Wat is keyword density? Keyword density betekent letterlijk ‘zoekwoord dichtheid'. Deze term zegt iets over hoe vaak een woord terugkomt op een webpagina. Vooral toen zoekmachines net in opkomst waren, en het optimaliseren voor zoekmachines nog in de kinderschoenen stond, was keyword density een belangrijke term. Zoekwoorden moesten toen vaak terugkomen om hoog te scoren in de zoekmachines. In de loop der jaren is keyword density steeds minder belangrijk geworden, omdat de bekende zoekmachines op véél meer letten dan alleen op hoe vaak de zoekwoorden voorkomen. Wáár staan je zoekwoorden, hoe relevant zijn ze, wordt op je website goed doorgelinkt naar andere pagina's binnen je website en wordt via externe pagina's naar jouw website gelinkt? Dat zijn enkele vragen die op dit moment prioriteit krijgen binnen zoekmachine optimalisatie. SEO keyword density is slechts een onderdeel.
Keyword density tool
Check je keyword density snel en gemakkelijk via één van de vele tools die tegenwoordig te vinden zijn. Een keyword density checker geeft je een duidelijk overzicht van hoe vaak een woord op je betreffende pagina voorkomt. De keyword density tool rekent daarbij dus in percentages. Er wordt gezegd dat je je bij het schrijven van een tekst moet richten op een percentage van 3 tot 5 procent, maar omdat er tegenwoordig naar veel meer wordt gekeken is het niet verstandig om hier blindelings op af te gaan. Het gaat uiteindelijk om de leesbaarheid voor de bezoeker, en niet om een tekst die boordevol zoekwoorden staat maar niet leesbaar is.
Schrijven voor bezoeker
Bij het schrijven van webteksten moet je het volgende in je achterhoofd houden: een tekst vol zoekwoorden kan bezoekers naar je website trekken, maar een onleesbare tekst veroorzaakt onder andere irritatie en zorgt ervoor dat diezelfde bezoekers gelijk weer vertrekken. Je zult dus een balans moeten vinden tussen het gebruiken van de juiste (hoeveelheid) zoekwoorden en het maken van een prettige, leesbare tekst. Dit kun je bereiken door te zorgen dat je meer relevante zoekwoorden hebt om uit te kiezen en door variaties te maken op je bestaande zoekwoorden. Wissel bijvoorbeeld eens af tussen enkelvoud en meervoud, of maak gebruik van synoniemen. Ook de volgorde van de woorden kan een groot verschil maken. Het internet geeft je veel mogelijkheden om een keyword density check te doen en het kan zeker goed zijn om te kijken of je niet te ver door schiet met je zoekwoorden, maar dit moet niet het belangrijkste onderdeel zijn van je contentstrategie.
