Friends of Search 2017: waarom data steeds belangrijker wordt!

Karel
21/2/2017
Karel
21/2/2017
Zoekmachine optimalisatie
X
min leestijd
Copy of meerleads

Ruim 575 bezoekers kwamen afgelopen donderdag (16 februari) naar het grootste Search congres van de Benelux. Ook KG Online Marketing was erbij!

friends of search foto

Search in 2017

Anno 2017 is search veranderd in een web van wegen. Er is niet slechts één manier meer die werkt, het gaat om een combinatie van diverse manieren. Dit heeft te maken met de veranderingen op het gebied van search. Een aantal voorbeelden:

  • Het algoritme is veranderd.
  • Data is belangrijker geworden.
  • Snelheid is belangrijker geworden.
  • Consumenten gebruiken diverse apparaten tegelijkertijd.
  • Mobiel is steeds belangrijker geworden.

Een belangrijke ontwikkeling is dat er in het afgelopen jaar meer traffic afkomstig was van mobiele divisies dan van desktop.

Is SEO dead?

Een vraag die vrijwel direct werd gesteld: is SEO dead? Het antwoord van Gary Illyes (Google Search Team) hierop was nee. Sommige dingen uit het verleden werken niet meer. Maar zolang er zoekmachines zijn, zal SEO niet verdwijnen. Dit landschap blijft veranderen, en in de toekomst zal dit niet anders zijn. Er blijven nieuwe manieren komen om daarmee aan de slag te gaan.

Overstappen naar https

Nogmaals werd tijdens Friends of Search benadrukt dat het belangrijk is om over te stappen naar https, als je dit nog niet had gedaan. Browsers gaan in het vervolg consumenten waarschuwen wanneer ze een http website bezoeken. Moet je altijd een 301 redirect instellen op je http backlinks wanneer je naar https gaat? Dat niet: je moet per situatie nagaan wat het beste is voor je gebruikers. Eerder hebben we hierover geschreven: SSL: waar moet je op letten als je overstapt?

Data is leidend

Zoals eerder in dit artikel al genoemd: data is steeds belangrijker geworden. Je kunt niet langer laten zien wat past bij jouw bedrijf, je moet laten zien wat past bij de consument en hiervoor heb je informatie nodig over jouw doelgroep. Hierbij moet je rekening houden met de user experience, zowel voor de mens als voor de zoekmachine.

Keywords minder belangrijk

Vroeger lieten we ons leiden door keywords. Zoekwoorden vormden het uitgangspunt in onze search strategieën, of het nu ging om SEO of SEA. Hoewel keywords nog steeds een rol spelen, zijn ze minder belangrijk geworden. Er zijn talloze andere factoren die meespelen.

friends of search presentatie screenshot

Gebruik Google Analytics op een slimme manier

Informatie achterhalen over je doelgroep is dus erg belangrijk. Om deze data te achterhalen kun je diverse tools gebruiken. We kennen natuurlijk allemaal Google Analytics, een gratis tool die je veel inzichten geeft over het gedrag van je websitebezoekers. Een tip hierbij is om ook te kijken naar het gedrag van je niet-converterende bezoekers. Hoe verhouden zij zich tegenover de bezoekers die converteren? Wellicht moet je deze personen op een andere manier benaderen!

friends of search 3

Gebruik andere tools om data te verzamelen

Naast Google Analytics zijn er natuurlijk nog talloze andere manieren om data te verzamelen. Zo kun je e-mail gebruiken om informatie te verkrijgen over je meest waardevolle klanten. Social insights geven informatie over hoe je doelgroep zich gedraagt, bijvoorbeeld op Facebook. Een tip hierbij is om een Facebook pixel te installeren op je pagina. Zo kun je deze data combineren met audience data. Met Custom Audiences kun je vervolgens zelf een doelgroep maken met personen die iets hebben gedaan op je website én op je Facebook pagina.

Offline en online data combineren

Het achterhalen van de zogenoemde ‘search journey’ geeft je veel inzichten. Hierbij gaat het om het in kaart brengen van alle touchpoints, zowel online als offline. Online is het belangrijk om eerst alles goed te tracken - hoe eerder, hoe beter - en data te verzamelen.

Content en populariteit staan centraal

Content en het opbouwen van een merk staan centraal bij het creëren van een succesvol bedrijf. Dennis Goedegebuure (SEO strateeg bij Fanatics) had in zijn presentatie een piramide gemaakt met de volgende onderdelen:

content merk piramide

Hierbij is het aanwezig zijn (op het internet) belangrijk om nieuwe bezoekers aan te trekken. Wanneer dat in orde is, kan de volgende laag van vertrouwen geactiveerd worden. Door middel van loyaliteit wordt er voortgeborduurd op de doelgroep die eerder op de website is geweest. Daarnaast wordt er een band gecreëerd met je merk. Vanaf dat punt kun je epische content creëren, om het merk nog meer te versterken. Een goed voorbeeld van epische content is dit filmpje van Airbnb. Deze video werd ook als voorbeeld gebruikt tijdens de presentatie.

In het filmpje zie je hoe gebruik wordt gemaakt van storytelling. De verhalen van de huurder en verhuurder worden gekoppeld aan Airbnb. De bedoeling van het merk is om met dit filmpje kenbaar te maken hoe Airbnb kan worden ervaren, en hoe het merk levens kan veranderen.ConclusieDoor de veranderde wereld van search is het noodzakelijk om op zoek te gaan naar andere manieren. Manieren om je doelgroep te bereiken, en om zichtbaar te zijn. Data helpt je om het profiel en het gedrag van je doelgroep in kaart te brengen. Op deze manier kun je content ontwikkelen die écht bij ze past en waarmee je binding creëert.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Wil je meer gratis tips over online marketing?

Bekijk onze gratis downloads

Categorieën

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier