Waarom lokale zoekresultaten onmisbaar zijn voor showrooms

18 juni, 2020

Heeft jouw showroom een website? Dan is het belangrijk dat je weet hoe een lokaal zoekresultaat door Google wordt gekozen en getoond. Want als jouw (lokale) organische rankings goed zijn zal dit een positief effect hebben op jouw showroom en klandizie. 

Na het lezen van dit artikel weet je hoe Google omgaat met lokale zoekopdrachten, waar Google op oordeelt en wat jij kan doen om hiervan te profiteren. 

Hoe werkt Google’s lokale algoritme?

Hoe het zoekalgoritme van Google precies werkt is natuurlijk het geheim van de smid. Maar om bedrijven een handje te helpen geeft Google wat algemene tips.

De manier waarop Google lokale zoekresultaten toont (three pack) werkt net wat anders dan bij de zoekresultaten (organisch).

Het lokale zoekalgoritme van Google is gebaseerd is drie pijlers.

Factor #1: Afstand

Met afstand wordt de huidige locatie bedoeld wanneer een zoeker in Google iets intypt op z’n telefoon of computer. Google kijkt naar de afstand om te bepalen hoe ver een bedrijf zich bevindt van de locatie waarnaar via een zoekopdracht is gezocht.

Je kan jouw locatie gemakkelijk achterhalen. Zoek iets willekeurigs in Google. Zodra de resultatenpagina (SERP) volledig is geladen scroll je helemaal naar beneden. Linksonder zie je een grijs of blauw bolletje met daarnaast de locatie waar Google denkt dat jij bent. 

Zit je achter een pc of laptop? Dan bepaalt Google tot aan postcode-niveau wat jouw huidige locatie is. Zit je op je telefoon? Dan bepaalt Google aan de hand van geografische coördinaten jouw locatie, mits je hier toestemming voor geeft. Oftewel, de locatiebepaling op telefoon is veel nauwkeuriger. 

Indien een klant geen locatie opgeeft in de zoekopdracht berekent Google de afstand op basis van wat er bekend is over de locatie van de klant.

Het is zeer belangrijk dat je begrijpt dat de afstand van grote invloed is op wat je te zien krijgt. Een veelgestelde vraag van ondernemers met een showroom is: waarom sta ik niet in de three pack? Los van de andere factoren is het geen gek idee om na te gaan of de zoeker in dit geval in de buurt is van winkel of showroom. 

Wil je weten hoe jouw showroom rankt in de three pack op een andere locatie? Maak dan gebruik van de gratis Google Chrome extensie genaamd GS Location Changer. Met deze extensie kan je jouw locatie gemakkelijk veranderen.

Hoe pak je dit aan?

Als we dit bekijken vanuit verschillende schaalniveaus kunnen we stellen dat showrooms doorgaans een regionaal verzorgingsgebied hebben. Bijhorend wil je dan ook regionaal de eerste keuze zijn in jouw niche voor potentiële klanten. Er zijn echter een aantal factoren waar je rekening mee moet houden.

Ten eerste heb je te maken met lokale concurrentie. Dit zijn bedrijven die in dezelfde niche opereren en in dezelfde gemeente, stad of dorp bevinden. Dit zijn de partijen waar je boven wil ranken in de Three Pack. Dit doe je door jouw Google Maps te optimaliseren.

Daarnaast heb je te maken met regionale concurrentie. Dit zijn jouw concurrenten die zich in andere steden bevinden. Op dit schaalniveau wordt het concurreren in de three pack al een stuk lastiger. Ik leg het je uit aan de hand van een voorbeeld. 

Stel, je hebt een badkamershowroom in Hardenberg. Jouw verzorgingsgebied heeft een straal van circa 40 kilometer. Een klant uit Almelo wilt een nieuwe badkamer en zoekt naar “badkamers Almelo” dan is de kans klein(er) dat jouw badkamer showroom in Hardenberg wordt getoond in de three pack. Dit kan vervelend zijn, zeker als Almelo in jouw verzorgingsgebied zit.

In dit geval moet je strategisch anders te werk gaan. Open de aanval op je concurrenten door middel van organische resultaten, advertenties of advertenties in Google Maps. In dit voorbeeld zou je een converterende landingspagina gericht op Almelo kunnen maken waar klanten dan via andere kanalen dan de three pack op terecht komen. 

Een valkuil voor lokale ondernemers met een showroom  is dat ze kijken naar nationaal-niveau. Je neemt het dan op tegen gigantische spelers in de markt. Bedenk daarom goed of je de capaciteit hebt om deze concurrentie aan te kunnen.

Factor #2: Prominentie

Prominentie verwijst naar hoe bekend een bedrijf is. Dit is de inschatting die Google maakt over hoe belangrijk je bent. Als in; is dit een serieus bedrijf of is het een willekeurige toko waar we nog niets van af weten? 

De prominentie van jouw showroom wordt op basis van verschillende onderdelen beoordeeld:

Links en citations. Dit kun je bevorderen door te gaan linkbuilden. Ga lokale samenwerkingen aan en zoek naar relevante pagina’s en websites waar je een link kwijt kunt naar jouw website. Maak ook gebruik van (lokale) telefoon-/ en bedrijfsgidsen.

Winkelbezoek. Als je een fysieke locatie hebt waar niemand komt is het een stuk minder interessanter voor Google. Winkelbezoeken kun je bevorderen door jouw Google Mijn Bedrijf en website te optimaliseren. Vergeet niet dat een groot deel van kopers nog steeds eerst online navigeert alvorens een bezoek aan de winkel plaatsvindt. Dit wordt ook wel webrooming genoemd.

Reviews. Het aantal reviews is hierbij belangrijk. Hoe meer en positiever, hoe beter. Doorgaans hebben bedrijf met een hoog prominentie veel reviews. Vergaar daarom zoveel mogelijk reviews. In Google Mijn Bedrijf kunnen klanten een review achterlaten. Bemoedig klanten na aankoop om iets te schrijven over hun ervaring. Naast dat het een belangrijke factor is voor Google is het ook vaak een doorslaggevende factor voor potentiële klanten. 

Daar waar de factor afstand puur afhankelijk is van een fysieke locatie is de factor prominentie te optimaliseren. Hier komt een stukje SEO bij kijken. 

Prominentie weegt vaak het zwaarst in het algoritme van Google. Het kan voorkomen dat Google een bedrijf laat zien in de three pack die wat verder ligt van de locatie van de zoeker. Dit komt doordat het bedrijf dan veel positieve reviews en een goede autoriteit heeft.

Factor #3: Relevantie

Relevantie gaat over het gegeven in hoeverre je relevant bent voor een zoekopdracht. Ook al ben je heel belangrijk voor in de ogen van Google, als je geen content hebt is je relevantie ver te zoeken. Dit kan voor problemen zorgen.

Jouw relevantie wordt bepaalt aan de hand van de volgende factoren:

De content op jouw website. Hoe relevant is dit voor de lezer? Kan de klant de informatie vinden waar die behoefte aan heeft? 

De on-page SEO van jouw website. Denk aan het optimaliseren van je title tags, meta description, headers en andere SEO onderdelen. Google geeft aan dat de positie in de zoekresultaten ook een factor is. Dit geeft aan dat het van belang is dat de website van jouw showroom vanuit SEO gezien op orde is. 

Citations in bedrijfsgidsen. Belangrijk hierbij: staat het adres overal juist aangegeven? Klopt de stad? Ben je relevant voor de regio waar de klant informatie over zoekt? 

Bedrijfcategorieën in Google Mijn Bedrijf. Dit is een belangrijke factor. Google heeft meer dan vierduizend categorieën beschikbaar in Google Mijn Bedrijf en blijft dit continu aanvullen. Het is belangrijk dat je de juiste primaire en secundaire categorie(en) kiest voor jouw bedrijf. Wanneer je een meubelzaak hebt is de primaire categorie “meubelwinkel”, want je bent in de eerste instantie een verkoper van meubilair. Bied je hierbij ook reparatieservice? Dan is jouw secundaire categorie bijvoorbeeld “meubelrestaurateur”. Zorg ervoor dat je de volgorde dus goed hebt! Hiermee maak je jouw showroom zeer relevant voor Google en voor de klant.

Bedrijfsnaam. Hiermee bedoel ik niet de letterlijke naam van jouw bedrijf, maar de naam die zichtbaar is in Google Mijn Bedrijf. Uit onderzoek is gebleken dat bedrijven waarbij in de naamsvermelding de bedrijfscategorie en stad in wordt genoemd, beter ranken. Dus in plaats van Jansen Keuken, noem je het (in Google Mijn Bedrijf) Jansen Keukenzaak Zutphen.

Aanvulling

Heb je meerdere locaties? Dan is het soms de vraag welke pagina je plaatst in Google Mijn Bedrijf. Gebruik je de specifieke pagina waar een locatie in centraal staat of gebruik je de homepagina? We adviseren altijd de homepagina te gebruiken. Optimaliseer je website vervolgens zodat een klant makkelijk informatie kan vinden over de verschillende locaties. 

En wat nou als je wil richten op lokaal-niveau? Stel, je rankt lokaal in Deventer op jouw belangrijkste zoekwoorden, bijvoorbeeld “fietsenwinkel”, nummer één. Als je jouw verzorgingsgebied wil vergroten door je organisch te gaan richten op de regio, dan ga je meer concurrentie ervaren in Google. Als jouw prominentie en relevantie op orde is dan is het wijs om aan de hand van long tail zoekterm de groei te realiseren.

De term “fietsenwinkel” is dan te breed en in dat opzicht is het minder relevant voor iemand uit bijvoorbeeld Raalte. Maar als je jouw SEO op orde kan brengen dat je organisch goed rankt op “fiets kopen Raalte”, ondanks dat je showroom in Deventer staat, dan zal je hiermee meer organisch verkeer ontvangen.

Conclusie

Zoals je ziet zijn lokale zoekresultaten erg belangrijk voor showrooms.

Ik hoop dat ik je met deze blog heb kunnen informeren en inspireren. Als het goed is weet je nu hoe Google bepaalt welke lokale resultaten worden getoond bij een zoekopdracht. 

Heb je vragen of dit onderwerp? Neem dan contact met ons op!

Ben jij een showroom- of winkeleigenaar?

Speciaal voor jou heb ik een e-book geschreven met online marketing tips om meer klanten naar jouw showroom of winkel te krijgen. Deze bied ik je gratis als download aan!

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *