Facebook pakt sites aan met gestolen content dankzij nieuwsfeed aanpassing

22 oktober, 2018

Facebook bestraft nieuwsuitingen van websites die illegaal inhoud vanuit andere bronnen halen, en vervolgens publiceren met weinig of helemaal geen wijzigingen. Vorige week heeft TechCrunch bekend gemaakt dat de combinatie van gestolen berichten en illegale links minder prominent in de nieuwsfeed worden getoond. Ook worden pagina's vol met advertenties van lage kwaliteit bestraft. Deze aanpassing wordt bekendgemaakt nadat enquêtes en persoonlijke interviews van Facebook hebben uitgewezen dat gebruikers een hekel hebben aan artikelen met op deze manier gegenereerde inhoud.

Als onrechtmatig intellectueel eigendom minder nieuwsfeeddistributie krijgt, is er minder verwijzingsverkeer, verdient men minder advertentie-inkomsten en is er minder reden om artikelen, foto's en video's te stelen. Dit kan ervoor gaan zorgen dat er meer authentieke artikelen verschijnen.

Toen de gedupliceerde profielgegevens, die waren gestolen van 29 miljoen gebruikers (Facebook's recente massale beveiligingslek), uiteindelijk online werden gepubliceerd, zou Facebook het beleid al klaar hebben om de koppelingen effectief te laten verdwijnen uit de feed.

De update van Facebook

"Vanaf vandaag introduceren we een update, zodat mensen minder berichten zien van sites van lage kwaliteit, waarvan de inhoud voornamelijk van andere sites is gekopieerd en opnieuw wordt gepubliceerd zonder een unieke waarde te bieden. We passen onze publicatierichtlijnen aan". Dit heeft Facebook toegevoegd aan een bericht van mei vorig jaar over het degraderen van sites die gevuld zijn met waardeloze advertenties. Facebook gaf aan dat berichtgevers door deze nieuwe richtlijnen gewaarschuwd zullen gaan worden om originele inhoud of waarde toe te voegen aan deze opnieuw geposte inhoud.

Maar hoe bepaalt Facebook of de inhoud gestolen is? Facebook vergelijkt de inhoud van een pagina met alle andere content om zo mogelijke overeenkomsten te vinden. De mate van matching wordt gebruikt om te voorspellen of een website de inhoud illegaal heeft gedupliceerd.

We wisten natuurlijk al dat Google duplicate content niet waardeert, maar nu geeft Facebook dit dus ook duidelijk aan.

(Bron: TechCrunch)

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *