Display advertising: kies de juiste targetingoptie

17 juli, 2018

Display advertising wordt voornamelijk ingezet om de naamsbekendheid van jouw merk te vergroten onder je doelgroep. Met een pakkende tekst en goede afbeeldingen kun je mensen die in jouw doelgroep vallen alvast kennis laten maken met je merk en producten. Deze manier van adverteren kent tegenwoordig vele methoden om de target audience goed af te kunnen bakenen en jouw banners gericht te tonen. Waarom je dit in moet zetten en hoe dat moet leg ik je in dit artikel verder uit.

Bij KGOM moeten we vaak het belang van display advertising uitleggen. Een veel gehoord argument is dat er geen conversies uitkomen en het dus weggegooid geld zou zijn. Het klopt dat er geen conversies uitkomen, maar het is van belang om display advertising niet af te rekenen op conversies, maar op andere kpi’s zoals vertoning, frequentie en klikken. Om dit toe te lichten gebruiken we de customer journey als voorbeeld. Er zijn diverse benaming voor dit model, zoals het veelgebruikte AIDA-model en See, Think, Do, Care van Google.

Wat is een customer journey?

In de customer journey wordt het aankoopproces van de klant opgesplitst in verschillende fases. Kort gezegd komt het erop neer dat online marketing net als een voetbalteam moet fungeren. Veel bedrijven focussen zich alleen op de conversie of de Do-fase (de spits), terwijl de andere fases ook heel belangrijk zijn in het beslissingsproces. Bij een voetbalteam kun je ook niet alleen spitsen in een team opstellen. Daar gaat de bal ook van de keeper naar de verdediger (See-fase), de middenvelder (Think-fase) en uiteindelijk de spits (Do-fase) om te scoren. Bij online marketing kun je hier ook van uitgaan. Mensen moeten eerst in aanraking komen met jouw merk, om meegenomen te worden in het beslissingsproces en om wel of niet een conversie bij jou te doen.

Bekijk deze pagina voor meer informatie over de customer journey.

Om niet alleen op de Do-fase gericht te zijn, maar ook op de andere fases, kun je diverse middelen inzetten. Display advertising is het ideale middel voor de See-fase.

Doelgroeptargeting

Het is mogelijk om veel mensen te bereiken met display advertising, maar het is noodzakelijk om de meest relevante doelgroep te targeten. Hiervoor zijn verschillende mogelijkheden:

  • Affiniteit
  • In-market
  • Custom Intent
  • Life Events (alleen voor Gmail en YouTube)

Deze doelgroepen worden onderverdeeld in verschillende categorieën op basis van het zoekgedrag van een gebruiker in Google. Hier komen nieuwe gebruikers bij, maar er vallen ook mensen af wanneer ze niet meer aan de voorwaarden voldoen.

Affiniteit

Deze doelgroep heeft affiniteit met het product dat je aanbiedt. Stel, je verkoopt fotocamera’s, dan zou je een doelgroep kunnen targeten die affiniteit heeft met fotografie. Deze doelgroep is minder nadrukkelijk op zoek naar een dergelijk product, maar komt al wel in aanraking met jouw merk.

In-market

Een doelgroep die relevanter kan zijn, is degene die in de in-market doelgroep vallen. Het woord zegt het al: dit zijn mensen die de markt betreden om een fotocamera aan te schaffen.

Custom Intent

Naast de bestaande, door Google opgegeven doelgroepen, kun je ook een eigen doelgroep aanmaken op basis van jouw beste zoekwoorden en je URL, en tevens de URL van concurrenten.

Life Events (alleen voor Gmail Ads en Youtube Ads)

Een nieuwe targetingmethode is “levensgebeurtenissen”. Hiermee kun je betrokkenheid genereren van kijkers op YouTube en gebruikers van Gmail rond belangrijke mijlpalen in hun leven, zoals afstuderen, verhuizen of trouwen. Je kunt de volgende moment targeten:

  • Vlak voordat iemand afstudeert
  • Onlangs afgestudeerd
  • Vlak voor een verhuizing
  • Onlangs verhuisd
  • Vlak voor een huwelijk
  • Onlangs getrouwd

Binnen Google Ads is het mogelijk om zelf banners te maken, maar je kunt ze ook extern (laten) maken en later uploaden.

Bedenk voor jezelf wat je wilt bereiken met display advertising voordat je aan de slag gaat met de opzet ervan. Zoals gezegd kun je deze vorm van adverteren niet afrekenen op conversies. Kijk naar hoeveel mensen je bereikt en hoeveel mensen er door klikken. Probeer de CTR omhoog te brengen door te testen met verschillende uitingen en doelgroeptargetingen. Succes!

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *