Nieuwe targetingmethode: levensgebeurtenissen

In Google Ads zijn tegenwoordig veel targetingmethodes om een bepaalde doelgroep te bereiken. Zo kun je targeten op keywords die je zelf instelt maar ook op onderwerpen, in-market en affiniteit doelgroepen. Daarnaast kun je zelfs eigen doelgroepen maken met Custom Intent. In een eerder artikel heb ik hier al eens aandacht aan geschonken, maar in dit artikel wil ik verder gaan op de nieuwe targetingmethode Life Events, of levensgebeurtenissen, dat specifiek voor Gmail Ads en YouTube ingezet kan worden.

Targeting op (toekomstige) levensgebeurtenissen

Targeting op levensgebeurtenissen is een nieuwe targetingmethode die sinds kort voor alle Google Ads accounts toegankelijk is gemaakt. Google kan op basis van hun algoritme mensen in een doelgroep plaatsen, waarbij belangrijke gebeurtenissen bij een gebruiker aan de orde komen of als zijn geweest.

De huidige gebeurtenissen die je in kunt zetten zijn:

Onderwijs

  • Afgestudeerd
  • bijna afgestudeerd

Andere baan

  • Net een nieuwe baan
  • krijgt binnenkort een nieuwe baan

Bedrijf oprichten

  • Net een bedrijf opgericht
  • Start binnenkort een bedrijf

Een huis kopen

  • Heeft een huis gekocht
  • Koopt binnenkort een huis

Nieuw huisdier

  • Heeft sinds kort een hond aangeschaft
  • Heeft sinds kort een kat aangeschaft
  • Schaft binnenkort een hond aan
  • Schaft binnenkort een kat aan

Pensioen

  • Is met pensioen
  • Gaat met pensioen

Trouwen

  • Is onlangs getrouwd
  • Gaat trouwen

Verhuizen

  • Is onlangs verhuisd
  • Gaat binnenkort verhuizen

Woningrenovatie

  • Gaat binnenkort renoveren
  • Heeft onlangs de woning gerenoveerd

Zoals je ziet zijn het gebeurtenissen die nog moeten plaatsvinden of al plaats hebben gevonden.

In de praktijk

Mocht je met jouw bedrijf in één van deze branches actief zijn, dan kun je hierop goed inspelen door mensen te targeten. Ik leg dit graag uit aan de hand van een voorbeeld van iemand die een onderneming gaat starten.

Iemand heeft het idee om een eigen onderneming te gaan starten. Op dat moment gaat deze persoon op zoek naar informatie over waar hij rekening mee moet houden bij het opzetten van zijn eigen bedrijf. Hieraan zullen zoekopdrachten in Google gekoppeld zijn, waaruit Google kan halen dat een persoon bezig is om een onderneming op te starten. In een volgend stadium zullen ook praktische zaken geregeld moeten worden. Hierbij kun je danken aan dat de ondernemer een eigen website nodig heeft heeft, ingeschreven is bij de Kamer van Koophandel, dat de algemene voorwaarden en privacy op de website in orde zijn, de ondernemer vaak onderweg is om bij klanten op bezoek te gaan, etc.

In die voorbeelden die ik geef kunnen al meerdere partijen inspringen om zichtbaar te worden in de fase voorafgaand aan de start van de onderneming. Zo kan een webbouwer al zichtbaar zijn, zodat de ondernemer daar zijn website laat maken, een jurist kan de algemene voorwaarden en privacy policy controleren, en een leasemaatschappij kan voorzien in de behoefte van een vervoermiddel in de vorm van een lease auto.

Door hierop in te spelen kun je iemand al in contact laten komen met jouw bedrijf voordat ze er zelf actief naar op zoek zijn. Je bent hierdoor de concurrent net een stap voor. Als de concurrent dit niet inzet, zal die pas zichtbaar kunnen zijn op het moment dat de ondernemer zelf actief naar een oplossing zoekt.

Campagne opzetten

Deze targetingmethode kan dus op dit moment alleen in combinatie met YouTube en Gmail Ads worden gebruikt.

Op het moment dat je een geschikte video kunt gebruiken zul je er eerst voor moeten zorgen dat de video op je YouTube kanaal staat. Vervolgens kun je je YouTube-kanaal koppelen aan Google Ads door te gaan naar Tools > Gekoppelde accounts > YouTube. Vervolgens vul je het kanaal in en koppel je het account.

Je kunt ook je Google Ads account koppelen door in de rechterbovenhoek op het pictogram te klikken en te kiezen voor ' Creator Studio'. Aan de linkerkant kies je voor 'Geavanceerd' en dan op ‘Een Google Ads-account koppelen.’ Volg de instructies en voltooi. Ga daarna weer terug naar Google Ads om de campagne op te zetten.

Om een YouTube campagne op te zetten ga je linksbovenin naar 'Alle campagnes' en in de verticale menubalk kies je voor ‘Campagnes’. Vervolgens klik je op de blauwe knop ‘+’ en kies je hier voor ‘Nieuwe campagne’. Kies voor ‘Video’ en daarna het doel dat je wilt bereiken met je videocampagne. Kies je voor 'Leads' of 'Websiteverkeer', dan zal het systeem optimaliseren voor conversie. Als je kiest voor ‘Product- en merkoverweging' of 'Merkbekendheid en bereik', dan krijg je een keuze uit twee mogelijkheden. In dit geval licht ik de standaard campagne toe.

Hierna vul je de naam en het budget van de campagne in.

We raden altijd aan om te kijken naar de ‘uitgesloten content’ of ‘contentuitsluitingen’. We kunnen ons voorstellen dat de video bij bepaalde content niet getoond moet worden, omdat het bedrijf daar niet mee geassocieerd mee moet worden. Bij 'Voorraadtype' kun je uit drie typen kiezen, die je in onderstaande afbeelding ziet.

Iets daaronder kun je de frequentielimieten meegeven. Ook hier is het verstandig om goed te kijken naar hoe vaak je een advertentie per dag, per week of per maand wilt laten zien aan één persoon. Het is aan te raden om dit te beperken zodat het niet als vervelend wordt ervaren door de gebruiker.

Daarna geef je de naam van de advertentiegroep mee en het maximale bod per weergave. Dan komen we op het punt waar dit blog om begonnen was: de doelgroep targeting.

Om levensgebeurtenissen te gebruiken kun je kiezen voor de derde optie 'Waar ze actief onderzoek naar doen of plannen voor maken'. Kies dan voor 'Levensgebeurtenissen'.

Hier zie je de optie ‘Bedrijf oprichten’ en ook deze is onderverdeeld. Kies hier de doelgroep waar jij je op wilt richten. Daarna kun je de URL van je video plakken en kun je de advertentie opmaken. Klik vervolgens op 'opslaan en doorgaan' en je campagne loopt.

Zoals aangegeven is deze targetingoptie op dit moment alleen beschikbaar voor Gmail Ads en YouTube Ads. Het is denk ik een kwestie van tijd dat het ook met andere advertentiemogelijkheden ingezet kan worden.

Ben jij al bezig met video advertising? Dan ben ik benieuwd of je deze targetingmethode gaat inzetten en wat de resultaten zijn. Heb je hulp nodig? Neem gerust contact op.

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar top