Hoe vergroot je de online zichtbaarheid van een showroom?

door | 19 januari 2021 | Internet Marketing

De online zichtbaarheid van je showroom is erg belangrijk. Jouw showroom moet goed zichtbaar en vindbaar zijn voor potentiële klanten. Als je showroom niet zichtbaar is genereer je ook geen omzet. Hoe zorg je er nu voor dat je showroom daadwerkelijk online zichtbaar wordt?

In dit artikel wordt uitgelegd hoe je de online zichtbaarheid van een showroom kan vergroten. Lees snel verder!

Inhoudsopgave

  1. Wat is online zichtbaarheid?
  2. Doel van online zichtbaarheid
  3. Tips om online zichtbaarheid te vergroten
  4. Hoe vergroot je de online zichtbaarheid via social media?
  5. Wat zijn de voordelen online zichtbaarheid?
  6. Hoe blijf je online zichtbaar?
  7. Conclusie

1.Wat is online zichtbaarheid?

Online zichtbaarheid is dat jouw bedrijf (showroom) zich op het internet profileert en online vindbaar is voor je doelgroep. Het gaat er dus om hoe goed je bedrijf online wordt gezien. Dit is een erg belangrijk onderdeel van online marketing. Als je niet zichtbaar bent, op welke manier vinden je klanten je dan? Klanten kunnen je niet vinden als je niet online zichtbaar bent. We leven momenteel ook in een tijd waarin online zichtbaarheid niet meer weg te denken is. Klanten zoeken heel erg veel online (op Google) om zich te oriënteren. 

Enkele voorbeelden van online zichtbaarheid:

  • Het aantal keer dat Google Mijn Bedrijf van jouw bedrijf is getoond
  • Het aantal zoekresultaten in Google
  • Het aantal views van je social media post
  • Het aantal vertoningen van een blog in de zoekresultaten van Google

2.Doel van online zichtbaarheid

Online zichtbaarheid heeft verschillende doelen. Als je online zichtbaar bent zorgt dat voor:

  • Meer klanten
  • Grote naamsbekendheid
  • Meer aanvragen
  • Nieuwe aanvragen
  • Groei in online verkopen
  • Meer verkeer
  • Het draagt bij aan het bereiken van de bedrijfsdoelen

Online zichtbaarheid zorgt ervoor dat jouw online kanalen vindbaar zijn, daarmee is de eerste stap het verkrijgen van online verkeer. 

3.Tips om de online zichtbaarheid te vergroten

Er zijn verschillende tips om je online zichtbaarheid te vergroten.

Tip 1: Zorg voor een heldere propositie.

Een propositie vertelt waarin jij je onderscheidt ten opzichte van de concurrenten. De volgende vragen kun je jezelf stellen:

  • Wie is je doelgroep?
  • Wat is het probleem van je klant, naar welke zoekt oplossing de klant?
  • Waarom moet een klant een product bij jou aanschaffen en niet bij de concurrent?
  • Wat is je USP?

Als je dit in kaart hebt gebracht kun je verder met je online zichtbaarheid. Je moet natuurlijk exact weten wat je verkoopt, waarmee je de klant helpt en wat je uniek maakt. Zo word je voor de juiste doelgroep zichtbaar. Hier haal je het meeste rendement uit.

Tip 2: Maak je kanalen goed in orde

Dit zijn kanalen waar je invloed op hebt:

  • Maak je website in orde, zorg dat je een gebruiksvriendelijke website hebt:
    • Laadsnelheid van de website (De laadsnelheid dient niet langer dan 3 seconden te zijn, anders haken mensen af)
    • Zorg voor unieke content
    • De website moet een heldere navigatie bevatten
    • De website moet veilig zijn
  • Vul Google Mijn Bedrijf volledig in: Google Mijn Bedrijf is een eenvoudige manier om je online vindbaarheid kosteloos te optimaliseren. Het Google Mijn Bedrijf profiel wordt getoond in de (lokale) zoekresultaten en Google Maps. Wanneer iemand in de buurt op zoek is naar jouw diensten, dan vergroot je met een ingevuld profiel, dat jouw bedrijf gevonden wordt. Je zult het volgende moeten invullen om beter gevonden te worden:
    • Openingstijden
    • Adres
    • Contactgegevens
    • Website
    • Foto’s van de showroom
  • Zorg voor social media kanalen en vul deze volledig in:
    • Zorg ervoor dat de informatie op jouw profielen goed en compleet zijn. Denk hierbij aan je openingstijden, bereikbaarheid, je website etc.
    • Wees eenduidig in je header afbeeldingen en logogebruik om herkenbaar te zijn
    • Vermeld je sociale media pagina’s op je website

Tip 3: Optimaliseer je online campagnes

Er moeten een aantal dingen geoptimaliseerd worden om een zo hoog mogelijke online zichtbaarheid te genereren. 

  • Maak en deel relevante content: Goede content op je website is erg belangrijk. Content moeten informeren, enthousiasmeren en activeren. De content dient de klant te prikkelen en de content dient te passen bij jouw showroom. Daarnaast zorgen goede SEO teksten voor een verbeterde vindbaarheid in zoekmachines. Content zorgt dus voor meer resultaat uit jouw website. Content is niet per definitie tekst; afbeeldingen, infographics, video’s zijn ook een vorm van content. Welke content jij dient te gebruiken hangt af van je doel. Daarbij is het belangrijk dat deze content aansluit bij de behoefte en wensen van jouw doelgroep. Relevante content plaats je op je website, maar deel je ook via je andere kanalen, zoals een nieuwsbrief sturen via de mail. 
  • Betaald adverteren op social media: Social media advertising is een hele goede manier om jouw doelgroep bewust te maken van jouw product of dienst. Doordat het organische bereik onvoorspelbaar en vaak relatief laag is, zijn betaalde advertenties een perfecte aanvulling. Met betaalde advertenties kun je ook veel nieuwe mensen bereiken. De effectiviteit van je campagne hangt sterk af van je doelstelling, kanaalkeuze, doelgroep en natuurlijk je boodschap. 
  • Google Ads campagne opzetten: Google Ads is een van de meest belangrijke platformen om jouw showroom online zichtbaar te maken. Door te adverteren op zoekwoorden die voor jouw doelgroep relevant zijn, maar ook aansluiten bij hetgeen dat jij aanbiedt, is de kans op succes groter. Zorg er ook voor dat jouw advertenties relevante zijn en overeenkomen met de zoekopdracht en wijs mensen naar een pagina die overeenkomt met de verwachtingen, die zij hebben. De bestemmingspagina moet dus kloppen. 

4.Hoe vergroot je de online zichtbaarheid via social media?

In deze tijd brengen we steeds meer tijd door op social media. Bijna alle Nederlanders zitten op social media. Social media is niet meer weg te denken uit onze wereld. Daarom zijn social media kanalen mooie kanalen om je zichtbaarheid te vergroten. Een aantal punten zijn belangrijk: 

  • Focus op een paar kanalen: Je hoeft niet op alle social media kanalen aanwezig te zijn om je online zichtbaarheid te vergroten. Er zijn tegenwoordig zoveel platformen. Je kunt je beter focussen om een paar kanalen en zorgen dat je daar echt impact op hebt. 
  • Deel interessante content: Deel interessante content op de kanalen waar je doelgroep actief is. 
  • Gebruik ook video content: Mensen maken steeds vaker gebruik van hun mobiel om content te consumeren. Video kan soms makkelijker zijn dan een lange tekst. 
  • Wees uniek: Mensen volgen jou om de manier waarop jij content brengt. Je bent vast niet de enige die content over een bepaald onderwerp deelt. Maar je bent wel uniek, dus blijf uniek en pas je content niet aan naar de content van concurrenten.   
  • Deel persoonlijke verhalen: Klanten vinden het prettig als je persoonlijke verhalen deelt. Ze krijgen dan een beter beeld van je en kunnen zich verbonden voelen. Geef mensen een kijkje achter de schermen of maak ze deelgenoot van jouw plannen en meningen. Social media gaat over het opbouwen van persoonlijke relaties zodat mensen je leren kennen en je aan de gun factor bouwt. 

5. Wat zijn de voordelen van online zichtbaarheid?

Online zichtbaar zijn is erg belangrijk en heeft een aantal voordelen:

  • Iedereen is in deze tijd online
  • Het is eenvoudiger om relaties op te bouwen met klanten
  • Je kunt meer klanten krijgen
  • Je kunt makkelijk prijsacties delen met de klanten
  • Je kunt online erg groeien
  • De klant kan zich eerst online oriënteren en daarna geprikkeld worden om naar je showroom te komen

6.Hoe blijf je online zichtbaar?

Als je eenmaal zichtbaar, hoe blijf je dan zichtbaar? Er is natuurlijk een verschil tussen zorgen dat je online zichtbaar bent en online zichtbaar blijft. Om zichtbaar te blijven is het van belang om continu bezit te zijn met:

  • Het monitoren van de online prestaties
  • Het optimaliseren van je content
  • Het op de voet volgen van de ontwikkelingen op de markt

Als je dit naleeft blijf je online zichtbaar!

7.Conclusie

Online zichtbaarheid is dat jouw bedrijf (showroom) zich op het internet profileert en online vindbaar is voor je doelgroep. 

Online zichtbaarheid heeft verschillende doelen. Als je online zichtbaar bent zorgt dat voor:

  • Meer klanten
  • Grote naamsbekendheid
  • Meer aanvragen
  • Nieuwe aanvragen
  • Groei in online verkopen
  • Meer verkeer
  • Het draagt bij aan het bereiken van de bedrijfsdoelen

Er zijn verschillende tips om je online zichtbaarheid te vergroten.

Tip 1: Zorg voor een heldere propositie.

Een propositie vertelt waarin jij je onderscheidt ten opzichte van de concurrenten. 

Als je dit in kaart hebt gebracht kun je verder met je online zichtbaarheid. Je moet natuurlijk exact weten wat je verkoopt, waarmee je de klant helpt en wat je uniek maakt. Zo word je voor de juiste doelgroep zichtbaar. Hier haal je het meeste rendement uit.

Tip 2: Maak je kanalen goed in orde

Dit zijn kanalen waar je invloed op hebt:

  • Maak je website in orde, zorg dat je een gebruiksvriendelijke website hebt
    • De laadsnelheid van de website mag niet langer dan 3 seconden durende, anders haken mensen af
    • Zorg voor unieke content
    • De website moet een heldere navigatie bevatten
    • De website moet veilig zijn
  • Vul Google Mijn Bedrijf volledig in: Google Mijn Bedrijf is een eenvoudige manier om je online vindbaarheid kosteloos te optimaliseren. Het Google Mijn Bedrijf profiel wordt getoond in de (lokale) zoekresultaten en Google Maps. 
  • Zorg voor social media kanalen en vul deze volledig in
    • Zorg ervoor dat de informatie op jouw profielen goed en compleet zijn. Denk hierbij aan openingstijden, bereikbaarheid, website ect.
    • Wees eenduidig in je header afbeeldingen en logogebruik om herkenbaar te zijn
    • Vermeld je sociale media pagina’s op je website (en andere eigen media)

Tip 3: Optimaliseer je online campagnes

Er moeten een aantal dingen geoptimaliseerd worden om een zo hoog mogelijke online zichtbaarheid te genereren. 

  • Maak en deel relevante content
  • Betaald adverteren op social media
  • Google Ads campagne opzetten

In deze tijd brengen we steeds meer tijd door op social media. Bijna alle Nederlanders zitten op social media. Social media is niet meer weg te denken uit onze wereld. Daarom zijn social media kanalen mooie kanalen om je zichtbaarheid te vergroten. Een aantal punten zijn belangrijk 

  • Focus op een paar kanalen
  • Deel interessante content
  • Gebruik ook video content 
  • Wees uniek
  • Deel persoonlijke verhalen

Online zichtbaar zijn is erg belangrijk en heeft een aantal voordelen:

  • Iedereen is in deze tijd online
  • Het is eenvoudiger op relaties op te bouwen met klanten
  • Je kunt meer klanten krijgen
  • Je kunt makkelijk prijsacties delen met de klanten
  • Je kunt online erg groeien
  • De klant kan zich eerst online oriënteren en daarna overgehaald worden om naar je showroom te komen.

Als je eenmaal zichtbaar bent, hoe blijf je dan zichtbaar? Om zichtbaar te blijven is het van belang om continu bezig te zijn met:

  • Het monitoren van de online prestaties
  • Het optimaliseren van je content
  • Het op de voet volgen van de ontwikkelingen op de markt

Nader kennismaken?

Wil je graag meer informatie over onze dienstverlening en weten wat wij voor jouw showroom kunnen betekenen? Vul dan het contactformulier in en we nemen binnen één werkdag contact met je op. Bellen mag uiteraard ook: 085 208 21 00.