Hoe kun je jouw showroom het beste inrichten?

Karel
2/3/2021
Showroom marketing
X
min leestijd
Karel
2/3/2021
Showroom marketing
X
min leestijd

Een showroom moet natuurlijk ingericht worden. Een klant die een showroom binnenwandelt krijgt ontelbaar veel prikkels. Licht, sfeer, aankleding, communicatie: alles in je verkoopruimte draagt bij tot hoe prettig de klant zich voelt en dat zal hem beïnvloeden bij een uiteindelijke aankoopbeslissing. De uitstraling van je zaak helpt je professionaliteit te benadrukken en je product te verkopen. Een goede showroom aankleding maakt het verschil. Of het nu gaat om auto’s, meubilair, badkamers of keukens. Inrichting is erg belangrijk. Klanten komen graag naar een showroom waar de inrichting klopt. Hoe richt je nou een showroom in en wat is belangrijk? Dat lees je in ons artikel!

Inhoudsopgave

  1. Doel van showroominrichting
  2. Wat is belangrijk bij jouw showroom aankleding?
  3. Tips om jouw showroom in te richten
  4. Wat zijn de eisen voor de buitenkant van de showroom?
  5. Voordelen van een goede showroom aankleding
  6. Conclusie

1. Doel van showroominrichting

Het doel van een showroom is het aantrekkelijk presenteren van bepaalde producten, zodat bezoekers van een showroom getriggerd worden deze producten te bekijken, te testen of misschien zelfs aan te schaffen. Een showroom moet meer zijn dan een ruimte waar je producten of diensten aanbiedt. Een goed doordachte winkelruimte draagt bij aan het stimuleren van het gewenste koopgedrag van de consument. 

2. Wat is belangrijk bij jouw showroom aankleding?

Een aantal punten zijn erg belangrijk voor de inrichting van een showroom: 

  • Er moeten niet teveel en niet te weinig spullen in staan: Een ruimte die erg leeg oogt is niet goed, maar een ruimte die propvol staat ook niet. Zorg voor een middenweg!
  • Er moet een goede sfeer hangen: Een sfeer in de showroom is erg belangrijk. Als er een goede sfeer hangt blijven klanten langer.
  • Denk ook aan de buitenkant, die moet de klant ook aanspreken: Klanten moeten vanuit buiten interesse krijgen in de showroom.
  • Een goede vloer: Er komen veel klanten langs en de vloer moet daardoor niet snel beschadigen en makkelijk schoon te maken zijn.

3. Tips om jouw showroom in te richten

Een showroom wordt gezien als het visitekaartje van een bedrijf. Wanneer een showroom mooi is aangekleed, laat dat direct een goede indruk achter bij klanten. Onderstaande tips kunnen je op weg helpen om jouw showroom goed in te richten.

  • Indeling ruimte: Voordat je jouw showroom goed kan gaan inrichten is het erg belangrijk dat je nadenkt over de indeling van de ruimte. Hoe ga je alles indelen? De grootte van de showroom kan een verschil maken hoe het goed ingericht moet worden. Bij een kleine showroom kan het snel klein, vol en te druk eruit zien. Het is daarom belangrijk om er niet te veel producten in te zetten, maar er moeten ook niet te weinig producten staan, zodat de showroom erg leeg uitziet. 
  • Verlichting: De verlichting is een belangrijk aspect. De juiste verlichting zorgt voor een goede atmosfeer en beleving. Wanneer het licht te fel is of een verkeerde kleur heeft kan dat de ervaring bij de klanten verpesten.  Zorg ervoor dat de juiste lichten geïnstalleerd zijn in de showroom en dat het mogelijk is om meerdere kleuren verlichting te hebben. Wanneer de producten veranderd worden in de showroom, kan de kleur van de verlichting aangepast worden naar een passende kleur voor het product.
  • Inspiratie: Het is verstandig, voordat je begint met het inrichten van jouw showroom om inspiratie op te doen bij andere showrooms. Je kunt ook inspiratie opdoen in andere showroomgidsen. Het is dan handig om te letten op de verlichting en de indeling van de ruimte. 
  • Showmodel: Het doel van een showroom is om een aantal producten te laten zien zodat klanten direct een indruk krijgen van het assortiment. Je wilt natuurlijk je beste en mooiste items laten zien in de showroom. Je moet wel oppassen dat je niet te veel producten in je showroom plaatst. Zorg ervoor dat populaire of unieke producten te vinden zijn in de showroom.
  • Zorg dat klanten hun eigen weg kunnen vinden: Klanten vinden het fijn om zichzelf in alle rust te kunnen oriënteren, om zelf het voorwerk te kunnen doen. Kies voor een inrichting die dit mogelijk maakt. Zorg ook voor een duidelijke plattegrond.
  • Geef de klant aandacht: Niemand bezoekt zomaar een showroom. Een klant die bijvoorbeeld op een vrije dag een keer de showroom komt bekijken heeft over een jaar misschien een nieuwe badkamer of keuken nodig. Een prettig bezoek aan jouw showroom kan hem dan net over de streep trekken om volgend jaar terug te komen. 
  • Creëer beleving: Zorg voor een goede sfeer, laat klanten de sfeer die ze graag thuis willen hebben ervaren in de showroom. Zo kunnen klanten zich goed voorstellen hoe de producten in hun eigen huis eruit gaan zien. 
  • Denk na over de touring en het optimale looppad in de showroom: Als je van tevoren nadenkt over de weg die klanten afleggen bij een bezoek aan uw showroom, kan je hierbij rekening houden met de positie van bepaalde producten, service points etc. 
  • De positie/plaatsbepaling van de producten dient klantgericht te zijn: Beeld je in dat de klant door jouw showroom wandelt. Probeer te achterhalen wat de klant zoekt en verwacht. Positioneer de producten in de gewenste volgorde en op de juiste plek en zorg dat alles vlot bereikbaar is.

4. Wat zijn de eisen voor de buitenkant van de showroom?

De buitenkant van de showroom is net als de binnenkant van groot belang. Als de buitenkant niet in orde is zullen klanten niet snel naar jouw showroom komen. De buitenkant moet aan de volgende eisen voldoen:

  • De buitenkant dient een weerspiegeling van de binnenkant te zijn
  • De buitenkant dient uitnodigend te zijn
  • Duidelijk waar de ingang en uitgang zich bevindt
  • Mooie nette uitstraling
  • Er moet in een oogopslag duidelijk zijn met wat voor showroom je te maken hebt
  • De showroom moet opvallen en uniek zijn
  • Raambiljetten met bijvoorbeeld acties

Kortom een goede showroom prestatie voldoet aan:

  • Aandacht trekken van de klant
  • De klant laten stoppen
  • De klant naar binnen halen

5. Voordelen van een goede showroom aankleding

Het hebben van een goede aankleding van jouw showroom heeft een aantal voordelen:

  • De showroom zou het verschil moeten maken van beleving en service
  • Een goed doordachte winkelformule draagt bij aan het stimuleren van gewenst koopgedrag van de consument
  • Klanten geven positieve reviews over jouw showroom
  • Klanten kunnen positieve mond-tot-mond reclame maken
  • De omzet verhoogt

6. Conclusie

Het doel van een showroom is het aantrekkelijk presenteren van bepaalde producten, zodat bezoekers van een showroom getriggerd worden deze producten te bekijken, te testen of misschien zelfs aan te schaffen.

Een aantal punten zijn erg belangrijk voor de aankleding van een showroom. 

  • Er moeten niet teveel en niet te weinig spullen in staan.
  • Er moet een goede sfeer heersen.
  • Denk ook aan de buitenkant, die moet de klant ook aanspreken .
  • Een goede vloer.

Onderstaande tips kunnen je erg op weg helpen om jouw showroom goed in te richten.

  • Indeling ruimte: Voordat je jouw showroom goed kan gaan inrichten is het erg belangrijk dat je nadenkt over de indeling van de ruimte.
  • Verlichting: De verlichting is een belangrijk aspect. De juiste verlichting zorgt voor een goede atmosfeer en beleving.
  • Inspiratie: Het is verstandig, voordat je begint met het aankleden van jouw showroom om inspiratie op te doen bij andere showrooms.  
  • Showmodel: Het doel van een showroom is om een aantal producten te laten zien zodat klanten direct een indruk krijgen van het assortiment.
  • Zorg dat klanten hun eigen weg kunnen vinden: Klanten vinden het fijn om zichzelf in alle rust te kunnen oriënteren.
  • Geef de klant aandacht 
  • Creëer beleving
  • Denk na over de touring en het optimale looppad in de showroom
  • De positie/plaatsbepaling van de producten dient klantgericht te zijn
  • De buitenkant van de showroom is net als de binnenkant van groot belang. Als de buitenkant niet in orde is zullen klanten niet snel naar jouw showroom komen.

Een goede showroom prestatie voldoet aan:

  • Aandacht trekken van de klant
  • De klant laten stoppen
  • De klant naar binnen halen

Het hebben van een goede showroom aankleding heeft een aantal voordelen:

  • De showroom zou het verschil moeten maken van beleving en service
  • Een goed doordachte winkelformule draagt bij aan het stimuleren van gewenst koopgedrag van de consument
  • Klanten geven positieve reviews over jouw showroom
  • Klanten kunnen positieve mond-tot-mond reclame maken
  • De omzet verhoogt

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Wil je meer gratis tips over online marketing?

Bekijk onze gratis downloads

Categorieën

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier