Pasen staat voor de deur: wat ga jij hiermee doen?

pasen blog header
Je zult misschien denken: “Weer zo’n blogartikel dat moet inspelen op de actualiteit, om alleen maar te scoren.” Dat mag je denken, maar ik wil je graag uitleggen waarom het voor verschillende bedrijven in verschillende branches een mooie kans is om meer omzet te genereren tijdens deze dagen. Een aantal blogs geleden heb ik geschreven over waarom het belangrijk is om een contentkalender op te stellen met een aantal voorbeelden van inhakers voor Koningsdag. Ook Pasen moet je meenemen in de contentkalender, en ik ga je laten zien waarom!
Eerst een aantal statistieken op een rij:

  • Ieder jaar stijgt het aantal zoekopdrachten die gerelateerd zijn aan Pasen met 24 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. Vaak begint de stijging direct nadat de kerstdagen voorbij zijn.

1. stijging zoekopdrachten

  • 45% van de zoekopdrachten is gerelateerd aan het kopen van kado’s;
  • 25% van de zoekopdrachten gaat over huishoudelijke/doe-het-zelf taken in en rondom het huis. Denk hierbij aan het op orde brengen van de tuin, of het verven van divers binnenwerk;
  • 25% van de opdrachten gaat over het bereiden van een diner of een restaurant kiezen om uit eten te gaan;
  • 22% over een (lang) weekend weg tijden Pasen;
  • 14% over aankopen voor in huis.

De percentages zijn bij elkaar meer dan 100 procent: het kan natuurlijk zijn dat mensen meerdere zoekopdrachten doen in deze categorieën.
2. percentages categorie
Daarnaast zoeken mensen meer naar activiteiten om te ondernemen, bijvoorbeeld met de partner of het hele gezin. Hierbij wordt steeds vaker gebruikgemaakt van voice search.  
pasen to do lijst
Als laatste punt zie je vooral dat het aantal mobiele zoekopdrachten flink stijgt in het Paasweekend.
zoekopdrachten pasen stijgt
(2016)
Bron: Google News Bulletin van 06-03-2018
Leuk, die statistieken, maar wat nu?
Tuurlijk zijn deze statistieken gebaseerd over het gebruik van alle mensen in alle branches. Allereerst is het goed om te kijken naar de statistieken in Analytics wat jouw doelgroep rond de periode van Pasen doet, welke zoektermen men gebruikt en welk device eruit springt.
Een aantal voorbeelden op een rij

  • Aangezien er uit de statistieken naar voren komt dat er veel gezocht wordt op welke activiteiten er in de buurt zijn, en je hebt een bedrijf in de activiteitenbranche, kun je in bijvoorbeeld AdWords een campagne maken getarget op een radius van een x aantal kilometer om je fysieke locatie heen en hoger bieden op die locatie, voor de juiste zoekwoorden en het device waar men op zoekt.
  • Heb je een webshop in bijvoorbeeld tuingereedschap, dan zou je een video kunnen maken met tips over welk gereedschap het beste werkt voor bepaalde huishoudelijke taken. Zorg er dan wel voor dat deze content ruim voor Pasen beschikbaar is, zodat men het juiste gereedschap in jouw webshop kan bestellen en tijdens het Paasweekend kan gebruiken.
  • Als webshopeigenaar kun je uiteraard ook altijd een kortingsactie inzetten rondom de Paasdagen. Dit geeft een extra boost aan de verkoop en omzet.

Zorg ervoor dat naast de juiste instellingen van je campagnes, dat de actie op al je online kanalen goed zichtbaar is.
Ik hoop je hiermee te hebben geïnspireerd om bezig te gaan met een campagne rondom Pasen. Denk daarnaast ook alvast na over een actie voor bijvoorbeeld Koningsdag, Pinksteren, moederdag en vaderdag. Besteed jij hier al veel aandacht aan? Dan ben ik erg benieuwd naar welke stappen jij zet in het proces!
 

  1. Goede tips. Wij zijn momenteel bezig met het opzetten van een actie om eieren te zoeken in een showroom met Pasen. Hiervoor maken we ook een FB campagne en AdWords. Altijd leuk om op deze manier in te haken op actuele gebeurtenissen.

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar top