die mij een beetje kennen en is dit ook een van de belangrijkste redenen waarom ik regelmatig nieuwe artikelen plaats op mijn eigen website, maar ook steeds meer gastblogs schrijf.

Recent las ik een artikel van Antonio Cangiano van IBM over waarom elke professional zou moeten overwegen om te gaan bloggen. Mede naar aanleiding daarvan heb ik besloten om mijn 7 belangrijkste redenen te vertellen waarom je op zijn minst zou moeten overwegen om te gaan bloggen (als je dit nog niet doet).

#1 Bloggen verbetert je vaardigheden om een verhaal te vertellen (storytelling)

Bloggen gaat vooral over het vertellen van een verhaal, of dit nu in woorden, met afbeeldingen, video’s of een podcast is. Dit wordt ook wel storytelling genoemd en is tegenwoordig een belangrijk onderdeel geworden van content marketing.
Voor storytelling hoef je geen talent te hebben, omdat het een vaardigheid is die je continu kunt verbeteren. Door te oefenen kun je steeds beter verhalen vertellen. En bloggen is een uitstekende mogelijkheid om je storytelling vaardigheden bij te schaven.

#2 Bloggen verbetert je communicatieve vaardigheden

Communicatie betekent in essentie dat je informatie met anderen deelt. Hoe beter je communicatieve vaardigheden zijn, des te beter kun je jouw ideeën, vaardigheden en kennis overbrengen op anderen. Dit is een van de belangrijkste redenen waarom ik ben begonnen met bloggen.
Door je storytelling vaardigheden te polijsten kun je ook je communicatievaardigheden verbeteren. Zelf ben ik van nature geen gemakkelijke prater, introvert en erg verlegen, maar door veel artikelen te schrijven kan ik steeds beter mijn verhaal vertellen en gaat het mij allemaal gemakkelijker af.

#3 Bloggen bouwt jouw persoonlijke informatiearchief

Dit is nog een reden waarom ik ben gestart met bloggen. Elke dag worden we werkelijk gebombardeerd met informatie die we proberen te consumeren. Iedereen heeft daarbij zo zijn eigen manier hoe hij of zij zoekt naar bepaalde informatie. Bloggen helpt echter om informatie te archiveren waar je op een gegeven moment naar op zoek bent.
Omdat ik regelmatig artikelen schrijf voor mijn blog is er inmiddels een aardig archief ontstaan. Ik doorzoek zo nu en dan mijn blog en kom dan onderwerpen, oplossingen en ideeën tegen die ik wellicht was vergeten maar op dat moment erg waardevol voor mij kunnen zijn. Soms is het zelfs goed voor je ego (en wie wil dat nu niet?!) om te kijken hoe ver we zijn gekomen met bepaalde onderwerpen.

# 4 Sharing is caring

Deze term heb ik ooit opgepikt bij een van mijn opdrachtgevers en geldt nog altijd als een van mijn belangrijkste grondleggers voor Slagter Media. Ik ben van mening dat je door je kennis te delen van toegevoegde waarde kunt zijn voor anderen.
Bloggen kan een goed platform zijn voor het delen van jouw kennis met anderen die daar wellicht in zijn geïnteresseerd en van jou kunnen leren om hun leven te verbeteren.

#5 Positioneer jezelf als een autoriteit

Bloggen helpt je om je zowel op persoonlijk als bedrijfsmatig vlak krediet op te bouwen bij anderen. Je kunt je namelijk op deze manier positioneren als een autoriteit binnen jouw branche of niche. Door je kennis te delen wordt je namelijk sneller gezien als een expert op je vakgebied (en iedereen is ergens een expert in).
Als je dit goed doet, kan bloggen ervoor zorgen dat jouw autoriteit zorgt voor een beter positie binnen de zoekresultaten. Mensen zullen namelijk eerder jouw content aanbevelen en delen met hun netwerk, wat steeds meer van invloed is op de resultaten van zoekmachines.

#6 Bloggen maakt vrienden

Doordat mensen uit je netwerk jouw content met hun netwerk delen is de kans groter dat je in contact komt met nieuwe connecties. Het heeft mij bijvoorbeeld in contact gebracht met diverse gave online ondernemers, waarvan ik een aantal inmiddels ‘live’ heb mogen ontmoeten.

#7 Bloggen kan zorgen voor extra inkomsten

De meeste (online) ondernemers denken dat zij niet een serieus inkomen kunnen verwerven door te gaan bloggen. Maar naast dat je door bloggen in contact komt met andere mensen binnen je vakgebied, kan het ook zorgen voor extra inkomsten.
Zo hebben mijn artikelen mij in contact gebracht met een aantal mensen die op een gegeven moment zelfs opdrachtgevers zijn geworden. Daarnaast ben ik in contact gekomen met een aantal vooraanstaande online marketing blogs en gevraagd of ik (soms deels betaald) wil gaan bloggen voor hen.
Dit geeft mij enerzijds extra inkomsten, maar daarnaast vergroot het mijn bekendheid en autoriteit. Tot slot is het goed voor linkbuilding en daarmee mijn positie binnen de zoekresultaten. Ik zie daarom bloggen wel degelijk als een manier om extra inkomsten te verwerven.
 
Wat vind jij van mijn 7 belangrijkste redenen om te gaan bloggen? Welke redenen zou jij nog noemen en waarom ben jij wel of niet begonnen met bloggen? Laat een reactie achter!
 
Dit artikel is geschreven door Christian Slager, eigenaar van Slagter Media

Nader kennismaken?

Wil je graag meer informatie over onze dienstverlening en weten wat wij voor jouw showroom kunnen betekenen? Vul dan het contactformulier in en we nemen binnen één werkdag contact met je op. Bellen mag uiteraard ook: 085 208 21 00.

Klantervaringen

“De grootste klik met KGOM is de passie waarmee zij werken”

Hellen Eekhof – Flagstone Company