Dit is waarom je zoektermen met een laag zoekvolume moet gebruiken

Anke
21/8/2023
Anke
21/8/2023
Zoekmachine optimalisatie
X
min leestijd

Bij het maken van een zoekwoordonderzoek neem ik het zoekvolume van een term ook altijd mee. Niet omdat het zoekvolume zo hoog mogelijk moet zijn, maar om inzicht te krijgen in hoe en waar de doelgroep naar zoekt. Een hoog zoekvolume is namelijk echt niet altijd het beste. In dit artikel vertel ik waarom je juist termen met een laag of zelfs geen zoekvolume in de content op je website moet verwerken.

Informatieve en waardevolle teksten zijn beter dan SEO-teksten

Het kan best lastig zijn om teksten te schrijven zonder rekening te houden met SEO. Dus zonder dat je weet of er überhaupt wel naar dit onderwerp wordt gezocht en of jouw doelgroep hierop zit te wachten. Veel content marketeers starten meestal met een zoekwoordonderzoek en gebruiken dit als leidraad voor het schrijven van de content. Zo doen wij het zelf ook en dit is ook zeker een goede manier om je website uit te breiden met content.

Toch is het aan te raden om dit eens een keer los te laten. Want jij weet tenslotte het meeste over jouw product of dienst, en je kunt heel goed zelf inschatten welke informatie voor jouw doelgroep interessant is om te lezen. Wat dat betreft kun je beter informatieve en waardevolle teksten op je website hebben staan dan zogeheten SEO-teksten. Wanneer je in je achterhoofd houdt dat je je (potentiële) klanten zo goed mogelijk wilt helpen, kun je over elk onderwerp schrijven dat daar volgens jou aan voldoet. Geeft de Google Keyword Planner aan dat daar niet of weinig naar wordt gezocht? Het is zonde om je daardoor te laten weerhouden. Als jij je doelgroep met die informatie zo goed mogelijk van dienst bent, is het sowieso goed om daarover te schrijven op je website.

Kortom, leg de focus op kwalitatieve content en relevantie voor je doelgroep. Liever een relevant onderwerp waar niet of weinig online naar wordt gezocht, dan een onderwerp waar heel veel mensen naar zoeken, maar wat eigenlijk niet 100% aansluit bij jouw product of dienst.

Bovendien: er kan op dit moment (nog) niet veel worden gezocht naar die zoekterm, maar dat kan in de toekomst misschien nog wel veranderen.

Liever 10 relevante bezoekers dan 100 bezoekers waar je niks aan hebt

Hierboven gaf ik het al even aan: liever een relevante zoekterm met een laag zoekvolume dan een zoekterm met een hoog zoekvolume, waarvan het onderwerp niet 100% aansluit bij jouw product of dienst. Ik zou dan zeker adviseren om te focussen op die term met het lagere zoekvolume. Want wat heb je aan 10 keer zoveel bezoekers, die niet relevant zijn voor jou? Dus bezoekers die even je website bezoeken, maar geen conversie doen en de website direct verlaten omdat het niet aansluit bij hun zoekintentie. Dat zijn geen bezoekers die voor jou geld in laatje brengen.

Meerdere termen met een laag zoekvolume zorgen samen voor veel volume

Zoektermen met een laag zoekvolume zijn vaak long tail zoektermen, zoals ‘kunststof voordeur met kozijn inclusief montage’. Dit hoeft overigens niet altijd zo te zijn. Maar in dat geval kunnen zoektermen met een laag zoekvolume nog steeds interessant zijn, omdat meerdere variaties van deze termen samen wel veel mensen bereiken. Als je al deze termen bij elkaar optelt, kom je alsnog op een hoog zoekvolume.

Zoekvolume is niet altijd het belangrijkste

Niet elke pagina op je website hoeft SEO-proof te zijn. Hoog ranken in Google hoeft niet de reden te zijn om content op je website te schrijven. Integendeel: de enige reden voor het schrijven van teksten op je website moet zijn om je doelgroep te informeren of te helpen. Ondanks dat je dan niet schrijft met als doel om hoog te ranken, kan het alsnog van positieve invloed zijn op je posities in Google. Zoekmachines weten namelijk ook steeds beter wat ‘helpful content’ is.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Categorieën

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier