Hoe formuleer je USP’s als je min of meer hetzelfde levert als je concurrent?

door | 15 september 2021 | Nieuws

Concurrentie houd je scherp. Hoe je het ook wendt of keert, in de showroomsbranche zul je ondernemers tegenkomen met een vergelijkbaar product of dienst. Er zijn altijd kleine en grote concurrenten. Als ondernemer is het de kunst om te voorkomen dat je klant overloopt naar de concurrent. 

  1. Wat is een USP?
  2. Hoe bepaal je een USP?
  3. Goede voorbeelden van USP’s
  4. Hoe word je uniek ten opzichte van je concurrenten? 
  5. Conclusie

1. Wat is een USP?

Een USP of Unique Selling Proposition is een eigenschap van je product, service, merk of showroom die jou onderscheidt van je concurrenten. Je neemt de kernboodschap van je USP steeds mee in je communicatie, en bij voorkeur ook in de slogan van jouw showroom. Op die manier wordt je unieke voordeel steeds belicht en is meteen duidelijk voor je klanten waarom ze beter voor jou kunnen kiezen.

Het concept USP werd bedacht door Rosser Reeves, pionier op het vlak van televisiereclame. Vandaag de dag moet een USP nog steeds aan dezelfde drie fundamentele regels voldoen:

  • Het aanbod moet duidelijk zijn: ‘Als je X koopt, haal je er dit voordeel uit.’
  • Het voordeel is best uniek, en niet gedeeld met één van je concurrenten. Bijvoorbeeld de keuken wordt binnen één week geleverd.
  • Het is verkoopbaar: mensen moeten bereid zijn geld neer te tellen. 

2. Hoe bepaal je een USP?

Hoe bepaal je jouw USP? Wat is de reden dat klanten bij jouw showroom een product aanschaffen?

Je USP moet niet enkel uniek zijn, maar ook relevant voor je potentiële klant. Dat wordt vaak vergeten. Veel ondernemers belichten unieke aspecten van hun aanbod, maar vragen zich onvoldoende af of hun klanten die aspecten wel belangrijk vinden. Wat vindt een klant van jouw showroom nu echt belangrijk? Daar gaat het om!

Maak je ook wel eens die denkfout? Probeer dan een USP op te stellen. Vat eerst alle unieke aspecten van je aanbod samen, en noteer redenen waarom je doelgroep voor jou zou kiezen. Kies een eigenschap die je klanten het meest aanspreekt, en vertaal dat in een voordeel voor hen: dit is de reden waarom ze jou zouden kiezen.

Bijvoorbeeld bij een keukenshowroom, de keuken is per direct leverbaar. Dit kan een USP zijn. De klant wil graag snel zijn keuken hebben en jij kan deze wens in vervulling laten gaan.

3. Goede voorbeelden van USP’s

Een voorbeeld van een wereldberoemde USP is die van pizzakoerier Domino’s. De boodschap is zo sterk omdat ze een duidelijke garantie biedt. De voorwaarden zijn helder: te laat? Dan hoef je niet te betalen. Vandaag maakt het bedrijf die belofte niet meer wereldwijd, zeker niet in de VS, maar wel nog in India bijvoorbeeld.

  • Delivered within ’30 minutes, or free’ (Domino’s Pizza) (De beroemde USP van Domino’s Pizza)

Showrooms dienen natuurlijk ook duidelijk hun USP te laten zien. Hieronder zijn een paar voorbeelden van USP’s van showrooms te vinden:

  • Wij zijn de slaapspecialist, wij hebben jarenlange ervaring. Beter slapen is onze passie. (Slaaphof)
  • Met drie verdiepingen inspiratie voor de complete inrichting van uw tuin, wij hebben alles in huis. (Gervé)
  • Palmiye Benelux biedt designvolle oplossingen op maat. (Palmiye)

4. Hoe word je uniek ten opzichte van je concurrenten? 

  • Hou de concurrenten in de gaten, wat doen zij? De volgende stap is het verder analyseren van jouw concurrenten. Hebben ze onlangs een nieuw product gelanceerd of gaat dat binnen een korte tijd gebeuren? Op welk gebied scoort het bedrijf, lage prijs of bijvoorbeeld service? Probeer in kaart te brengen wat andere showrooms doen en wees tenopzichte van hun beter en unieker!
  • Ook is het handig om de promotieactiviteiten van jouw concurrenten te onderzoeken. Kijk bijvoorbeeld naar wat verschillende keukenleveranciers doen en pas de promotie van jouw showroom hierop aan. De ene reclame is nog langer en gekker dan de ander. Probeer je ook op dat gebied te onderscheiden.
  • Betere service dan concurrenten: Mond-tot-mondreclame is enorm belangrijk als je je klantenkring wilt uitbreiden. Zorg er dus voor dat klanten goed worden geholpen in jouw showroom en dat je een postieve indruk achterlaat.

Ondernemers die hameren op klantvriendelijkheid, een goede bereikbaarheid, snelle leveringstijd en het adequaat oplossen van problemen, plukken daar uiteindelijk de vruchten van.

Denk hierbij om het volgende:

  • Roep nooit zelf van de daken dat je bedrijf geweldige service biedt; dat kan ergernis wekken bij een klant die dit anders heeft ervaren.
  • Vraag tevreden klanten om een recensie achter te laten, dat is heel waardevol!
  • Biedt iets extra’s bij de aankoop of bestelling: Potentiële klanten houden van voordelen. Met het bieden van iets extra’s bij een aankoop of bestelling kun je nog meer consumenten over de streep trekken. Zoek deze speciale aanbiedingen niet alleen in gratis producten, maar denk ook eens aan het gratis aanbieden van extra informatie, bijvoorbeeld in de vorm van een magazine of nieuwsbrief.
  • Vraag je klanten om feedback, natuurlijk geloof jij heilig in jouw product of dienst, maar doen je klanten dat ook? Het is belangrijk om geregeld feedback te vragen van je klanten. Alleen zo kom je erachter of wat je verkoopt nog wel aansluit bij hun behoeften. Je kunt hiervoor een survey opstellen, interviews houden of je klant gewoon opbellen of aanspreken.

5. Conclusie

Een USP is erg belangrijk. Een USP of Unique Selling Proposition is een eigenschap van je product, service, merk of showroom die jou onderscheidt van je concurrenten. Je USP moet niet enkel uniek zijn, maar ook relevant voor je potentiële klant. Dat wordt vaak vergeten. Veel ondernemers belichten unieke aspecten van hun aanbod, maar vragen zich onvoldoende af of hun klanten die aspecten wel belangrijk vinden.

Dus wat moet je nu doen om uniek te blijven tenopzichte van jouw concurrenten?

  • Hou de concurrenten in de gaten, wat doen zij? De volgende stap is het verder analyseren van jouw concurrenten. Hebben ze onlangs een nieuw product gelanceerd of gaat dat binnen een korte tijd gebeuren? Op welk gebied scoort het bedrijf, lage prijs of bijvoorbeeld service? Probeer in kaart te brengen wat andere showrooms doen en wees tenopzichte van hun beter en unieker!
  • Ook is het handig om de promotieactiviteiten van jouw concurrenten te onderzoeken. Kijk bijvoorbeeld naar wat verschillende keukenboeren doen en pas de promotie van jouw showroom hierop aan. De ene reclame is nog langer en gekker dan de ander. Probeer je ook op dat gebied te onderscheiden.
  • Betere service dan concurrenten: Mond-tot-mondreclame is enorm belangrijk als je je klantenkring wilt uitbreiden. Zorg er dus voor dat klanten goed worden geholpen in jouw showroom en dat je een postieve indruk achterlaat.

Dus als klanten een goede review over jouw showroom achterlaten is dat bevoordelijk voor het aantrekken van toekomstige klanten!

Nader kennismaken?

Wil je graag meer informatie over onze dienstverlening en weten wat wij voor jouw showroom kunnen betekenen? Vul dan het contactformulier in en we nemen binnen één werkdag contact met je op. Bellen mag uiteraard ook: 085 208 21 00.