Zo verzamel je meer links in 4 uur dan normaal gesproken in 4 maanden

26 september, 2018

Het artikel van vorige week (kannibalisatie van zoekwoorden) viel duidelijk in goede aarde gezien de vele reacties. Om op dezelfde voet verder te gaan schrijf ik vandaag over een gratis tool die je kunt gebruiken waarmee je binnen 4 uur meer links kunt verzamelen dan dat je normaal gesproken in 4 maanden voor elkaar zou krijgen.

Eén van de meest eenvoudige maar zelden toegepaste technieken is namelijk het achterhalen van de zogenaamde "unlinked mentions". In gewoon Nederlands: het achterhalen van pagina's waar wel je merknaam wordt vernoemd maar waar geen linkje achter is geplaatst.
In dit artikel laat ik zien hoe je deze heel eenvoudig kunt achterhalen.

Achterhalen van Unlinked Mentions

In een eerder artikel wat ik schreef benoem ik al het belang van het achterhalen van de unlinked mentions. Het principe is ook erg eenvoudig. Wanneer iemand namelijk de moeite neemt om jouw bedrijfsnaam of URL te vernoemen is de kans ook heel erg groot dat ze open staan om er dan ook daadwerkelijk een linkje achter te plakken.

Het enige wat we dus hoeven te doen om snel meer links naar onze website te krijgen is het achterhalen van deze unlinked mentions en daarna de auteur een mailtje te sturen. Mijn ervaring is dat hier ongeveer 50% positief op reageert.

Tool: Ranktank's Unlinked Mention Finder

Het achterhalen van deze unlinked mentions is eenvoudig te automatiseren. Het versturen van de mails moet je zelf doen, dit is iets wat ik ook niet zomaar zou automatiseren omdat je vaak toch wel persoonlijk te werk moet gaan om de hoogste kans van slagen te hebben.

De tool die we hiervoor gebruiken is die van Ranktank, de Unlinked Mention Finder. Je kunt de gratis Google sheet ook hier rechtstreeks downloaden (er wordt dan automatisch een kopie gemaakt).

In de onderstaande video laat ik je exact zien hoe je de tool kunt gebruiken:

Door het gebruik van de bovenstaande tool heb je dus een mooi overzicht van websites die je kunt aanschrijven en kunt vragen om een linkje achter je merknaam te plakken. De tool draaien kost 1 minuut en het uitzoeken en noteren van alle contactgegevens een uur. Dan heb je nog drie uur over om de mails te versturen en te beantwoorden, moet lukken toch!

Extra mogelijkheden met de tool

  • Daarnaast is het ook een hele mooie manier om in contact te komen met je doelgroep. Zeker wanneer het een positief verhaal betreft kun je er misschien zelfs wel een mooie review uitslepen. Of misschien is men geïnteresseerd om deel te nemen aan je testpanel voor nieuwe producten oid.
  • Je kunt de tool ook gebruiken om "negatieve" verhalen op te sporen. Loop eens rustig alle resultaten na en bekijk of er misschien iemand een negatieve reactie op een forum heeft geplaatst. Je zou je dan eventueel in de discussie kunnen mengen. Het is hoe dan ook altijd verstandig om een goed beeld te hebben van wat er over jouw merknaam wordt geschreven!

Reacties?

Ik ben erg benieuwd wat je van de tool vindt en hoeveel interessante linkmogelijkheden je hebt gevonden. Ik hoor het graag in de reacties hieronder!

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

  1. Hoi Karel,

    Leuke video, deze tool zal zeker een hoop tijd gaan besparen. Geen handmatige zoekopdrachten in Google meer, maar in één keer een compleet overzicht.
    Het valt me alleen op dat ik een foutmelding krijg bij het gebruik ervan, een zogenaamde ''Interne fout bij
    het uitvoeren van de aangepaste functie''. Enig idee hoe dit kan?
    Bedankt!

  2. Ziet er handig uit. Soms vergeet je hieraan te denken ook als online marketeer. Wanneer je tussen aanhalingstekens je merknaam zoekt in Google kun je vaak ook wel enkele websites vinden die wel je naam vermelden en niet linken. Met de spreadsheet lijkt het een stuk efficiënter te zijn.

    1. Nee normaal gesproken niet, maar voor de zekerheid zou je het even kunnen checken door of beide varianten apart te gebruiken of naar de betreffende pagina toe te gaan en te checken of er daadwerkelijk geen link onder staat.

  3. Mooie tool Karel, bedankt voor het delen. Weet jij echter of het ook mogelijk is om exacte zoekopdrachten uit te voeren? In Google kun je bijvoorbeeld "karel geenen" ingeven. Voor mijn gevoel kan je op deze manier veel gerichtere resultaten in het overzicht krijgen. Alleen kunnen quootjes hier blijkbaar niet gebruikt worden. Scheelt veel uitzoekwerk als het wel zou kunnen. Mocht jij een oplossing weten, dan hoor ik het graag.

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *