Banner adverteren, heeft het nog nut?

door | 9 juli 2007 | Internet Marketing, Website Promotie

Banners adverterenBanner adverteren, heeft het nog nut of moeten we op zoek naar alternatieve advertenties? In dit artikel ga ik dieper in op deze vraag. Wat zijn de best presterende formaten? Waar liggen er nog kansen voor banner adverteren? Welke eventuele alternatieven zijn er beschikbaar?
 

Definitie van banners
Je kent ze vast wel, die irritante reclame-uitingen op websites. Toch zijn banners een belangrijk onderdeel van het internet, ze zorgen, samen met tekstlinks, voor verkeer tussen verschillende websites. Maar wat is nu precies een banner? 

Een banner is een grafische reclame-uiting op het internet. Door op een banner te klikken wordt een pagina geopend waar meer informatie over het geadverteerde te vinden is.

Een banner bestaat veelal uit een JPEG-, GIF- of Flashbestand met standaard afmetingen dat in de browser getoond wordt. Door gebruik te maken van kleur en animaties wordt geprobeerd de aandacht van mensen te trekken. Met name Flash leent zich daar goed voor, de animaties kunnen reageren op de positie van de muis waardoor een heel hoge vorm van interactie met de bezoeker mogelijk is.
Bron:Wikipedia

 

Clicks, leads en impressies
Websites die banners vertonen krijgen hier vaak een vergoeding voor op basis van één van de volgende criteria:

Clicks (CPC): De publisher (degene die de banners op de website plaatst) krijgt een vergoeding per klik. Dit kan bijvoorbeeld 25 eurocent per klik zijn.

Leads (CPL): De publisher krijgt betaald per lead of conversie. Klikt de bezoeker dus op de banner en wordt er op de website van de adverteerder de beoogde actie ondernomen dan staat hier een voorafgestelde vergoeding tegenover.

Impressies (CPM): De publisher krijgt een vergoeding voor het aantal maal dat een banner vertoond is aan de bezoekers. Dit is meestal per 1000 vertoningen (CPM=cost per mille).

Het is ook mogelijk om deel te nemen aan de zogenaamde bannercirculatie programma’s. Je plaatst dan een banner op je eigen website en jouw banner wordt dan weer op andere websites vertoond.
 

Bannerformaten 

De volgende formaten zijn de standaard (en meest voorkomende) bannerformaten:

Banner formaten

 

Best presterende formaten
Een recent onderzoek van meer dan een biljoen bannervertoningen geeft ons een aantal interessante uitkomsten:

Best presterende banners

Zoals je kunt zien presteren van de klassieke banners de medium rechthoek en de grote banner het best. Tevens zie je ook de percentages van pop-ups (0,58%) en video-advertenties. Deze “banners” hebben een doorklikratio wat velen malen hoger ligt dan de klassieke banners.
 

Bannerblindheid
Het feit dat de klassieke banners het zo slecht doen tegenover de pop-ups en video-advertenties is te wijten aan twee zaken. Ten eerste speelt de bannerblindheid een grote rol. We zijn intussen al zo gewend aan al die banners dat we er als het ware langs kijken. We zien ze dus wel maar we besteden er geen aandacht meer aan. 

Vandaar dat de video-advertenties een zeer hoog doorklikratio hebben, we kunnen er simpelweg niet omheen. Een video is toch een hele andere beleving, is vaak van een groter formaat en bevat vaak ook geluid. Allemaal zaken die onze aandacht trekken en die maken dat we op de advertentie-uiting willen klikken (mits het natuurlijk een video is die uitnodigt tot klikken).

Ook de pop-ups kunnen we niet negeren. Iedereen heeft tegenwoordig wel één of andere pop-up blocker op zijn of haar computer geïnstalleerd. Glipt er dan toch nog een pop-up doorheen dan zijn we verplicht deze handmatig weg te klikken. We zijn dus verplicht om naar de reclame-uiting te kijken. En wanneer deze uiting ons aanspreekt dan willen we graag meer weten en klikken we door naar de website van de adverteerder”¦

Hoewel ik je het gebruik van pop-ups niet adviseer omdat ze vaak ook een irritatie met zich meebrengen kan ik je wel adviseren om ook gebruik te gaan maken van de zogenaamde video-advertenties. Er komen tegenwoordig steeds meer van dit soort “banners” en mijn verwachting is dat we over een paar jaar niet beter meer weten en bijna alle websites deze video-advertenties zal bevatten. 
 

Tips om succesvol met banners te adverteren: 

  • Maak gebruik van een vraagstelling in de reclame-uiting. Onderzoek heeft uitgewezen dat dit de ctr ten goede komt;
  • Maak gebruik van afwijkende vormen. Om bannerblindheid te omzeilen kun je de banner afwijkende vormen meegeven zoals een afwijkend formaat of afwijkende vorm (bijvoorbeeld een parallellogram in plaats van een rechthoek);
  • Geef de banner een windowsvenster uiterlijk. Bezoekers zijn dan eerder geneigd (omdat ze dit binnen Windows al gewend zijn) om actie te ondernemen, zoals het venster proberen te sluiten;
  • Test verschillende vormen en types. Iedere doelgroep reageert anders. Het is daarom belangrijk om te testen wat werkt voor jouw doelgroep. Wissel eens af tussen verschillende formaten, vormen, kleuren en teksten;
  • Wanneer je websites gaat kiezen waar je wilt adverteren kies dan die websites die zo min mogelijk banners op de webpagina vertoont. Onderzoek heeft uitgewezen dat des te meer banners er op een webpagina staan des te minder je banner “waard” wordt.

Nader kennismaken?

Wil je graag meer informatie over onze dienstverlening en weten wat wij voor jouw showroom kunnen betekenen? Vul dan het contactformulier in en we nemen binnen één werkdag contact met je op. Bellen mag uiteraard ook: 085 208 21 00.

Klantervaringen

“De grootste klik met KGOM is de passie waarmee zij werken”

Hellen Eekhof – Flagstone Company