2 keywordtools die helpen bij een goed zoekwoordonderzoek (en Google Keywordplanner deels kunnen vervangen)

15 september, 2016

alternatieven google keyword planner
Waarschijnlijk ben je al bekend met de Google Keywordplanner. Met deze tool van Google kun je uitgebreid zoekwoordonderzoek doen. Althans, vroeger...
Tegenwoordig ben je al verplicht om een actieve AdWordscampagne te gebruiken, én om echt alle data te zien moet het account zelfs een bepaalde grootte hebben.
Wanneer je dus geen actieve AdWordscampagnes hebt, of niet van voldoende grootte, ben je aangewezen op andere tools. Gelukkig zijn er een aantal, die we hieronder zullen bespreken!

#1 Keywordtool.io

keywordtool-io
 
Eén van de bekendere is Keywordtool.io. Met deze tool kun je snel zoekwoordonderzoek doen. Voornamelijk voor de longtail zoekwoorden is dit erg interessant!
In de gratis versie krijg je geen zoekvolumes te zien (wat in mijn ogen ook minder belangrijk is). Twee functies van Keywordtool.io zijn wel erg interessant:

Niet alleen suggesties van Google!

Boven in de gele tabs kun je ook kiezen voor andere bronnen. Kijk bijvoorbeeld ook zeker eens bij Bing!

Questions-tab

Een zeer interessante functie is de "questions-tab":
keywordtool-io-questions
Je krijgt dan namelijk alle "vragen" gerelateerd aan je zoekopdracht te zien. Dit is zeer interessant, omdat je dus weet dat er rond deze topics vragen zijn die jij met jouw content kunt gaan beantwoorden!

#2 Übersuggest.io

Een andere bekende tool, die dezelfde informatie ophaalt als de tool hierboven besproken, is übersuggest.io.
ubersuggest
Het voordeel van deze tool is dat je de mogelijkheid hebt om een bepaald resultaat te kiezen en deze nóg verder uit te diepen. In onderstaande video kun je binnen 60 seconden zien hoe übersuggest werkt:

Conclusie

Helaas maakt Google het ons niet eenvoudig door de Keyword Planner (deels) af te schermen. Gelukkig zijn er dus een aantal alternatieven, al is het ook hier lastiger geworden om de volumes te achterhalen. Het lijkt erop dat Google deze data steeds liever voor zichzelf houdt.
Ik ben erg benieuwd welke andere tools jij eventueel nog gebruikt voor zoekwoordonderzoek! Laat je horen in de reacties hieronder.
Extra tip: check ook eens je interne zoekopdrachten, daar doe je vaak ook ideeën op! Lees het artikel: zo meet je interne zoekopdrachten.

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

  1. Hoi Karel,
    Je geeft hier aan dat je zoekvolumes eigenlijk niet zo belangrijk zijn...maar hoe bepaal ik zonder zoekvolumes welke zoekwoorden (ook qua concurrentie) ik het best kan gebruiken?

    1. Hallo Karel, Kristel haalt hier een vraag aan die ik mezelf ook stelde bij het lezen van je artikel. Het is toch net het zoekvolume dat belangrijk is als je zoekt naar keywords om meer bezoekers naar je site te krijgen?

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar top