Wat is het Google algoritme? Het algoritme heeft te maken met hoe de zoekmachine Google precies werkt. Voor zoekmachine optimalisatie is het dan ook slim om het één en ander te weten over dit algoritme. Allereerst is het belangrijk om te weten dat de werking van het algoritme nooit exact wordt weergegeven. Het is een ingewikkelde wiskundige formule, waarbij er talloze factoren van belang zijn. Google laat af en toe richtlijnen los voor SEO experts en webmasters.Het algoritme is bepalend voor de ranking van de zoekresultaten. Zonder het Google algoritme zou iedere website bovenaan in de resultaten kunnen staan. Vandaar dat dit Google's grootste en best bewaarde geheim is.
Pagerank als basis van Google
Eén van de Google algoritmes is Pagerank. Dit algoritme legt de basis voor de zoekmachine. Het Pagerank-systeem zit in het hart van het zoekalgoritme. Pagerank bepaalt de populariteit van webpagina's en websites. Het is één van de vele factoren die de positie van je webpagina of website bepaalt binnen de zoekresultaten. Bij het bepalen van de Pagerank worden er waardes toegekend aan in- en uitkomende hyperlinks. Hoe hoger de waarde van deze links, hoe hoger de Pagerank van de pagina waar de links naar toe gaan of vandaan komen.
Verbeteren van algoritmes
Om concurrenten voor te blijven en om het algoritme geheim te houden, worden er continu verbetering aangebracht in het Google algoritme. Dit is ook van belang om websites met minderwaardige content tegen te gaan. Tegenwoordig hecht Google veel belang aan content die relevant is voor bezoekers. Google Panda is een van deze updates in het algoritme. Google Panda identificeert webpagina's met lage content en kan ervoor zorgen dat deze webpagina's of websites (tijdelijk) uit de zoekresultaten verdwijnen. Het ontwikkelen van originele content dient daarom een grote rol te spelen bij zoekmachine optimalisatie.