Waarom nieuwe bezoekers in Google Analytics soms terugkerende bezoekers zijn

Het klinkt raar, maar het is waar. In Google Analytics zijn nieuwe bezoekers in werkelijkheid soms terugkerende bezoekers. Het zit als volgt. Google Analytics begint met meten op het moment dat je het op je website installeert. Logisch gevolg hiervan is dat Analytics niet weet wat er voor dat moment allemaal gebeurd is. Dit zorgt ervoor dat, op het moment dat je Analytics installeert, alle bezoekers voor nieuw aangezien worden. Analytics weet op dat moment gewoonweg niet welke bezoekers de website al vaker hebben bezocht.

De werkelijkheid versus Google Analytics

Er is dus een korte periode na de installatie dat de gegevens van nieuwe en terugkerende bezoekers niet goed overeenkomen met de werkelijkheid. In deze beginperiode zal Analytics iemands eerste bezoek (dat voor de installatie plaatsvond) niet kunnen meten, en zodoende het eerst volgende bezoek (na de installatie) als eerste bezoek zien. Die persoon is in werkelijkheid een terugkerende bezoeker, terwijl hij in de statistieken verschijnt als nieuwe bezoeker.

Percentage nieuwe bezoekers van 100%


Net na de installatie meet Analytics daarom een hoog percentage nieuwe bezoekers. Echt helemaal in het begin ligt dit rond de 100%. Naarmate er meer van die bezoekers terugkomen, zal het percentage dalen. Na verloop van tijd stopt dit dalen en komen de gegevens beter overeen met de werkelijkheid.
Hoe lang dit effect duurt hangt af van het soort website. Bij een website waarbij slechts een aantal bezoekers om de maand een bezoek brengen, zal het langer duren dan bij een website die veel bezoekers ontvangt die elke dag terugkomen. In principe zou het niet heel lang moeten duren.
In het prille begin is het daarom goed niet te veel aandacht te besteden aan nieuwe en terugkerende bezoekers.

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

  1. In het begin kloppen je bronnen ook niet, want de bronnen van voor de installatie kent Google Analytics niet. Het interne-zoekbox rapport zal ook geen woorden laten zien van voor de implementatie, daar moet je een paar dagen op wachten. Het bezoekersaantal op de dag van implementatie klopt ook niet, want je meet niet de hele dag....
    Je snapt dat ik een beetje cynisch ben, maar dit is toch echt een 'duh' post. Persoonlijk heb ik nog nooit iemand gehoord die hier over is gevallen.

    1. Ik kreeg er een aantal keer een vraag over. Vandaar dat ik er aandacht aan besteed heb. Ik ben het met je eens dat het kan overkomen als een duh post. Maar niet iedereen is een expert. Ik vind de andere voorbeelden die je noemt niet helemaal hetzelfde.

  2. Bedankt voor dit inzicht, hier kan ik wat mee! Ik had niet door dat als je niet meet je ook geen data in Google Analytics hebt en dan kan je blijkbaar dit soort vreemde dingen krijgen 🙂 Gelukkig kom je precies op het juiste moment de goede kwalitatief hoogwaardige blogposts tegen die je met dit soort inzichten kunnen verrijken. Nogmaals: Thanks!

  3. Volgens mij zijn er meer haken en ogen.
    Google Analytics maakt gebruik van Cookies. Wanneer een bezoeker heeft ingesteld geen cookies te accepteren zal hij/zij elke keer als nieuwe bezoeker worden gezien. Tenminste zo ver bij mij bekend.
    De nieuwe wetgeving rondom cookies zal er dan dus ook voor zorgen dat deze resultaten onbetrouwbaarder worden.

  4. Kortom. Des te meer data, des te meer je kan optimaliseren. Net zoals in AdWords. De eerste week ziet het er rooskleurig uit, totdat de achterliggende trends qua zoektermen goed zichtbaar worden. Verzamel in Analytics, wanneer bij een verse installatie, eerst lekker 3 maanden data voordat je aanpassingen gaat maken.

  5. Is het niet zo dat als een bezoeker een x-periode niet op de site is geweest dat die ook weer als nieuwe bezoeker wordt gezien? Zo ja, wat is die x-periode?

    1. Google Analytics stopt met een sessie (bezoek) als:
      - Een bezoeker 30 minuten geen nieuwe pagina bekijkt
      - Bij het einde van de dag
      - Als de bezoeker vanaf een andere bron de site binnenkomt

  6. En hoe zit het met bezoekers die de ene keer met Firefox de site bezoeken en de volgende keer met bijvoorbeeld Chrome. Volgens mij zijn dat ook nieuwe bezoekers in de ogen van Analytics (tenzij je waarschijnlijk met een Google Account inlogt want dan kan Google je zelfs herkennen als je via verschillende devices de site bezoekt).

    1. Dan zijn het 3 verschillende bezoeken. Analytics weet niet dat je dezelfde persoon bent. Maar als verschillende personen je PC gebruiken dan denkt Analytics weer dat het dezelfde bezoeker is...

  7. @Daan Walraven,
    Volgens mij heb ik onlangs ergens iets gelezen dat Google zeker wel je al returning visitor ziet als je met je Google Account op de verschillende devices bent ingelogt. Helaas kan ik het niet meer terugvinden. Weet jij daar meer over / kan jij het vinden?

  8. Beste Daan,
    Ik zit met de volgende vraag; Soms adverteer ik met ppc advertenties en kreeg dan einde van de maand een overzicht met aantal kliks. Echter die zijn dan meestal dubbel zoveel dan wat ik via analytics kan meten. Er staan wel meerdere advertenties van mij op dezelfde website. Dus 1 bezoeker kan op meerdere advertenties van mij klikken. Worden deze bezoeken dan als terugkomend bezoekers meegeteld? of omdat men in een korte tijd op meerdere advertenties klikt deze bezoeken dan niet zichtbaar zijn? Ik hoop dat ik het goed heb kunnen uitleggen. 🙂 Alvast bedankt

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar top