Hoe een verkeerd lettertype jouw omzet kan vernietigen...

Ik kan goed begrijpen dat je jouw bezoekers graag een grafisch hoogstandje biedt. Voorheen was de keuze tussen veilige fonts (lettertype die op elke computer bekeken konden worden) zeer beperkt.
Sinds vorig jaar (2012) heeft, hoe kan het ook anders, Google het aanbod verrijkt. Dit betekent dat er nu keuze is uit zeer uiteenlopende lettertypes die elke bezoeker, zonder te downloaden, kan lezen.
Erg leuk dat we nu kunnen kiezen uit honderden webfonts, maar wat is de invloed van de opmaak van je tekst eigenlijk op ons brein?
hoe-ons-brein-over-lettertype-en-opmaak-denkt

Het kiezen van de juiste Webfont (lettertype)

Hoe mooi sommige websites er ook uitzien, ze streven totaal hun doel voorbij.
Maak een keuze voor een makkelijk leesbaar lettertype en zorg er in ieder geval voor dat je geen gebruik maakt van aparte scripts als Cufon, SIFR of FLIR.
Mocht je graag een afwijkend lettertype op je website gebruiken kies dan uit de (zeer uitgebreide) Google Fonts
Je kunt ook kiezen uit de volgende veilige webfonts:
"¢ Verdana
"¢ Georgia
"¢ Comic Sans MS
"¢ Trebuchet MS
"¢ Arial Black
"¢ Impact

Lettertype gaat verder dan design

Een goed lettertype past uiteraard bij de huisstijl van je website. Maar een goede website lettertype is meer dan alleen het soort font dat je kiest.
Achter het perfecte lettertype (lees: stijl van tekst) schuilt een grote dosis psychologie.

Wat jouw brein met tekst doet

onderzoek typografie
Het is verrassend dat het lettertype van een tekst zoveel impact heeft op ons brein. Uit onderzoek blijkt zelfs dat ons beoordelingsvermogen aanzienlijk verandert wanneer alleen het lettertype verandert.
Het onderzoek bestond uit twee testgroepen. 1 groep kreeg een instructie met een gemakkelijk leesbaar font, en de andere groep kreeg diezelfde instructie, alleen dan met een lastig te lezen font.

Wat bleek?

De 1e groep verklaarde niet alleen dat de tekst makkelijker te lezen was, ook hadden zij de verwachting de oefening in ruim 40% minder van de tijd uit te voeren. En dat alleen maar door het veranderen van het lettertype.
Download voor meer informatie het volledige onderzoek (PDF) hier.
En mensen beweren nog steeds dat neuromarketing onzin is?

Het beste lettertype (en opmaak) voor jouw website

De meeste webdesigners kijken niet zo strikt naar de opmaak van de tekst. Ze kiezen over het algemeen een standaard lettertype en kijken verder niet tot weinig naar de opmaak.

Zonde!

Je hebt net gezien dat ons brein reageert op de opmaak van je tekst. Zou het niet mooi zijn als er een goude formule bestaat voor het perfecte lettertype en opmaak?

Tips

Hoewel ik niet van de gouden formules ben, maar van het secuur testen van gegevens, kunnen de volgende tips je helpen:
1. Zorg voor voldoende witregels
2. Zorg dat er voldoende ruimte is tussen je pagina's en de rest van je design
3. Zorg voor losstaande kopjes
4. Zorg voor een makkelijk leesbaar font grootte (minimaal 12, maar liever 14)

Tool!

Liever je berekeningen maken met een gratis online tool?
Gebruik de gratis Golden Ratio Typography Calculator
En... wat is de beste opmaak voor jouw website?
 

Over de auteur

Dit artikel is geschreven door Sebastiaan Hendriks, eigenaar van Internetmarketinggemak.nl en bekend als een van de eerste Internet Marketing Psychologen.

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

  1. Leuk onderwerp. Zeker het deel hoe ons brein reageert op verschillende lettertypes. Dit heeft trouwens alles te maken †˜processing fluency†™. Ik heb onlangs een uitgebreid artikel geschreven over de reactie van ons brein op lettertypes. Iedereen die nog meer psychologische achtergrondinformatie wil hebben over dit onderwerp, check dit artikel.

  2. Heb ook wat jaartjes met teksten en fonts te maken gehad en was, en ben nog steeds, geboeid door het genoemde onderwerp. Bij het aanhalen van dit artikel en het onderzoek toch enkele kanttekeningen c.q opmerkingen:
    - het onderzoek is van 2008. En niets gaat zo snel als de ontwikkelingen in de moderne media. Juist rond de tijd van het onderzoek kwamen de E-reader en de LEDTV in grote getale op de markt. Beide met erg specifieke lees eigenschappen.
    - er zou duidelijk of duidelijker onderscheid gemaakt moeten worden tussen lezen van papier of e-reader, en lezen vanaf (mijn omschrijving) lichtbronnen, zoals schermen
    - er spelen nog meer zaken die een belangrijke invloed hebben om het leesgedrag. Zomaar twee A) ca 15% van de mannen heeft moeite met de kleur rood. Wie houdt er in de moderne media uitingen rekening mee in relatie met de achtergond? B) Nog veel gebruikt: het diapositief.Een groot vaak zwart blok met witte tekst. Valt geweldig op. Klopt. Maar doe eens een test. Zet er wat meer tekst op dan een one-liner en vraag wie de voorlaatste regel of context nog weet. Vergelijk dat met een niet dia positieve tekst.
    En als toegift; het betreffende onder is als pdf gepubliceerd in de bijlage; met een schreefletter. Waarvan bekend is dat die niet echt geschikt wordt bevonden in elektronische media omdat het zo'n specifiek drukwerk font is.
    Dus, let op, geen kritiek; maar inderdaad gewoon weer een leuk stuk om te lezen en een boeiend, meer aandacht verdienend onderwerp.

  3. Interessante leesstof..
    Ik heb eens een eBook gemaakt met het lettertype Comic Sans...
    Kreeg ik als reactie: "verwacht je nog dat iemand je serieus neemt met zo'n lettertype?"
    Had ik dus even niet bij stil gestaan...

  4. Interessant onderwerp, maar waar wordt in de tekst de link met omzet gelegd? De resultaten van het onderzoek liggen overigens ook wel erg voor de hand.

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar top