Kannibalisatie binnen jouw SEO? Zo achterhaal je dit grote probleem én behaal je hogere rankings!

19 september, 2018

Content, content en nog eens content. Dat is wat er vaak gezegd wordt dat je moet produceren om hoog te scoren in Google. En daar sta ik dan ook helemaal achter.

Maar wist je dat je soms teveel content kunt produceren? Waardoor bepaalde pagina's elkaar in de weg gaan zitten en je daardoor niet het maximale uit je posities haalt? In dit artikel ga ik dieper in op dit kannibalisatie probleem en geef ik je een handige tool hoe je deze pagina's eenvoudig kunt achterhalen.

Wat is keyword kannibalisatie

Wat is keyword kannibalisatie

Eten van individuen van dezelfde soort... Dat is precies wat keyword kannibalisatie is. Concreet komt het er op neer dat er op een bepaalde zoekterm meerdere pagina's van jouw website in Google scoren. Maar het probleem is dat ze elkaar hierdoor "in de weg" kunnen zitten, waardoor ze eigenlijk elkaars kracht opeten.

Een beter woord zou dus eigenlijk pagina kannibalisatie zijn, maar de vaak wat ervaren online marketeer of SEO-er noemt dit keyword kannibalisatie.

Dit wordt vooral een probleem wanneer er met verschillende pagina's eigenlijk hetzelfde doel wordt nagestreefd (dezelfde zoekvraag wordt beantwoord). In dat geval wil je liever één sterke pagina hebben die per saldo hoger gaat scoren dan wanneer ze los zouden bestaan.

Het probleem is dus redelijk eenvoudig. Maar tevens veelvoorkomend. Sterker nog, ik acht de kans erg groot dat ook jouw website aan keyword (pagina) kannibalisatie doet. Het mooie van dit verhaal? Het is relatief eenvoudig te achterhalen én op te lossen!

Hoe achterhaal ik pagina's die aan kannibalisme doen?

Gelukkig is er een handige en gratis oplossing beschikbaar om eenvoudig te achterhalen welken pagina's en welke zoektermen dit probleem veroorzaken. Het enige wat je nodig hebt is een account op Google Search Console.

Daarnaast moet je op deze pagina de volgende spreadsheet downloaden (staat onderaan, free version): spreadsheet.

In de onderstaande screencast laat ik je verder exact zien hoe je deze tool kunt toepassen, ik adviseer je om deze eerst even te bekijken.

Hoe los ik de kannibalisatie op?

Zoals ik in de video al aanhaalde zijn er verschillende manieren om dit op te lossen. In een volgende artikel wil ik hier graag ook dieper op ingaan, maar een aantal mogelijkheden vind je hieronder alvast op een rijtje:

  • Pagina's samenvoegen qua content en het minst scorende artikel redirecten met een 301;
  • Canonical toepassen naar de best scorende pagina vanaf de minst scorende pagina's;
  • Een link plaatsen vanuit de minst scorende pagina's naar de best scorende pagina;
  • De minst scorende pagina's op noindex zetten (niet aangeraden).

Zoals je ziet zijn er dus flink wat mogelijkheden. Echter is de keuze afhankelijk van een aantal factoren. In een volgende artikel wil ik graag dieper in gaan op deze verschillende mogelijkheden en wanneer je dus welk optie kiest.

En hoe is het met jouw website gesteld? Last van kannibalen?

Ik ben uiteraard erg benieuwd hoe de tool voor je heeft gewerkt en of je ook daadwerkelijk pagina's hebt gevonden die elkaar in de weg zitten (99% van wel namelijk).

Ik lees je bevindingen graag in de onderstaande reacties!

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

  1. Heel interessant! Ik ben er direct mee aan de slag gegaan en inderdaad veel kannibalisme, daar is veel werk aan de winkel. Echter ook een vraag: ik zie keywords (tabblad most cannibalized keywords) met een aantal erachter en een lijst met URL's daaronder, maar als ik vervolgens die URL's check dan kom ik het betreffende keyword daar helemaal niet tegen.. (en dat is maar goed ook, want ze horen helemaal niet op de betreffende pagina's thuis) Echter waarom staan deze URL's daar dan?

    Ik kijk uit naar je volgende artikel!

    1. Dag Lisette,

      Wat er precies aan de hand is kan ik zo niet zien, maar aangezien het data is van Search Console kan het wel eens voorkomen dat er wat vreemde data naar voren komt. Zelf heb ik hier ook af en toe wel eens last van.

      Maar in principe mag je er vanuit gaan dat die resultaten ook daadwerkelijk voor de zoekwoord terugkomen. Voor de zekerheid kun je dit checken in Search Console zelf.

  2. Dag Linda,

    Helaas kan ik je hier niet direct mee helpen, hier werkt het wel gewoon goed ;-). Misschien eens testen met een andere website/Google Search Console? Anders zou ik eens contact opnemen met de ontwikkelaar van het script.

  3. Ga het zeker lezen, dank! Maar heb alvast een vraag. Ik adviseer vaak gemeenten en die hebben bijvoorbeeld een pagina over het Paspoort, maar ook een navigatiepagina met Paspoort, ID-kaart en rijbewijs. Die komen dan allebei terug in de SERP van Google. Is het niet beter om die navigatiepagina uit Google te houden met de metatag robots met de aarde 'noindex, follow'?

    1. Dag Jaap, dat zou inderdaad een oplossing kunnen zijn. Van de andere kant, op zich is het in dit geval niet zo erg dat er meerdere pagina's in de serp's staan. Dit omdat het waarschijnlijk een hele specifieke zoekopdracht aan vooraf gaat waardoor je toch geen last zult hebben van concurrentie.

      Het is dus eerder een gebruiksvriendelijkheids-dingetje :-).

  4. Heel waardevol artikel! Ik ben er gelijk mee aan de slag gegaan, maar er verschijnen tal van zoekwoorden (vreemde combinaties van twee woorden) die niet als zodanig staan ingesteld. Waar komen die dan vandaan? Ze staan niet in de metatag, paginatitel, URL, breadcrumb of als link in de tekst...

    1. Dag Nicolette,

      Helaas kan ik dit niet zo 123 voor je oplossen. Kijk allereerst eens even naar Search Console zelf. Wanneer je daar die combinaties terugvindt dan zijn je pagina's wel degelijk vertoond voor die zoekopdracht. Je kunt ze eventueel ook uitsluiten met een filter zoals ik in de video laat zien.

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *