Zo legt een monopolist als Google zijn personeel in de watten…

door | 10 augustus 2012 | Internet Marketing


Google verdient grof geld met hun enige melkkoe: Google AdWords. Zij hebben een monopolie op dit gebied. En één van de voordelen van een monopolie is in dit geval dat je asociaal veel geld verdient.
Met dit geld ondersteunen ze tal van interne projecten. Maar een heel groot deel gaat naar het tevreden houden van de werknemers. Hieronder lees je hoe ze dit doen.

Gratis eten, de hele dag!

Ontbijt, lunch en avondeten. Wanneer je bij Google werkt krijg je al deze maaltijden gratis. En we hebben het hier niet over een broodje of een kop soep. In Googleplex bijvoorbeeld zijn er bijvoorbeeld al 5 cafetaria’s. Uiteraard kunnen sushi en vegetarisch eten niet ontbreken ;-).

Te moe om te lopen naar de cafetaria? Neem dan een elektrische step 😉

By the way, als je te moe bent om naar één van de cafetaria’s te lopen neem je toch gewoon een electrische step.
Oja, het kost natuurlijk behoorlijk wat, al dat gratis eten. Zo werd 4 jaar geleden al eens berekend dat het gratis eten Google 72 miljoen dollar per jaar kostte… Dat bedrag zal naar verwachting alleen maar zijn gestegen.

Vertier

Er hoeft bij Google niet alleen gewerkt te worden, ook ontspannen is erg belangrijk. Hoe ze dat doen? Met onderstaande “speeltjes”:

  • Klimwand
  • Pooltafels
  • Massagestoelen
  • Fitnesszaal die 24 uur per dag toegankelijk is
  • Basketbalveld
  • Kamerbreed shufflepuck
  • Gamerooms met pingpongtafels, Arcade-games, Xboxes en Wii’s
  • Soundroom (waar amateurmuzikanten zich helemaal kunnen uitleven)

Gezonde werknemers zijn productieve werknemers

De bovenstaande gedachte is bij Google goed ingeburgerd. Zo is de eerder genoemde fitnesszaal die 24 uur per dag open is een mooi voorbeeld.
Maar daar stopt het niet bij. Wat denk je bijvoorbeeld van de immer aanwezige dokter en fysiotherapeuten?
Overigens denk ik dat deze kostenpost zichzelf ruim terugverdient. Want doen alsof je ziek bent zal lastig zijn tegen een dokter die op dezelfde payroll staat ;-).

Voortplanting wordt beloond

Bij Google wordt voortplanting gestimuleerd. Dat valt tenminste af te leiden aan de onderstaande voordelen:

  • Ben je net vader of moeder geworden? Google geeft je een bonus (om te besteden aan je baby) en je krijgt extra vrije dagen;
  • Een eigen kinderopvangprogramma (wat in de loop der jaren wel flink in prijs is gestegen ten opzichte van vroeger);
  • Borstvoeding geven? Daarvoor heeft Google speciale “borstvoedingksamers” gemaakt.

Doodgaan ook…

Niet alleen voortplanting wordt beloond. Ook wanneer een Googler komt te overlijden zal de partner 50% van het salaris krijgen doorbetaald. 10 jaar lang! Verder worden de aandelen van de Googler meteen vrijgegeven én ontvangt elk kind van de overleden Googler $1000 per maand tot zijn 19de.

Vervoer tot in de puntjes geregeld

Werken bij Google betekent ook veel voordelen omtrent vervoer zoals je in de onderstaande video kunt zien:

Verder hoef je je wat betreft parkeren ook geen zorgen te maken. Wanneer de gratis parkeerplaatsen bezet zijn rijdt er een speciale shuttledienst. Zij parkeren je auto voor je en zorgen ervoor dat de sleutels later die dag weer op je bureau liggen.

20% regel

Dit is waarschijnlijk één van de meest bekende “voordelen” van werken bij Google. Deze regel stelt dat je als werknemer 1 dag per week aan projecten mag werken die niet direct in je taakomschrijving staan.
In de onderstaande video vertelt een Googler hoe dit in de praktijk werkt:

Veel van dergelijke projecten werden gelanceerd in Google Labs. Maar vorig jaar is Labs gesloten en is er meer focus binnen Google gekomen. Volgens criticasters was het gebrek aan focus altijd een hekel punt bij Google. Vraag is dus waar dergelijke projecten tegenwoordig worden ondergebracht… Persoonlijk heb ik het idee dat de focus nu vooral op het verbeteren en samenvoegen van de bestaande producten ligt.

Slimmer zijn, slimmer worden

Google heeft veel hooggeleerden binnen hun muren. Dit willen ze graag zou houden. Vandaar dat ze uitgebreide mogelijkheden bieden om verder te leren binnen datgene waar je beter in wil worden.
Hun motto: “Never stop learning”!

TGIF meeting (Thank God It’s Friday)

In deze meetings kunnen medewerkers persoonlijk vragen stellen aan het management (waaronder oprichters Larry en Sergey). De onderlinge communicatie wordt overigens ook de rest van de week gestimuleerd in de vele cafe’s en cafetaria’s.
Interne communicatie is ook voor Google erg belangrijk…

Overige voordelen

Er zijn nog tal van andere extralegale voordelen waarmee Google probeert goed personeel aan te trekken en te behouden:

  • Gratis juridisch advies
  • Hondenopvang
  • Kapper
  • Cadeau’s zoals Android telefoons (wat niet door iedereen als cadeau zal worden ervaren ;-)) en bonussen
  • Met zijn allen naar filmpremière’s
  • Jaarlijkse uitjes (zoals Disneypark wat wordt afgehuurd voor Google, hondensleeën in Alaska of met zijn allen gaan skieën).

Verwend!

Googlers geven het zelf ook toe, ze zijn rotverwend. Zeker als Google je eerste baan is en je komt daarna ergens anders te werken zal het er heel anders aan toegaan.
Google is dan ook uniek in zijn soort. Er zijn weinig bedrijven waar het geld op deze manier binnenstroomt. Maar één ding staat als een paal boven water: wie zoveel geld verdient als Google hoeft niet op de kleintjes te letten ;-).

Terzijde…

De vraag die overigens in mij opkomt: is al het bovenstaande echt nodig om deze monopolie te blijven behouden. Deels wel, deels niet denk ik. Zo kun je je bijvoorbeeld afvragen wat de meerwaarde is van Gmail of Google Analytics. Uiteindelijk kosten dergelijke bedrijfsonderdelen handen vol geld. En ik denk dat Google AdWords prima kan bestaan zonder bijvoorbeeld deze twee.
Van de andere kant, qua branding dragen deze onderdelen wel bij aan hun monopolie-positie. Want of je nu gebruiker bent of webmaster, om Google kun je niet meer heen…
Bronnen:

Nader kennismaken?

Wil je graag meer informatie over onze dienstverlening en weten wat wij voor jouw showroom kunnen betekenen? Vul dan het contactformulier in en we nemen binnen één werkdag contact met je op. Bellen mag uiteraard ook: 085 208 21 00.