Leidraad voor webteksten

Webteksten schrijven tipsHet lezen van teksten vanaf een beeldscherm is niet prettig. Het beeld flikkert en doorgaans worden er flinke lappen tekst aangeboden. Zonder duidelijke zoekrichting scrollen bezoekers door het scherm op zoek naar informatie.

Menigeen heeft al moeite met het schrijven van een brief, laat staan het opstellen van een webtekst. Het liefste laten we dit over een professionele online copywriter. Maar niet iedereen heeft een budget beschikbaar, daarom deze leidraad.

Het allerbelangrijkste bij het opstellen van een tekst (onafhankelijk om wat voor soort tekst het gaat) is dat je niet lukraak gaat schrijven. Ga gestructureerd en planmatig te werk. Neem afstand van de tekst en laat deze door meerdere personen lezen. Neem alle kritiek ter harte en vergeet vooral de spellingscontrole niet aan te zetten!

Een webtekst schrijf je niet alleen voor je organisatie maar bovenal voor de bezoeker en niet te vergeten voor de zoekmachines. Uit naam van de organisatie wil je vooral vertellen wie je bent, wat je doet en waarom je dit zo goed doet. De bezoeker wil graag weten of jij meerwaarde kunt bieden en wat dit de bezoeker dan precies oplevert. De zoekmachine wil in principe niet zoveel van je weten. Jij wilt graag dat de zoekmachine van alles over jou weet en dit doorvertelt aan zoveel mogelijk mensen.

Neem onderstaande punten in acht bij het opstellen van een webtekst:

Feit 1 Websitebezoekers lezen niet maar scannen tekst

  • Maximaal 200-250 woorden per scherm
  • Gebruik koppen en subkoppen
  • Gebruik opsommingen
  • Actieve zinnen
  • Belangrijkste informatie eerst
  • Schrijf concreet
  • Gebruik een gebruiksvriendelijk lettertype
  • Gebruik tekstaccenten (vetgedrukt)
  • Hyperlinks andere kleur als content
  • Centreer geen tekst

Feit 2 De gemiddelde websitebezoekers is ongeduldig en snel verveeld

  • Op de homepage moet gelijk duidelijk zijn welke diensten/producten geleverd worden, door wie deze diensten/producten geleverd worden en voor wie deze diensten/producten geleverd worden.
  • De teksten moeten prikkelen om verder te lezen
  • Actualiteit
  • Datum bij nieuwsitem
  • Zorg voor een goede balans tussen tekst en vormgeving

Feit 3 Iedereen wil een gratis TomTom
Zorg ervoor dat de navigatie op de website vóór de bezoeker werkt, zodat de bezoeker niet verdwaald in een brij van nutteloze informatie. Prikkel de bezoeker tot een actie.

  • Per pagina een zoekterm (onderwerp) aansnijden
  • Vermeld zoekterm in de title-bar, url-bar en kop/body/end van het artikel
  • Conversiegericht: waarom moet de bezoeker bijvoorbeeld informatie opvragen en waarom zou de bezoeker dat nu moeten doen?

Feit 4 Een professionele organisatie maakt geen spelfautenfouten
Check een tekst grondig voordat deze online wordt geplaatst.

  • Staat er voldoende informatie in en klopt deze informatie?
  • Is er voldoende samenhang?
  • Consequente opbouw van kopjes, alinea, lettertype en font?
  • Correct spelling en interpunctie?
  • Veel gemaakte fout: in de tekst"je" en "u" afwisselend toepassen. Blijf consistent!

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

  1. @Jasper

    Ziet er leuk uit maar webtekst-technisch gezien toch niet echt geweldig. Je maakt namelijk geen gebruik van teksten maar van afbeeldingen (soort van powerpointpresentatie). Deze kunnen niet door de zoekmachines worden gelezen...

  2. Marianne, het moet even 🙂

    Blijf consistent:

    Vermeld zoekterm in de title-bar, url-bar en kop/body/end van het artikel

    title-bar, url-bar, body en end: allemaal Engels. Maar kop dan?

    Hyperlinks andere kleur als content

    Als moet dan zijn.

    Wel heel mooi artikel! Mijn complimenten!

  3. Marianne,

    Je schrijft dat een professionele organistie geen spelfouten maakt. (Ben ik het b.t.w. niet mee eens).

    In je eerste alinea schrijf je volgende zin:
    Het liefste laten we dit over een professionele online copywriter.

    Er ontbreekt duidelijk het woorje 'aan' tussen 'over' en 'een'. We laten dit over aan een. Snappie?

    Is maar een kanttekening.

    Fijn weekend.

  4. Leuk geschreven en zeer waardevolle tips.

    Voor meer info over dit onderwerp kun je ook eens kijken naar het boek van Janice Redish, "letting go of the words" dat volledig gericht is op schrijven op het internet.

  5. @Ferdi: ik ben het gedeeltelijk met je eens. Het is in sommige gevallen inderdaad onzin om een tekst eerst door een aantal mensen te laten lezen voordat deze geplaatst wordt. Dit neemt niet weg dat het wel belangrijk is om een tekst zo goed en netjes mogelijk op te stellen zonder spelfouten. Het is natuurlijk altijd mogelijk dat je ergens over heen leest en dat is absoluut geen ramp. Echter een tekst die overduidelijk zonder na te lezen is geplaatst geeft in mijn ogen een verkeerd signaal af.

  6. @B. Faai en @online succes

    Het gaat iets te ver om zo in een mum van tijd gedetailleerd naar jullie webteksten te kijken. Wat me wel opvalt bij beide websites is dat jullie heel veel willen vertellen aan de bezoeker. Maar wat wil de bezoeker nou feitelijk weten? Dit is een vraag die we vaak vergeten te stellen. Het vinden van een balans in teksten is moeilijk. Probeer de informatie te doseren en werk met aansprekende koppen. Prikkel de bezoeker tot een contactmoment zodat je persoonlijk kan vertellen waarom je zo goed bent in wat je doet.

    @online succes

    Op de homepage moet gelijk duidelijk zijn welke diensten/producten geleverd worden, door wie deze diensten/producten geleverd worden en voor wie deze diensten/producten geleverd worden.

    Eerlijk gezegd verdwaal ik een beetje in de informatievoorziening op je website en worden deze vragen onvoldoende beantwoord. Het artikel over tekstschrijven kan ik helemaal niet vinden.

  7. Nuttig artikel. Ik had echter nog wat vragen:

    Wat wordt ervaren als een gebruiksvriendelijk lettertype (ook rekening houdend met de verschillende soorten browsers)?

    Hoeveel regels mag een alinea bevatten?

    Heb je wellicht nog een concreet voorbeeld van webpagina's met goede teksten?

    Alvast bedankt!

  8. Hoy Karel

    graag had ik er toch even aan toegevoegd dat je nieuwe website er wel cool uitziet , maar het volgende is persoonlijk ...mijn eigen ervaring .. en voor mij (âar ik ben dan ook bijna 51 jaar... ) is het lettertype wel redelijk klein , wel duidelijk leesbaar , duidelijke en zachte contrastkleur maar een ietsiebitsie groter .pt mag je volens mij wel overwegen

    En .... ook héél erg persoonlijk maar toch (en ik zie dit op ohhhhh zoooo vele sites ) die grijze ruimtes opzij L & R zijn volgens mij te groot , maar dat vind ik heus van oh zo vele sites .....

    Kijk maar nog niet op mijn eigen site http://mymusicbaby.com BUT STILL ..... suffering from heavy construction works ..... SORRY

    I am doing my best ( slecht Engels voor "ik doe mijn best" )

  9. Artikel geeft duidelijke informatie. Ik mis alleen de strategische verwerking van gangbare zoekwoorden in de tekst ( waar, hoe vaak, etc.). O ja, en doorvertelt is in dit geval met een T.

  10. @Jos bedankt voor de terugkoppeling. Ik heb niet echt heel veel kaas gegeten van webshops. Vind wel dat je een super leuk aanbod hebt! Het lettertype van de shop vind ik wat aan de kleine kant.

    @Robert gebruik een schreefloos font zoals Arial of Verdana. Verdana is overigens uit een onderzoek als meest gebruiksvriendelijk font voor websites uit de bus gekomen. Alinea's zou ik niet langer dan maximaal 5 zinnen doen.

    @Malou, je hebt helemaal gelijk. Binnenkort zal ik een artikel schrijven m.b.t. zoekwoorden. Hier is een boek vol over te schrijven vandaar dat ik dit afzonderlijk wil behandelen 😉

  11. Na alle opbouwende kritiek ben ik iedereen zeer dankbaar en wens jullie dan ook een succesvol 2009.

    (T)on van Houten

    ps. Wij hebben afgelopen vrijdag pagerank 4 (was 0) op :

    http://www.website-intranet.nl

    Zonder inkomende links (te verwaarlozen) en de domeinnaam is pas een paar maanden geleden bij de SIDN gerigistreerd.

    Heb trouwens geen zin in een discussie over pagerank, SEO en SEA. Zal er over een aantal maanden een artikel over schrijven en aan Karel geven.

  12. Eén van de meest gemaakte fouten is het verkeerde gebruik van samenstellingen. (Overigens niet alleen bij webteksten). Ook hier in de comments een dergelijke fout: Dirk-Jan Hijdra heeft het over een ''controle middel'' terwijl het controlemiddel moet zijn. Ik ben het niet met Ferdi eens dat schrijf- taal- en stijlfouten op bijvoorbeeld een weblog, niet belangrijk zouden zijn. Er zijn oorlogen gevoerd vanwege schrijffouten.

  13. Ik heb even naar de site van Marianne Schimmel gekeken, altijdcommunicatie.nl/, en daar vond ik op de welkomstpagina al twee fouten, namelijk ''interim werkzaamheden'' en ''communicatie oplossing''. Dit zijn samenstellingen. Hier nog een stukje tekst van deze site: ''Maar hoeveel van de adviezen uitgebracht door deze bureaus ''wordt'' in de praktijk ook daadwerkelijk uitgevoerd? Vaak blijken het kostbare trajecten te zijn, (komma verkeerd) die prachtige lijvige adviezen opleveren die niet de gewenste stof ''doet'' opwaaien in uw organisatie, maar eerder stof liggen te vangen in uw bureaulade.

  14. @Marianne, Google staat bekend om het vaak niet samenstellen van woorden. Dan wordt de vraag gesteld: bedoelde u....? Raadpleeg voor alle zekerheid de Van Dale.

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar top