Het goed toepassen van neuromarketing is goud waard!

Karel
4/11/2014
Internet marketing
X
min leestijd
Karel
4/11/2014
Internet marketing
X
min leestijd

Eigenlijk dacht ik dat ik heel bewust koos wat ik wilde kopen en wat niet. Maar wat blijkt? 95% van de keuzes die wij maken zijn gebaseerd op emoties en dus onbewust.

Menselijk brein

Je hebt er vast wel eens van gehoord, neuromarketing. Dit is marketing die gericht is op het beïnvloeden van mensen door op hun emoties in te spelen.Hier zijn al erg veel testen en onderzoeken voor gedaan. Via een soort MRI-scan, die speciaal voor de hersenen bedoeld is, kunnen deskundigen zien welke delen van de hersenen geactiveerd worden bij bepaalde plaatjes/filmpjes. Zodoende kan worden aangegeven welke emotie bij bepaalde afbeeldingen, kleuren en fimpjes opspelen en welke zorgen voor de emotie van de uiteindelijke koopbeslissing!In dit artikel geef ik je marketing tips die inspelen op die emotie.

De drie afdelingen in ons brein

Iedere ondernemer wil zijn klanten graag beïnvloeden en sturen richting een bepaalde keuze. Hiervoor is het handig kennis van de werking van ons brein te hebben.We hebben drie afdelingen in ons brein.

1. Het mensen brein

Hierin bevindt zich de cortex. Verantwoordelijk voor logica, leren, taal, bewuste gedachten en onze persoonlijkheid. In dit deel worden dus de bewuste keuzes gemaakt.

2. Het zoogdieren brein

Dit wordt ook wel het limbisch systeem genoemd. Verantwoordelijk voor emoties, stemmingen, het geheugen en onze persoonlijkheid.

3. Het reptielen brein

Het R complex. Dit controleert onze primaire levensbehoeften, zoals honger, ademhaling, vecht- en vluchtreacties.Dit reptielen brein bepaalt de keuze of je iets wel of niet wil kopen. Hier moet je dus op inspelen.Het reptielen brein haalt prikkels binnen, die in het hoofd weer worden omgezet in emoties. Het is de kunst om emoties zo goed mogelijk aan een product te koppelen.

Speel in op emotie

Wat mensen zeggen is wat ze weten, wat mensen doen is wat ze voelen. Beter gezegd; consumenten ervaren wat anders dan wat hen daadwerkelijk aanspreekt. Ze kennen zichzelf niet, het is onbewust voor ze. Het voelen zorgt ervoor dat ze iets kopen. Probeer hierop inspelen, op het onbewuste, de emotie!

Een voorbeeld ter verduidelijking:

Onlangs kreeg een groep studenten twee flessen cola voorgehouden, één van Coca-Cola en één van Pepsi. ‘welke is het lekkerst?' bijna iedereen beweerde dat Coca-Cola lekkerder was. Na het proeven uit twee dezelfde bekers moesten ze nog een keer zeggen welke het lekkerst was. Niet wetend in welke beker welk merk zat. Ongeveer de helft koos voor Coca-Cola en de andere helft vond toch de Pepsi lekkerder. (deze test is gedaan onder studenten van de Christelijke Hogeschool in Ede)Dit is een goed voorbeeld van neuromarketing. Coca-Cola is er duidelijk in geslaagd de waarde lekker met zijn product te associëren. Daarnaast laat dit onderzoek zien dat we iets anders zeggen dan dat we daadwerkelijk voelen.

Neuromarketing in de praktijk

Campagne effectiviteit - inspelen op emotie is het meest effectief

(Bron: Pinterest http://nl.pinterest.com/pin/176695985354845372/)

Bovenstaande grafiek onderschrijft dat het inspelen op emotie werkt! Een aantal voorbeelden van neuromarketing die inspelen op gevoel en emotie:

Vermijden van pijn werkt het beste!

Er zijn twee belangrijke emoties die zorgen dat een consument iets wel of niet koopt, dit zijn plezier en pijn. Klanten zijn het meest gefocust op het vermijden van pijn.Dat is de reden dat tijdelijke aanbiedingen goed werken. Het doet namelijk pijn als een consument morgen iets voor 80 euro koopt wat vandaag nog 50 euro is. Als jouw klant een product niet direct nodig heeft en dat product morgen dezelfde prijs heeft, dan kijkt hij vaak verder tot hij een betere deal vindt. Het is dus goed om aan tijdelijke aanbiedingen te doen. Maak de urgentie duidelijk aan je klant.Een hoge prijs doet ook pijn. Probeer daarom prijzen te kaderen. Kost iets 1000 euro per jaar, dan is dat best veel. 83 euro per maand lijkt meteen veel minder. Probeer te spelen met getallen.

Jouw klanten overhalen tot kopen

Nog meer praktische tips om jouw klanten over te halen iets bij jou te kopen:"¢ Urgentie: Maak gebruik van de drang om iets af te ronden. Gebruik bijvoorbeeld een klok die aftelt. Laat zien hoeveel producten er nog op voorraad zijn (het liefst hoe weinig). Dit gebeurt bij ZalandoGeef vertrouwen: een voorbeeld hiervan is "iemand uit Gelderland kocht net dit product" of "op dit moment kijken 4 mensen naar dit product" (dit kan goed samen met urgentie), zoals bij booking.com. Voor advertenties werkt het goed om mensen te gebruiken. Mensen vertrouwen mensen, vooral als ze elkaar in de ogen kunnen kijken."¢ De kortingscode: Geef een tijdelijke kortingscode, een fysieke kortingscode werkt nog beter. Je probeert de klant binnen een bepaalde periode iets te laten kopen anders werkt de code niet meer, dit is een vorm van pijn vermijden."¢ Maak het spannend: Geef bijvoorbeeld elke dag een dagaanbieding. Mensen zijn benieuwd naar de aanbieding van de volgende dag en komen daardoor vaker op jouw website terug. Een goed voorbeeld is iBOOD

Tot slot

Je zult moeten proberen te achterhalen op welke emoties jouw doelgroep het best reageert. Natuurlijk kan jij niet iedere persoon onder een MRI-scan leggen ;-). Wat je wel kunt doen is een kleine groep mensen ondervragen en daarbij resultaten gebruiken van testen en onderzoeken (die online te vinden zijn). Daarna kun je verbanden gaan leggen en testen in de praktijk wat voor jou werkt.Succes met het emotioneel raken van jouw doelgroep!

Over de auteur:

Tineke Hendriks van Warbij is een 3e jaars Communicatie student, loopt stage bij Cliptoo en JVH webbouw, schrijft blogs en houdt van samenwerken en gezelligheid. Probeert met tekst beelden te laten ontstaan.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Wil je meer gratis tips over online marketing?

Bekijk onze gratis downloads

Categorieën

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier