Het beste rendement halen uit jouw Google Shopping campagnes? Zet Smart Shopping in.

6 december, 2018

De afgelopen tijd zal het je misschien opgevallen zijn dat we veel schrijven over automatische biedstrategieën en systemen die ons helpen een beter resultaat te behalen. De invloed van kunstmatige intelligentie en algoritmes op campagnes neemt toe, en ook het rendement wordt hoger. De systemen worden steeds slimmer en weten beter de juiste doelgroep te benaderen.

In dit blog licht ik een systeem uit dat erg interessant is voor eigenaren van webshops, namelijk Smart Shopping. Deze vorm van shopping hebben we de afgelopen periode bij diverse klanten getest. Ik laat je graag een aantal statistieken zien, waaronder de impact die dit heeft op de resultaten.

Wat is Google Smart Shopping?

Google Shopping is al een hele lange tijd beschikbaar voor adverteerders, waarbij geadverteerd kan worden met producten die worden aangeboden in een webshop. Door een productfeed te maken en deze te koppelen aan het Google Merchant Center en aan Google Ads, kun je adverteren met productafbeeldingen en prijzen.
In het verleden was het al mogelijk om automatische biedstrategieën te kiezen en dus het systeem de biedingen en targeting te laten bepalen, maar bleven de advertentie vertoningen altijd nog beperkt tot alleen shopping.
Met Google Smart Shopping komt daar verandering in en zullen de advertenties ook vertoond worden op Display, YouTube en Gmail Ads. Ook hieraan is een automatische biedstrategie gekoppeld, waarbij het systeem zal optimaliseren op 'conversiewaarde verhogen'. Op basis van het algoritme gaat het systeem aan de slag om de naar verwachting beste gebruikers te targeten.

Resultaten

Op vrijdag 9 november is de campagne voor dit account aangezet.

Ik heb dan ook de resultaten vanaf dat moment vergeleken met de resultaten voordat de campagne live is gegaan. Dan komen de volgende cijfers naar voren. Ik heb hierbij alleen de Google Shopping campagnes gefilterd, omdat de Search campagnes hier geen effect van hebben.
Ik target met de Smart Shopping campagne dezelfde artikelen als met de 'gewone' Shopping campagnes.

Een aantal feiten op een rij:

  • Kosten gedaald met 38,5%
  • Opbrengst gestegen met 7,2%
  • Conversiepercentage gestegen met 8,2%
  • Gemiddelde CPC gedaald met 38,9%

Dit heeft geresulteerd in een Return On Ad Spend (ROAS) van 288%, waar deze eerst op 165% stond. De kosten per transactie zijn dan ook met 43% gedaald.

Voor een ander account is eind augustus de Smart Shopping campagne aangezet. Ten opzichte van campagne 30 (zie hieronder) zijn de resultaten ook verbeterd. De ROAS is een stuk verbeterd. Met minder kosten is er meer opbrengst behaald ten opzichte van de vorige campagne.

 

Hoe zet je een Smart Shopping campagne op?

Om te kunnen beginnen met Smart Shopping dien je eerst minimaal 20 conversies te hebben behaald in de afgelopen 45 dagen, vanuit je huidige Shopping campagnes.

Je kunt een Smart Shopping campagne aanmaken in Google Ads door op campagne niveau te klikken op het de blauwe plusje en te kiezen voor 'Nieuwe campagne'. Kies daarna voor 'Sales' > 'Shopping', en kies de feed en het land waarin je wilt adverteren. Daarna komt de keuze voor 'Slimme Shopping-campagne' of “Standaard Shopping-campagne”. Op het moment dat je genoeg conversies hebt, kun je kiezen voor 'Slimme Shopping campagne'. Is dit niet het geval, dan kun je deze mogelijkheid niet selecteren.

Op het moment dat je op 'Doorgaan' hebt geklikt, kun je de productcategorieën selecteren die je wilt gebruiken. Je kunt geen Item-id’s selecteren. Daarna moet je voor display nog een afbeelding toevoegen en beschrijvingen om de advertentie compleet te maken.

Wanneer dat gereed is klik je op 'Opslaan' en de campagne begint te draaien.

Let Op! Op het moment dat je overstapt op Google Smart Shopping zal deze voor gaan op de Shopping campagnes die al aan hebben gestaan, houd hier dus rekening mee.

Om het systeem te testen zou je het eerst voor één of meerdere productgroep(en) in kunnen stellen voordat je helemaal over gaat.

Heb je hulp nodig bij het opzetten van een Smart Shopping campagne of heb je andere vragen? Neem gerust contact op voor de mogelijkheden. Ook ben ik benieuwd of jij al gebruikmaakt van dit systeem en hoe het bevalt. Laat het hieronder weten in de comments!

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

    1. Dag Niels,

      Bedankt voor je reactie. Je kunt het beste de merken in verschillende campagnes zetten op het moment dat er verschillende marges en doelen voor zijn. Hiermee behoud je ook iets beter overzicht voor jezelf.
      Het systeem is wel zo slim dat het ook mogelijk is om alles in één campagne te zetten. Dit is zelfs iets wat Google adviseert omdat het systeem dan beter zijn werk kan doen. Hoe meer informatie het systeem heeft hoe beter hij de keuzes kan maken.

      Met vriendelijke groet,
      Rick Doornbos

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *