Dit is de basis van een succesvolle Google Shopping campagne

10 oktober, 2018

Adverteer jij op dit moment met Google Shopping advertenties, maar weet je eigenlijk niet goed of je er het maximale uithaalt? De laatste tijd zijn er een aantal veranderingen geweest, waarmee het opzetten van een succesvolle Google Shopping campagne een stuk eenvoudiger is geworden. In dit blogartikel laat ik zien of jouw huidige Shopping campagnes kunnen worden verbeterd en geef ik je een aantal handige tips, zodat je de komende tijd weer aan de slag kunt.

Hoe scoort jouw huidige Shopping campagne?

Ten eerste is het belangrijk om te weten hoe jouw huidige Google Shopping campagne scoort. Je kunt dit achterhalen door meerdere statistieken te analyseren. In veel gevallen is de belangrijkste KPI: de opbrengsten in verhouding met de kosten zoals ROAS (Return On Ad Spend) of kosten per conversie. Je ziet dan al vrij gauw of iets wel of niet goed scoort voor jouw business. Echter zegt deze statistiek nog niet erg veel over de kwaliteit van jouw campagne, hiervoor kun je beter naar andere statistieken kijken.

1. Verloren vertoningen

Een statistiek die voor sommigen vaak onbekend(er) is, is het vertoningspercentage en het verloren vertoningspercentage door positie. Je kunt deze statistieken selecteren als je op campagneniveau klikt op de kolommen en dan op ‘Concurrentiestatistieken’. Als je de statistieken selecteert en deze toevoegt aan de huidige kolommen, kun je jouw vertoningspercentage analyseren.

Mocht het vertoningspercentage 100% zijn, dan betekent dit dat jouw advertentie bij alle relevante zoekopdrachten is verschenen. Mocht dit 0% zijn, dan is jouw advertentie niet vertoond.

2. Te laag budget

Indien deze advertentiegroep een positief resultaat heeft gehaald, wil je natuurlijk dat die zo vaak mogelijk wordt weergegeven. Mocht je dus vertoningspercentage zijn verloren, dan wil je dit oplossen. Een oorzaak kan zijn dat de campagne te weinig budget heeft. In dat geval zie je dit vaak op campagneniveau en is het vrij eenvoudig op te lossen door de campagne meer budget te geven. Indien het budget voldoende is, moeten er verder worden gekeken.

We kunnen dan kijken naar de statistiek ‘Verloren vertoningspercentage door positie’. Deze statistiek had je (als het goed is) al geselecteerd. Ook in deze kolom zie je een x percentage staan. Indien dit percentage hoger dan 0% is, ben je vertoningen verloren op basis van de kwaliteit van je advertentie. Je advertentie heeft daardoor een lagere positiescore dan bijv. de concurrent.

3. Te laag bod

Nu zijn er meerdere oorzaken waardoor een shoppingadvertentie slecht kan scoren. Ten eerste kan het bod te laag zijn. Dit is eenvoudig te achterhalen door te kijken op productgroepniveau en de kolom ‘Max. CPC voor benchmark’ te selecteren. Je krijgt dan een CPC-bedrag te zien dat je volgens Google moet bieden om tijdens de advertentieveiling kans te maken om vertoond te worden. Mocht jouw huidige bodbedrag hieronder zitten, dan is het advies om minimaal de max. CPC te hanteren die wordt aanbevolen. Op die manier weet je zeker dat je meedoet in de veiling.

Tot nu toe heb je twee mogelijke oorzaken geanalyseerd die jouw succesvolle Google Shopping campagne in de weg zouden kunnen staan namelijk, te laag campagnebudget en een te laag bod. Indien je nu nog steeds te maken hebt met verloren vertoningen, dan is er mogelijk een andere oorzaak aan te wijzen. De producten die Google binnenkrijgt voor jouw Shopping campagne worden aangeleverd in een zogenaamde (shopping)feed. In deze feed staan meerdere productkenmerken zoals titel, merk, item ID, etc. Doordat je nog steeds relevante vertoningen mist (verloren vertoningspercentage door positie), is het waarschijnlijk dat de feed kan worden verbeterd.

4. Problemen in het Google Merchant Center

Door in te loggen in het Google Merchant Center kun je allereerst kijken of jouw productfeed 100% is goedgekeurd. Indien dit niet het geval is kun je klikken op 'Producten > Diagnostische gegevens'. Hier zie je producten die zijn afgekeurd, en zie je mogelijk meldingen met andere problemen in de productfeed, zoals onderstaand als voorbeeld is weergegeven.

Als er meerdere fouten zijn in de feed, dan wil je die graag verbeteren. Dit kun je op twee manieren doen. Ten eerste kun je de primaire feed verbeteren. Dit is de feed zoals Google hem ophaalt, dit kan zijn via een server of via een koppeling met jouw site. Het nadeel hiervan is dat je wellicht niet precies weet hoe je deze feed kan aanpassen en waar je welke kenmerken moet toevoegen. Dit kan erg tijdrovend zijn en daarom is de tweede oplossing wellicht een stuk eenvoudiger.

5. Gebruik een aanvullende feed

Al een tijdje kun je in Google een aanvullende feed te maken. Deze optie geeft je de mogelijkheid om de primaire feed aan te vullen. De manier waarop dit gedaan kan worden is door een spreadsheet te maken, met daarin de kenmerken die jij wil toevoegen/verbeteren. Je doet dit door te klikken in het Merchant Center op 'Producten > Feeds > Aanvullende feed toevoegen'. Vervolgens geef je jouw feed een naam en kies je voor het invoeren via spreadsheets. Daarna koppel je de spreadsheet aan de primaire feed.

Als je de bovenstaande stappen hebt doorlopen, is het belangrijk de aanvullende feed op de juiste manier te vullen. De opbouw van de kolommen is hierbij van belang. De eerste kolom is altijd ID. Dit ‘ID’ moet overeenkomen met het ID van het hetzelfde product in de primaire feed. Vervolgens kun je de feed aanvullen met allerlei kenmerken. Van belang is dat je eerst de meldingen oplost die je (eventueel) zag staan bij de diagnostische gegevens. Vervolgens zijn er ontzettend veel opties om de feed verder uit te breiden. Je zult zien dat door de feed op deze manier te verbeteren, je Google Shopping campagnes succesvoller zullen worden. Een overzicht van de productspecificaties vind je hier.

De weg naar succes..

Indien je deze zaken op orde hebt, staat bijna niets jouw shoppingsucces nog in de weg. Het bepalen van jouw doelgroep en het kiezen van de juiste biedstrategie is alleen nog wel van belang. Ook hier zijn er weer legio mogelijkheden die allen een verschillend effect zullen hebben. Het kiezen van de juiste combinatie tussen doelgroep en targeting is dan ook vaak niet gemakkelijk. Echter kun je de targeting ook overlaten aan Google, mits je voldoet aan de voorwaarden voor een slimme Shopping campagne. Met deze ‘slimme’ optie bepaalt het zelflerende systeem van Google wie jouw advertentie te zien krijgt.

Kortom, er zijn ontzettend veel punten waarop een Google Shopping campagne kan worden verbeterd. Of het nu ligt aan de productfeed of aan de instellingen van een campagne, ik help je graag verder!

Met welk punt ga jij als eerste aan de slag? Ik hoor het graag in de comments hieronder!

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

  1. Goedemorgen,
    Ik zie dat in de Google Shopping campagnes veel advertenties worden vertoond aan onbegrijpelijke, irrelevante zoektermen. Daar wordt op geklikt maar niet gekocht dus sluit ik die zoektermen uit. Eigenlijk wil ik alleen dat de Google Shopping zoekterm minimaal het merk bevat. Bijv. een term als "zomerjurk" is veel te algemeen voor mijn aanbod gezien de prijsstelling. Hoe valt dit op te vangen?
    Vriendelijke groet,
    Hugo Vis

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *