Hoe promoot je je showroom, zowel online als offline?

Karel
25/1/2021
Showroom marketing
X
min leestijd
Karel
25/1/2021
Showroom marketing
X
min leestijd

Het is natuurlijk van belang om jouw winkel te promoten, zowel online als offline. Klanten kunnen namelijk getriggerd worden door online en offline promotie. Zonder promotie komen klanten niet naar je winkel. Meer weten over online en offline promotie voor jouw winkel/showroom? Lees dan snel verder!

Inhoudsopgave

  1. Waarom zou je jouw showroom/winkel promoten?
  2. Offline promotie?
  3. Online promotie?
  4. Promotie tips voor jouw showroom
  5. Website voor jouw showroom
  6. Conclusie

1.Waarom zou je jouw showroom/winkel promoten?

In een showroom verkoop je producten met twee duidelijke kenmerken: Het is een product dat mensen slechts één of twee keer in hun leven aanschaffen. En het is een relatief duur product, waar de klant dus veel aandacht aan besteedt voordat die overgaat tot koop.

Promotie is onderdeel van de marketingmix. De marketingmix bestaat uit de 4 P’s (product, prijs, plaats promotie). Promotie is erg belangrijk. Promotie is alle communicatie van een winkel/showroom die gericht is op het stimuleren van de verkoop van de producten.  Een showroom moet simpelweg gepromoot worden. Promotie is een heel belangrijk aspect. Zo weet de klant dat jouw showroom bestaat en wat voor producten jij aanbiedt. Naamsbekendheid generen is dus een belangrijke reden om te promoten. Als je goed promoot krijg je klanten en zal de omzet worden verhoogt.

De promotie kan zowel online als offline plaatsvinden. In deze tijd speelt internet een hele belangrijke rol. De klant begint zijn reis op internet (online). Ze zoeken op Google naar producten. De concurrent krijgt een tal van opties en mogelijkheden te zien. Maar je wilt graag dat de klant voor jouw winkel/showroom kiest!

Offline promotie moet ondanks deze online wereld deel uitmaken van je promotie, maar online promoten is het belangrijkste! Offline promotie kan de online promotie ondersteunen.

2. Offline promotie

Met offline worden er tastbare promotiemiddelen bedoeld. Je kan het dus echt voelen/aanraken. Denk hierbij aan een krant. Je kunt verschillende offline promotiemiddelen gebruiken om je showroom te promoten: 

  • Drukwerk (posters, flyers, folders, visitekaartjes)
  • Bestickering (zoals autobestickering)
  • lokale krant: vrijwel iedere buurt in Nederland heeft een eigen huis-aan-huisblad met lokaal nieuws en advertenties, daarin kun je een advertentie plaatsen voor jouw showroom. 
  • Billboards
  • Vloerreclame
  • Reclame op verpakkingen
  • Merchandise

Daarnaast is er natuurlijk nog de ouderwetse mond-tot-mond reclame. Dit valt ook onder offline promotie. Als iemand bijvoorbeeld een erg mooie badkamer heeft en een familielid wilt graag ook een nieuwe badkamer. Vertelt deze persoon, als die tevreden is, over jouw showroom. De kans is groot dat het familielid er ook heen gaat. 

Al deze soorten promotie wordt gebruikt om op te vallen en uniek te zijn. Je hoeft natuurlijk niet alle soorten te gebruiken, om je winkel goed te promoten. Je moet kiezen voor dat wat bij jouw showroom past en waar je budget voor hebt. 

3.Online promotie

Er zijn verschillende manieren waarmee je jouw showroom online kan promoten. De manieren die hieronder worden aangegeven kunnen het best tegelijk gebruikt worden voor de promotie. Als deze manieren heb je nodig om je showroom optimaal te promoten. De manieren:

Google Ads

Via Google Ads kan er online geadverteerd worden. Google Ads is betaald zoekverkeer. Google Ads wordt gebruikt om op Google vindbaar te zijn. Hier kun je advertenties creëren en inzetten om jouw showroom te promoten Als iemand in Deventer bijvoorbeeld zoekt naar badkamers, is het handig dat wanneer jouw badkamerwinkel in de omgeving zit bovenaan op Google komt. Google Ads kent vele soorten campagnes, één van de interessante opties is om gebruik te maken van een lokale campagne om jouw showroom te promoten. Mensen gaan bijvoorbeeld niet in Groningen voor een badkamer kijken als ze in Maastricht wonen. 

Social media

Facebook en Instagram zijn momenteel de populairste social media kanalen. Door middel van Facebook of Instagram kan je ervoor zorgen dat mensen in jouw omgeving in contact komen met jouw showroom. Hierbij is het dus belangrijk dat jouw showroom makkelijk te vinden is, zowel online als offline. Zorg dat je gezien wordt op social media. Zorg dat je adres, openingstijden en de beste manieren om je te bereiken up-to-date zijn, zodat mensen jouw winkel kunnen bezoeken en contact met je kunnen opnemen. Wanneer dit gebeurd is kun je gaan adverteren op Facebook. Het is van belang dat je adverteert voor mensen in de omgeving van jouw showroom. Tot slot moet het bericht aan bepaalde eisen voldoen. Het bericht moet een call to action hebben, een goede tekst, een mooie afbeelding/filmpje en een landingspagina. Deze landingspagina moet vervolgens geoptimaliseerd zijn om klanten ervoor te zorgen dat klanten op jouw website blijven en uiteindelijk naar jouw showroom komen. 

SEO

Het is van belang om met tekst op te vallen ten opzichte van de concurrentie. Wat maakt jou uniek ten opzichte van concurrenten? Hoe val jij op in jouw regio? Klanten bezoeken meestal een showroom in de buurt van hun huis. Ze gaan niet 2 uur in de auto zitten om bijvoorbeeld een keuken te kopen. 

Op je website moet je genoeg aandacht geven aan SEO. Soms denken mensen dat SEO minder van belang is dan SEA, maar dit is niet het geval! Je moet echt bezig met je SEO om hoog op Google te verschijnen. Je kunt met de SEO strategie ook focussen op de lokale doelgroep van jouw showroom. Dit is wel erg handig om te doen. 

Bijvoorbeeld je hebt een keukenshowroom in Deventer. Je richt je dan waarschijnlijk al op zoekwoorden zoals keuken, keukenapparatuur, keukenblok ect.. Het probleem met deze woorden is dat het woorden zijn met een hoge concurrentie. Vrijwel alle keukenshowrooms proberen met deze woorden bovenaan in de zoekresultaten op Google te komen en dat maakt het erg lastig om bovenaan te komen. Je kunt je bijvoorbeeld gaan richten op woorden als: keukens Deventer, keukenapparatuur Deventer, kookeiland Deventer ect. Dit is handig om ook te doen! Het groote voordeel van lokale SEO is dus dat je hoger kan scoren in de regio waar jouw doelgroep zich bevindt. Lokale SEO heeft ook een nadeel en dat is dat je er erg veel mee bezig dient te zijn. 

Reviews

Reviews zijn erg belangrijk. Door reviews hebben potentiële klanten sneller vertrouwen in jouw showroom. Potentiële klanten zien graag dat anderen tevreden zijn over de aankoop of service bij jouw winkel/showroom. Vaak geeft slechts een klein deel van de klanten een review. Je kunt op verschillende manieren klanten aansporen om een review achter te laten. 

Google Mijn bedrijf

Met Google Mijn Bedrijf kun je bedrijfsinformatie aanmaken en beheren. Zo kunnen mensen informatie over je bedrijf zien. Denk bijvoorbeeld aan openingstijden en foto´s. Potentiële klanten kunnen jouw showroom zien wanneer zij lokaal zoeken op Google. Google Mijn Bedrijf is gratis te gebruiken. Met een Google Mijn Bedrijf ben je dus lokaal beter vindbaar voor jouw doelgroep. Google Mijn Bedrijf is dus een toevoeging voor iedere showroom/winkel.

Pinterest

Pinterest kan je gebruiken om je showroom onder de aandacht te brengen. Veel mensen bevinden zich nog in de oriëntatiefase en zijn op zoek naar verschillende nieuwe ideeën. Pinterest is een ideaal kanaal voor showrooms die zich bevinden in bijvoorbeeld interieur, huis decoratie, tuinbouw, badkamers of keukens.  Verkoop je bijvoorbeeld keukens? Dan zou je gesponsorde pins kunnen aanmaken met foto’s van keukens die en die targeten op een bepaald gebied rondom je showroom. Zo kunnen mensen zien dat jouw showroom dichtbij is, en is er een kans dat zij naar jouw showroom komen.

Google Maps

Een showroom kan je ook promoten via Google Maps. De belangrijkste kenmerken van Google Maps zijn: 

  • De zoekopdrachten van klanten zijn altijd lokaal.
  • Google Maps biedt directe call-to-actions.
  • Google Maps resultaten worden automatisch vertoond in de normale zoekresultaten van Google.

4. Promotie tips om klanten naar jouw winkel te krijgen

Het is van belang om klanten naar jouw winkel/showroom te krijgen. Met promotie kun je ervoor zorgen dat klanten naar jouw winkel/showroom komen. 

Maak duidelijk dat je er bent

Zorg ervoor dat je zichtbaar bent voor eventuele klanten die langs jouw showroom lopen.

Creëer beleving

Zorg ervoor dat er sfeer heerst in de showroom. Laat klanten de sfeer die ze thuis willen creëren ervaren. Zo kunnen zich goed voorstellen hoe het product in hun huis staat. Dit is bijvoorbeeld erg belangrijk met een keuken. 

Houdt rust in de winkel

Zorg voor een duidelijk overzicht. Het is belangrijk dat er geen chaos in de winkel is. Het is belangrijk dat de winkel rustig oogt en dat het opgeruimd is. Het is belangrijk dat klanten makkelijk kunnen vinden wat ze zoeken. Zorg er ook voor dat de inrichting rust uitstraalt. 

Zorg dat de klant de weg kan vinden

Het is belangrijk dat klanten de weg in de showroom kunnen vinden. Zorg voor duidelijke borden,zodat klanten weten waar iets staat. Zorg desnoods voor dat er bij de ingang een plattegrond is van de showroom of geef mensen een plattegrond mee als ze binnenkomen. 

Geef aandacht

Niemand bezoekt je winkel ‘zomaar’. Een klant die bijvoorbeeld op de tweede Paasdag alleen maar komt om te kijken, heeft over een jaar misschien een nieuwe vloer of gordijnen nodig. Het prettige bezoek aan jouw winkel kan hem dan net over de streep trekken.

Snelheid

Zorg ervoor dat de producten die zij willen aanschaffen, ook al stellen ze verschillende dingen samen snel leverbaar is. Deze korte levertijd kan bijvoorbeeld van pas komen als mensen per direct opzoek zijn naar bijvoorbeeld een badkamer. 

Garantie

Zorg voor een goede garantie, niet alle showrooms garanderen garantie.

Als klanten eenmaal naar jouw showroom zijn gekomen, kun je er ook voor zorgen dat ze meer producten kopen. Onderstaande mogelijkheden/tips kun je gebruiken om meer producten te verkopen in jouw showroom/winkel. 

  • Sales acties: Hou acties, zorg ervoor dat er producten in de sale zijn. 
  • Speed bumps: bij de kassa kun je een bak neerzetten met items uit je winkel die je klanten ‘vergeten’ zijn om in de winkel te pakken.

Displays midden in je winkel: ze vallen op en zijn een mooie toevoeging aan je winkel, daarnaast vult het de winkel een beetje op.             Free samples: je kunt samples van een product dat je verkoopt meegeven bij een aankoop. ICI PARIS XL doet dit door een sample van een geurtje dat ze verkopen mee te geven bij een aankoop.

5. Website voor jouw showroom

De website van een showroom is van groot belang. Mensen oriënteren eerst online. Ze komen waarschijnlijk via Google bij je binnen. Ze komen terecht op je website, maar deze website moet wel aan bepaalde eisen voldoen zodat de klant daadwerkelijk naar de showroom komt. 

  • De website moet snel laden, anders haken klanten af
  • De website moet goed werken op de mobiel en tablet
  • De website moet gebruiksvriendelijk zijn, de klant moet gemakkelijk de weg kunnen vinden op de site
  • De kleuren die je op de website gebruikt moeten afgestemd zijn op de huisstijl
  • Op de website moet de juiste content staan

Als je dit allemaal goed in orde hebt, is de kans groot dat de klant zich op jouw website oriënteert en uiteindelijk naar de showroom komt

6. Conclusie

Promotie is onderdeel van de marketingmix, die bestaat uit de 4 P’s. Promotie is dus een belangrijk aspect. Promotie houdt in alle communicatie van een bedrijf die gericht is op het stimuleren van de verkoop.  Een showroom moet simpelweg gepromoot worden. Promotie is een heel belangrijk aspect. De promotie kan zowel online als offline plaatsvinden. In deze tijd speelt internet een hele belangrijke rol.

Er zijn verschillende manieren waarmee je jouw showroom online kan promoten

  • Lokale SEO
  • Google Ads
  • Promoot jouw showroom op social media
  • Reviews
  • Google Mijn Bedrijf
  • Pinterest
  • Google Maps

Tips voor de showroom

  • Maak duidelijk dat je er bent
  • Creëer beleving
  • Houdt rust in de winkel
  • Zorg dat de klant de weg kan vinden
  • Geef aandacht
  • Snelheid
  • Garantie
  • In lokale media adverteren

De website van een showroom moet aan bepaalde eisen voldoen

  • De website moet snel laden, anders haken klanten af
  • De website moet goed werken op de mobiel en tablet
  • De website moet gebruiksvriendelijk zijn, de klant moet gemakkelijk de weg kunnen vinden op de site
  • De kleuren die je op de website gebruikt moeten afgestemd zijn op de huisstijl
  • Op de website moet de juiste content staan

Als je aan al deze punten voldoet, kun je je showroom optimaal promoten. Wanneer je bijvoorbeeld goede advertenties hebt, maar je website werkt niet, heeft het niet veel zin om te promoten. Alles moet in orde zijn om een goed resultaat te behalen. 

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Wil je meer gratis tips over online marketing?

Bekijk onze gratis downloads

Categorieën

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier