Wat is een canonical URL? Dit is de URL van de pagina waarnaar wordt gerefereerd met behulp van de canonical tag op andere pagina's. Deze tag wordt ingezet om duplicate content te voorkomen. Duplicate content houdt in dat meerdere pagina's dezelfde inhoud hebben. Als bijvoorbeeld Google ziet dat jij op je website twee pagina's hebt met verschillende URL's maar met dezelfde inhoud, zal dit negatieve gevolgen hebben voor je website.
Wanneer moet je gebruikmaken van de canonical URL?
Wanneer komt zo'n situatie voor? Als je een aantal producten op je website verkoopt, of dit nu letterlijk artikelen zijn of bijvoorbeeld vakanties, dan geef je de bezoeker vaak de mogelijkheid om de zoekresultaten te sorteren. Dit kan op prijs zijn, op merk, of welke sortering dan ook die van toepassing is op jouw producten. De producten die op de pagina staan zijn hetzelfde, alleen de volgorde is anders. Op zo'n moment is het belangrijk dat jij goed aan de zoekmachines laat zien wat hier de oorspronkelijke pagina is.
Canonical URL instellen
De link tag van de canonical URL ziet er als volgt uit:<link rel="canonical" href="http://www.voorbeeld.nl/voorbeeld-locatie/" />.Deze URL kun je opnemen in het <head> gedeelte van de pagina die moet refereren naar de originele pagina. Als je deze tag toevoegt, zal alleen de canonical URL (in dit geval www.voorbeeld.nl/voorbeeld-locatie/) in de zoekresultaten van Google worden meegenomen en zal het probleem van duplicate content worden voorkomen.
Waarom is de canonical URL belangrijk?
Wanneer Google denkt dat jij duplicate content op je pagina hebt staan, heeft dit een negatief effect op je PageRank. Google geeft namelijk minder waarde aan je pagina's als deze allemaal dezelfde inhoud lijken te hebben. Door een canonical tag mee te geven aan een pagina, ziet Google dat die pagina bewust een soort ‘kopie' is van de oorspronkelijke pagina en heeft dit geen negatieve gevolgen.Naast het gebruiken van de canonical tag is het belangrijk dat jij je pagina's voorziet van zo veel mogelijk originele content. Ook geef je je pagina's unieke titels en meta descriptions. Niet alleen is dit voor je bezoeker erg prettig en zal deze sneller geneigd zijn op je website terug te komen, ook Google stelt deze unieke content zeer op prijs.