Kannibalisatie binnen jouw SEO? Zo achterhaal je dit grote probleem én behaal je hogere rankings!

door | 19 september 2018 | Zoekmachine Optimalisatie

Content, content en nog eens content. Dat is wat er vaak gezegd wordt dat je moet produceren om hoog te scoren in Google. En daar sta ik dan ook helemaal achter.

Maar wist je dat je soms teveel content kunt produceren? Waardoor bepaalde pagina’s elkaar in de weg gaan zitten en je daardoor niet het maximale uit je posities haalt? In dit artikel ga ik dieper in op dit kannibalisatie probleem en geef ik je een handige tool hoe je deze pagina’s eenvoudig kunt achterhalen.

Wat is keyword kannibalisatie

Wat is keyword kannibalisatie

Eten van individuen van dezelfde soort… Dat is precies wat keyword kannibalisatie is. Concreet komt het er op neer dat er op een bepaalde zoekterm meerdere pagina’s van jouw website in Google scoren. Maar het probleem is dat ze elkaar hierdoor “in de weg” kunnen zitten, waardoor ze eigenlijk elkaars kracht opeten.

Een beter woord zou dus eigenlijk pagina kannibalisatie zijn, maar de vaak wat ervaren online marketeer of SEO-er noemt dit keyword kannibalisatie.

Dit wordt vooral een probleem wanneer er met verschillende pagina’s eigenlijk hetzelfde doel wordt nagestreefd (dezelfde zoekvraag wordt beantwoord). In dat geval wil je liever één sterke pagina hebben die per saldo hoger gaat scoren dan wanneer ze los zouden bestaan.

Het probleem is dus redelijk eenvoudig. Maar tevens veelvoorkomend. Sterker nog, ik acht de kans erg groot dat ook jouw website aan keyword (pagina) kannibalisatie doet. Het mooie van dit verhaal? Het is relatief eenvoudig te achterhalen én op te lossen!

Hoe achterhaal ik pagina’s die aan kannibalisme doen?

Gelukkig is er een handige en gratis oplossing beschikbaar om eenvoudig te achterhalen welken pagina’s en welke zoektermen dit probleem veroorzaken. Het enige wat je nodig hebt is een account op Google Search Console.

Daarnaast moet je op deze pagina de volgende spreadsheet downloaden (staat onderaan, free version): spreadsheet.

In de onderstaande screencast laat ik je verder exact zien hoe je deze tool kunt toepassen, ik adviseer je om deze eerst even te bekijken.

Hoe los ik de kannibalisatie op?

Zoals ik in de video al aanhaalde zijn er verschillende manieren om dit op te lossen. In een volgende artikel wil ik hier graag ook dieper op ingaan, maar een aantal mogelijkheden vind je hieronder alvast op een rijtje:

  • Pagina’s samenvoegen qua content en het minst scorende artikel redirecten met een 301;
  • Canonical toepassen naar de best scorende pagina vanaf de minst scorende pagina’s;
  • Een link plaatsen vanuit de minst scorende pagina’s naar de best scorende pagina;
  • De minst scorende pagina’s op noindex zetten (niet aangeraden).

Zoals je ziet zijn er dus flink wat mogelijkheden. Echter is de keuze afhankelijk van een aantal factoren. In een volgende artikel wil ik graag dieper in gaan op deze verschillende mogelijkheden en wanneer je dus welk optie kiest.

En hoe is het met jouw website gesteld? Last van kannibalen?

Ik ben uiteraard erg benieuwd hoe de tool voor je heeft gewerkt en of je ook daadwerkelijk pagina’s hebt gevonden die elkaar in de weg zitten (99% van wel namelijk).

Ik lees je bevindingen graag in de onderstaande reacties!

Nader kennismaken?

Wil je graag meer informatie over onze dienstverlening en weten wat wij voor jouw showroom kunnen betekenen? Vul dan het contactformulier in en we nemen binnen één werkdag contact met je op. Bellen mag uiteraard ook: 085 208 21 00.

14 + 2 =

Klantervaringen

“De grootste klik met KGOM is de passie waarmee zij werken”

Hellen Eekhof – Flagstone Company