Praktisch voorbeeld van Google Analytics gebruiken

Karel
23/9/2010
Google Analytics
X
min leestijd
Karel
23/9/2010
Google Analytics
X
min leestijd

Google Analytics is allemaal heel erg leuk en spannend, maar vaak wordt er maar weinig concreets mee gedaan. Jammer natuurlijk, want wanneer je de data op de juiste manier leest, kunnen er tal van concrete actiepunten uitrollen.Actiepunten die dus ook daadwerkelijk voor meer paginabezoeken, langere bezoeken en meer omzet kunnen zorgen.In dit artikel geef ik een zeer praktisch voorbeeld van het bekijken van de Google Analytics gegevens, en daar daadwerkelijk conclusies aan verbinden. En op basis daarvan, direct actie te ondernemen.Om erachter te komen wat ik heb gedaan om het aantal pageviews te verhogen en het bouncepercentage te verlagen, lees snel verder!

Groot zoekvak!

De oplettende bezoeker had het vast al wel gezien, sinds kort prijkt er een groot zoekvak (in het midden bovenaan) elke pagina op mijn blog. Door het simpel toevoegen van dit zoekvak heb ik het de bezoekers een stuk eenvoudiger gemaakt.Immers, nu kan men snel zoeken naar een gewenst artikel, zonder te hoeven grasduinen door de grote berg met berichten.Als je er zo over nadenkt is het vrij logisch, nietwaar? Toch heb ik er nooit niet zo bij stil gestaan, totdat ik afgelopen weekend nog eens in mijn Analytics data ben gaan graven.

Bezoekers die de zoekfunctie gebruiken"¦

Wat me opviel bij de statistieken was dat bezoekers die het zoekvak gebruikten op mijn blog veel langer bleven hangen. Zie onderstaand screenshot:

Duidelijke cijfers lijkt mij"¦

Logisch nadenken

De volgende stap is het logisch nadenken. De vraag is natuurlijk, waarom is er zo'n duidelijk verschil. In eerste instantie zou je namelijk denken dat het helemaal niet goed is dat er zoveel mensen het zoekvak gebruiken, want dit kan betekenen dat ze iets niet kunnen vinden.In het geval van een weblog ligt dit toch anders, denk ik. Een weblog is namelijk één grote verzameling van artikelen. Okee, het is dan wel onderverdeeld in verschillende categorieën maar toch"¦ Het blijft eigenlijk één grote berg.Aan de hand van de vorige gedachte, en de eerdere cijfers, heb ik dus de conclusie getrokken dat ik het zoekvak zo prominent mogelijk moet laten zien op mijn blog.Als het goed is, en dat weten we over een aantal weken, zal de tijd op de website, en het aantal bezochte pagina's dus flink gaan stijgen de komende tijd. En dat zijn toevallig twee indicatoren/doelen/KPI's die voor deze weblog erg belangrijk zijn!

Conclusie

Het bovenstaande is in mijn ogen een sprekend en praktisch voorbeeld hoe je aan de hand van je analytics-gegevens conclusies kunt trekken, en daar weer de nodige acties aan kunt verbinden.Voor de wat gevorderden onder ons, dergelijke conclusies kun je alleen trekken wanneer je gebruik maakt van verschillende segmenten op je website. In dit geval heb ik de bezoekers dus opgedeeld in wel zoekvak gebruiken/niet zoekvak gebruiken. Pas dan vind je echt interessante gegevens waar je ook echt wat mee kunt doen.Succes!PS: Ben benieuwd of we de komende tijd meer weblogs gaan zien met een prominenter zoekvak :-).

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Wil je meer gratis tips over online marketing?

Bekijk onze gratis downloads

Categorieën

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier