Dynamic Search Ads inzetten voor meer bereik

In dit blogartikel wil ik je graag laten zien wat Dynamic Search Ads (DSA) voor je campagne kan betekenen. Ik zie dat vrijwel alle accounts waar wij toegang tot krijgen nog geen gebruikmaakt of heeft gemaakt van Dynamic Search Ads, terwijl hier veel te behalen valt. Het klopt dat deze advertentiemethode al een paar jaar bestaat, maar de resultaten worden in weinig gevallen gedeeld. Ik wil je dan ook laten zien wat het kan doen in twee verschillende branches.

Wat zijn Dynamic Search Ads?

Een Dynamic Search Ads of DSA-campagne werkt op basis van het algortime van Google. Je laat Google Ads eigenlijk het werk voor jou doen. De campagne is op basis van tekstadvertenties waarbij je geen zoekwoorden moet targeten, maar pagina’s op je website kunt targeten waar Google mee aan de slag gaat om een goede advertentie te maken op basis van de zoekopdracht en de bijbehorende landingspagina.

Waarom Dynamic Search Ads inzetten?

De reden om dit in te zetten is vooral tijd- en kostenbesparing. Voordat je aan de slag gaat met adverteren in Google Ads wordt er over het algemeen eerst een zoekwoordonderzoek gedaan om te zien wat de beste zoekwoorden zijn op basis van de CPC, zoekvolume en concurrentie. Hierop worden campagnes ingericht. Je kunt je dan ook voorstellen dat je een nog zo uitgebreid zoekwoordonderzoek kunt doen, maar dat je nooit alles helemaal kunt afvangen in een dergelijk onderzoek.

Daarnaast kunnen webshops en dienstverleners een enorm groot aanbod hebben dat continu verandert van assortiment. Het is dan handmatig bijna niet te doen om ieder specifiek product ergens in de campagne op te nemen, hier aparte zoekwoorden voor te targeten en een eigen advertentietekst met bijbehorende URL te maken.

Het mooie van een DSA-campagne is dat hij alle veranderingen die gaande zijn in het assortiment of content op de website direct meeneemt bij het bepalen van de juiste advertentie met URL. Je hoeft hier dus niet meer handmatig een aparte advertentiegroep voor aan te maken, omdat dit nu afgevangen wordt door de DSA-campagne. Hierbij kun je denken aan artikelnummers die worden genoemd op de website.

De campagne houdt rekening met welke zoektermen er al in het account worden getarget, zodat deze niet gaat concurreren met wat er al in het account staat.

Het voordeel van het laten bepalen van hoe de advertentie eruit komt te zien door Google is dat de zoekterm van een gebruiker vrijwel altijd in de kop van de advertentie getoond wordt. Hierdoor is deze erg relevant en de kans dus groter dat iemand er op klikt.

Met DSA kun je dus niet targeten op zoekwoorden, maar wordt er getarget op basis van wat er op de website beschikbaar is aan content. Hierop bepaalt het systeem welke kop er gebruikt wordt en welke landingspagina het meest relevant is.

Zorg er dus voor dat de website ook zoekmachinevriendelijk is, zoals het gebruik van H1 en H2 tags. Hierdoor kan Google Ads ook beter de zoekterm koppelen aan de juiste landingspagina en advertentietekst.

De beschrijving van een advertentie kun je wel zelf invullen, de rest wordt dynamisch ingeladen.

Resultaten

Om je een idee te geven van wat dit heeft gedaan voor klanten, zie je hieronder de resultaten.

Zoals je ziet in de kolom ROAS, ligt deze een stuk hoger dan die van andere campagnes die handmatig getarget zijn op een zoekwoord.

Voor een andere klant hebben we een campagne opgezet en is een maximale kosten per lead van €80,- opgegeven door de klant. Zoals je ziet genereert deze campagne conversies voor een kosten per conversie van onder de €50,-

De opzet van een dergelijke campagne is zeer eenvoudig. Ik leg je uit hoe dit gaat.

Op het moment dat je bent ingelogd kun je op campagneniveau op de blauwe knop klikken met de '+'. Kies hier voor een nieuwe campagne en klik op ‘Zoeken’. Vervolgens kies je voor de methode die voor jouw doelen geschikt is. Je kunt kiezen uit 'Sales' (webshop) 'leads' (dienstverlener) en 'websiteverkeer' (meer klikken).

Nadat je een type hebt gekozen vink je ‘websitebezoeken’ aan en vul je het domein in van je website. In ons geval is dat kgom.nl. Klik op 'doorgaan'. Geef je campagnenaam op, kies voor het zoeknetwerk en vink het display netwerk uit.

  1. Geef je campagnenaam op, kies voor het zoeknetwerk en vink het display netwerk uit.
  2. Geef een locatie op waar je wilt adverteren met deze campagne.
  3. Geef de taal op, neem ook Engels mee omdat veel mensen de browser op Engels hebben staan.
  4. Geef het dagbudget op
  5. De biedstrategie staat al op 'conversies'. Deze zal in het begin aan moeten staan. Later kun je opgeven wat de ROAS mag zijn, maar je kunt al wel meegeven wat de kosten per conversie moeten zijn.
  6. Als laatste moet je bij het kopje 'Dynamische zoekadvertenties' het menu uitklappen, hier vink je ‘Dynamische zoekadvertenties voor deze campagne inschakelen’ aan. Dan moet je de targetingbron opgeven. Hier gebruik ik ‘De Google-index van mijn website gebruiken’.
  7. Je kunt als laatste de advertentie-extensies toevoegen.
  8. Nu alles klaar is kies je voor opslaan en doorgaan.

Advertentiegroep aanmaken

  1. In het volgende scherm moet je de advertentiegroep indelen, hier moet je kiezen voor de pagina’s die je wilt gebruiken voor de campagne. Je kunt hier specifieke pagina’s kiezen, maar wil je alle pagina’s gebruiken, dan kun je ‘Alle webpagina’s’ kiezen.
  2. Klik op 'opslaan' en 'doorgaan' en maak de advertentie op. Het enige wat je hier hoeft te doen is te klikken op '+ nieuwe advertentie' en een beschrijving toe te voegen van maximaal 80 tekens. De koppen en URL's worden dynamisch gegenereerd. Je ziet dan ook direct een voorbeeld van de tekst.

3. Klik op 'opslaan' en 'doorgaan' en je campagne is gereed.

De campagne zal gaan lopen. Je kunt de komende dagen in de gaten houden op welke zoektermen de advertentie worden getriggerd, hoe de advertentie is opgebouwd en welke landingspagina het systeem gekozen heeft. Dit doe je door te gaan naar 'Dynamische advertentietargets' in het verticale menu om vervolgens te klikken op 'Zoektermen'. Je kunt hier eventueel de URL's uitsluiten die niet relevant genoeg zijn. Daarnaast kun je ook zoektermen uitsluiten, mochten die niet helemaal matchen met het aanbod.

Ik ben benieuwd of jij al een DSA-campagne hebt draaien en of de resultaten voor jou ook positief zijn. Laat het hieronder in de comments weten!

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

  1. Helder bericht, Rick. Heb het gelijk geprobeerd, dankjewel! Had wel een beetje moeite met het formuleren van de beschrijving. Als ik niet weet naar welke pagina Google toe linkt, is het lastig een beschrijving toe te voegen?

    1. Dag Petra,

      Bedankt voor je bericht. Goed dat je het in hebt gezet, ik ben benieuwd naar de resultaten 🙂
      Het is wat betreft de beschrijving inderdaad even anders formuleren. Je zou bijvoorbeeld je usp's kunnen benoemen van het bedrijf, omdat die voor ieder product of dienst het zelfde kunnen zijn.

      Groet,
      Rick

      1. Hoi Rick,

        Mijn Dynamic Search Ad loopt nu een dikke twee week. Resultaat: 4 vertoningen, 0 clicks. Euh.... Je zou haast zeggen dat ik iets niet goed heb ingesteld, maar hij lijkt wel gewoon te werken.

        Groetjes,
        Petra

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar top