Welke domein extensie scoort het hoogst?

Welke extensie gebruiken?We willen allemaal zo hoog mogelijk scoren binnen de zoekresultaten. Het is bekend dat wanneer je zoekwoord voorkomt in de domeinnaam je meer kans maakt om hoog te scoren.

Verder is het ook belangrijk dat je veel externe links met het zoekwoord naar je website moet hebben om hoog te scoren. En wanneer je genoeg links verzameld hoef je niet eens het zoekwoord in je domeinnaam te hebben om een nummer 1 positie te behalen (zoals deze weblog bewijst op het zoekwoord “internet marketing").

Toch was ik eens benieuwd naar welke extensies (.nl, .com, .be enz.) nu het hoogst scoren binnen Nederland. Hiervoor heb ik een klein onderzoek gedaan naar 11 veel gebruikte zoektermen.

Wat heb ik gedaan?
Ik heb van 11 veelgebruikte zoektermen onderzocht welke extensies er voorkomen bij de eerste 10 resultaten. Een nummer 1 positie heb ik 10 punten gegeven, een nummer 2 positie 9 punten enzovoorts. Een nummer 10 positie levert dus 1 punt op.

De volgende zoektermen heb ik gebruikt voor dit mini-onderzoek:

  • tweedehands auto
  • films downloaden
  • vakantie
  • kerst
  • gedichten
  • ajax
  • PSV
  • gratis sex
  • zoekmachine optimalisatie
  • iphone
  • restaurants

Hier volgen de resultaten:

.nl    498 punten
.org    33 punten
.be    23 punten
.com    23 punten
.net    9 punten
.tv    9 punten
.nu    6 punten

Conclusie
Het mag dus duidelijk zijn dat een .nl extensie het beste scoort binnen de zoekresultaten. Dit ligt natuurlijk aan het feit dat we gezocht hebben binnen Google.nl. Dat is dus een logische uitkomst.

Verder haalt .org een tweede plaats. Dit is te danken aan het feit dat Wikipedia het over het algemeen ook goed doet binnen de zoekresultaten.

De derde en vierde plaats zijn voor .be en .com. Ik had eigenlijk verwacht dat .be het beter zou doen, zeker omdat ik vooral op Nederlandstalige termen heb gezocht en veel Belgische pagina's ook in het Nederlands geschreven zijn.

Bij het kiezen van een extensie is het dus belangrijk dat je gaat kijken waar je doelgroep zich bevindt (welk land) en welke zoekmachine er dus gebruikt zal worden (Google.nl, Google.be, Google.com).

Het is geen uitgebreid onderzoek geworden maar het geeft wel duidelijk aan dat bepaalde extensies het een stuk beter doen dan anderen.

Het onderzoek zou uitgebreid kunnen worden door bijvoorbeeld meer zoekwoorden te nemen of meer zoekresultaten (bijvoorbeeld de eerste 20 resultaten).

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

  1. De central vraag is natuurlijk WAAROM sommige extensies het beter doen in dit onderzoek. Dat hoeft niet perse zo te zijn omdat Google ze een hogere ranking geeft omdat het een .com of .nl maar ongetwijfeld ook omdat er .nl en .com namen in gebruik zijn bij sites die passen in het profiel van de onderzochte zoekwoorden.

  2. Karel,

    Natuurlijk leuk zo'n onderzoek, maar ik verwacht dat een .nl het beter doet omdat hier ook meer Nederlandse bedrijven gebruik van maken.
    Je hoort weinig dat bedrijven alleen een .com hebben. Er zijn ook meer bedrijven met een .nl dan een .com dus daarom scoort .nl nu beter. Maar voor Google maakt het geen verschil zover ik weet als je maar in je meta tag aangeeft dat het een nederlandse website is.

    Thats my view on it.

    Mike

  3. Hmm,

    Ik heb (vluchtig, weliswaar) de zoekwoorden eens door Google gehaald en ik moet zeggen dat ik veel meer .be resultaten kreeg. Waarschijnlijk omdat ik via google.be gezocht heb en u via google.nl?

  4. Niet duidelijk is of gekeken is naar aantal links. Natuurlijk zijn er veel meer nederlandtalige websites met een .nl exentie dan andere.

    Beter onderzoek is om een fakedomein te maken en dan op precies dezelfde websites ! fakenaam.nl, fakenaam.com etc te promoten. Dus met exact dezelfde linkstrategie. Pas dan weet je hoe google kijkt naar exenties. Ook dan verwacht ik dat de .nl het beste zal scoren.

  5. Mijn ervaringen zegt me dat de extensie weinig of geen rol speelt, alles hangt af van de inkomende links (land gebonden) en de taal. heb verschillende .com sites (sommige in BE gehost andere in US) die zowat wereldwijd in de top 10 staan en ook in BE en NL staan die in de top 3, zelfs als je enkel de BE of Nl resultaten wilt weergeven.

    Ik heb gemerkt dat als je je site optimaliseert voor google.com het vanzelf wel goed komt in de andere landen.

    dave

  6. Het vervelende is dat veel domeinnamen, waar het zoekwoord in voorkomt, al bezet zijn.
    Ik zou degoe.nl graag willen hebben.... En vietor.nl....
    Best wel leuk om zo'n eigen onderzoekje te doen.

  7. Hoi Karel,

    Jammer dat je niet ook google.com meegenomen hebt. Wel een leuk onderzoek. Ben benieuwd naar een eventueel vervolgonderzoek!

    Bas

    @Leo; als je gevonden wilt worden op degoe.nl en daarbij ook gebruik wilt maken van zoekwoorden in je domeinnaam kun je natuurlijk ook een langere domeinnaam nemen; degoe-online.nl?

    @Karel; weet jij of er een verschil zit tussen degoe-online.nl en degoeonline.nl wat betreft vindbaarheid op domeinnaam betreft? Ben benieuwd!

  8. Onze site heeft twee extensies namelijk .be en .nl. De website zelf wordt gehost op het .be domein. Het .nl domein wordt direct doorgelinkt naar de .be. Zegt jouw onderzoek nu dus dat ik beter mijn website onder het .nl domein moet plaatsen? Onze markt is de nederlands, maar het bedrijf zit in belgië.

  9. @Bas, het lijkt me dat een streepje beter scoort, alhoewel het verschil steeds kleiner wordt. Een streepje ziet google als spatie en de meeste zoekers gebruiken spaties tussen de woorden.

  10. Je onderzoek is leuk maar erg beperkt.
    Je zoekt met Google.nl en op nederlandse woorden.
    Dan is de uitkomst uiteraard vrij voorspelbaar.

    Probeer eens een algemeen woord op diverse extensies.

    Voorbeelden die overal gebruikt worden zijn:
    download
    bittorrent
    truck
    video

    Per zoekopdracht zouden dan ook minimaal 3 tot 5 Google extensies moeten worden gebruikt worden.

    De uitkomst zal dan compleet ander zijn.

    Als je op de nederlandse markt gericht bent, gebruik dan een NL domein.
    Op de internationale-markt een COM domein.

    Als je domein al weg is, dan doe je wat Karel al aangaf,
    implementeer de naam in een verlengde versie, voetbal.nl wordt voetbalmee.nl etc, etc.

  11. Leuk onderzoek Karel.

    @ Jaap :
    Goeie tips voor iemand die dit verder wil uitdiepen.
    1 vraagje :
    Per zoekopdracht zouden dan ook minimaal 3 tot 5 Google extensies moeten worden gebruikt worden.

    Wat bedoel je met Google extensies ?

    Thnx

  12. Dit is een interessant thema dat het verschil kan maken tussen geen of veel bezoekers voor een bepaald domein, in een bepaalde zoekmachine.
    OK. Nu ik dit hier nog eens goed bekijk, was ik te snel met mijn vraag aan Jaap.
    Je bedoelt natuurlijk domein extensies van het Google domein.
    Google.com, Google.nl, enz. ...

    Het laatste is hier nog niet over gezegd.
    En wat met bijvoorbeeld een .nl gehost op een server in zeg maar Philadelphia ? Scoort die minder goed in Google.nl dan een .nl website gehost op een server in Delft ?

    Fil

  13. Je zou je onderzoeksmethode al kunnen verbeteren door de rijkwijdte te vergroten (bijvoorbeeld top 50 posities) en te kijken naar de gemiddelde score per extensie. Dit levert al een iets representatiever beeld op.

    Al zullen de cijfers altijd vertekenen doordat grote sites die vaak óf .nl óf .com hanteren de meeste greep op de zoekresultaten hebben en door o.a. het Wikipedia-effect, wat je zelf ook al benoemt.
    Verder heeft de extensie geen invloed op de ranking van de website, wat ik niet in je artikeltje teruglees. Mensen kunnen het doel van je artikel daardoor verkeerd interpreteren.

  14. een koppelteken ( - ) in de domeinnaam is niet aan te raden. Google geeft de voorkeur aan domeinnamen die uit 1 woord bestaan. Google is slim genoeg om de zoekwoorden zelf uit de domeinnaam te halen. Als je wel koppeltekens wil gebruiken probeer dan niet meer dan twee woorden in je domeinnaam gebruiken.

    Leuk onderzoek verder, behalve dat er niet is meegenomen dat de domeinen met .nl extensie misschien veel meer aan SEO hebben gedaan en dat dit de reden is dat ze hoog scoren. Een 'eerlijker' onderzoek zou zijn om websites te maken met dezelfde (fictieve) domeinnaam die verder exact hetzelfde zijn, maar een verschillende extensie hebben.

  15. Wat ontzettend interessant allemaal! Ik ben van plan een extra domeinnaam te nemen op kooramsterdamnoord.nl is dit nou beter dan kooramsterdam.info???

    Groetjes van de zangeres 🙂

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar top