Wat Bol.com kan leren over zoekmachine optimalisatie
De mensen die al wat langer meegaan in de zoekmachine optimalisatie wereld weten dat kleine verschillen grote gevolgen kunnen hebben. Ben je nieuw in de zoekmachine optimalisatie wereld dan heb je in de eerste zin van dit artikel meteen iets bijgeleerd"¦Zo is er het fenomeen title-tag. Deze tag, die de titel van een pagina aangeeft, is ontzettend belangrijk binnen de zoekmachine optimalisatie. Je geeft hier namelijk mee aan waar een bepaalde pagina over gaat. Logisch dat Google deze tag dan ook hoog waardeert.Het is dus verstandig om de belangrijkste zoekwoorden van een bepaalde pagina mee te geven aan de title-tag. Maar een goede title-tag heeft meer "regels", en dat is waar Bol.com in mijn ogen nog kan verbeteren...
Regels van een goede title-tag
Allereerst zullen we de "regels" van een goede title-tag eens op een rijtje zetten:
- Moet de onderliggende pagina goed beschrijven;
- Er worden maximaal 64 karakters weergegeven in de zoekresultaten, houd hier rekening mee;
- De belangrijkste zoekwoorden van de pagina moeten in de title-tag voorkomen;
- De belangrijkste zoekwoorden moeten vooraan worden geplaatst;
- De uiteindelijke titel moet uitnodigen om op door te klikken.
Wat Bol.com kan leren over deze "regels"
Onlangs was ik op zoek naar een Nintendo DS lite, de volgende resultatenpagina was het gevolg:
Zoals je kunt zien is het laatste resultaat in de afbeelding van Bol.com. We zullen eens even inzoomen:
De volledige titel luidt:
Bol.com | Nintendo DS Lite "“ Wit, Nintendo | Games
In het geval van Bol.com zou het dus verstandiger zijn om bol.com naar achteren te plaatsen zodat het voornaamste zoekwoord, in dit geval Nintendo DS Lite, vooraan komt te staan. De titel die ik Bol.com dus zou aanraden is:
Nintendo DS Lite "“ Wit, Nintendo | Games | Bol.com
Mieregene*k?
Voor sommigen komt dit misschien over als pietluttig. Maar dan wil ik je eens even aanraden om naar de resultaten voor die van Bol.com te kijken. De eerste drie doen het namelijk allemaal op de manier die ik adviseer. Uit eigen ervaring weet ik ook hoe belangrijk een juiste title-tag is. Sterker nog, zowat alle zoekmachine optimalisatie specialisten ter wereld zijn het met me eens.
Conclusie
Deze conclusie is tweeledig. Ten eerste kan Bol.com hier zijn voordeel mee doen. Begrijp me niet verkeerd Bol.com, jullie zoekmachine optimalisatie is over het algemeen dik in orde. Maar het wijzigen van de title-tag zou wel eens zeer positieve gevolgen kunnen hebben voor de bezoekersaantallen. Beloven jullie dat de resultaten met onze lezers worden gedeeld J?De andere kant van deze conclusie is dit jij als online marketeer dus ook eens aandachtig naar je title-tags moet kijken. Doe er je voordeel mee!