Mobile First Index van Google: dit moet je doen

Zoals je hopelijk al weet is Google op dit moment bezig met het uitrollen van de zogeheten Mobile First Index. Maar wat betekent dat in de praktijk voor jouw (mobiele) website en je rankings in Google? In dit artikel praat ik je hierover bij. Wat moet je weten, en nog belangrijker: wat moet je doen?

Wat is Mobile First Index?

In maart 2018 kondigde Google aan dat ze zouden beginnen met ‘mobile-first’ indexering. Ter verduidelijking: voorheen keek Google altijd als eerste naar de desktopversie van je website voor de indexering in de zoekresultaten. Zag deze versie er bij jou goed uit, en werkte alles naar behoren? Dan telde dat mee in je organische positionering in Google. Het verschil is dat Google nu eerst naar de mobiele versie van jouw website kijkt. Oftewel: mobile first. Heb je dit nog niet goed (genoeg) voor elkaar? Dan is dit nadelig voor je organische ranking in de zoekresultaten van Google.

Kortom: heeft jouw website geen goed werkende mobiele variant? Dan kan dit een reden zijn waarom jouw website een lagere positie in de zoekresultaten heeft. Wanneer jouw mobiele website niet prettig is voor je bezoekers, dan is de kans tenslotte ook groter dat je bezoekers op zoek gaan naar een andere website die wél goed werkt.

Is jouw website klaar voor Mobile First Index?

Doorloop onderstaande stappen om te controleren of jouw website er helemaal klaar voor is.

1. Test of je website mobielvriendelijk is

Via deze mobielvriendelijke test van Google kun je heel eenvoudig controleren of jouw website geschikt is voor mobiele apparaten. Komt je mobiele website negatief uit de test? Dan is er werk aan de winkel!

Daarnaast kun je jouw mobiele website 'Fetchen als Google' in Search Console. Zo zie je exact hoe Google je website ziet en indexeert.

Ook kun je de mobiele bruikbaarheid in Search Console bekijken, waar nog eventuele verbeterpunten te vinden zijn.

2. Verbeter de snelheid van je website

De snelheid van je website is een belangrijke rankingfactor voor Google. Dit geldt niet alleen voor de desktopversie van je website, maar ook voor mobiel. Er zijn diverse tools waarmee je kunt testen of je website snel genoeg laadt, waaronder Pagespeed Insights van Google.

3. Zorg voor een responsive versie

Het voordeel van een responsive website is dat je website mee schaalt naar de grootte van je scherm. Hiermee ben je verzekerd dat je website er optimaal uitziet op alle apparaten, waaronder tablets en smartphones in verschillende afmetingen. Dit is uiteraard zeer gebruiksvriendelijk.

Heb je bovenstaande stappen doorlopen, maar twijfel je of jouw website wel mobielvriendelijk genoeg is? Pak dan je smartphone erbij en check zelf of alles er netjes uitziet en gebruiksvriendelijk is. Vraag ook eens iemand in je omgeving om dit voor je te doen. Waarschijnlijk vallen hem of haar nog weer andere dingen op.

Natuurlijk kun je ons ook altijd inschakelen, zodat je 100% zeker weet dat jouw mobiele website aan alle vereisten voldoet.

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar top