Wat is retailmarketing?

door | 23 februari 2022 | Showroom marketing

Retailmarketing is het vakgebied binnen marketing en communicatie dat zich richt op promotie- en marketingactiviteiten voor bedrijven die actief zijn in de detailhandel, zoals keukenshowrooms en badkamerwinkels. Met retail wordt het verkopen van producten en diensten aan particulieren bedoeld. Dit gebeurt voornamelijk via traditionele winkels, showrooms en webshops. KGOM is erin gespecialiseerd om ervoor te zorgen dat meer klanten jouw showroom weten te vinden.

  1. Wat is retailmarketing?
  2. Online en offline retailmarketing
  3. Retailmarketingstrategieën om nieuwe klanten te krijgen
  4. Trends retailmarketing
  5. Conclusie

1. Wat is retailmarketing?

Bij retailmarketing is het doel bekendheid voor een winkel of showroom te creëren om zo de verkoop te verhogen. Immers, hoe meer er verkocht wordt, hoe beter! Via retailmarketing kunnen er nieuwe klanten naar jouw showroom getrokken worden. Ook kan het product door middel van een vernieuwing of prijsaanbieding onder de aandacht worden gebracht bij bestaande klanten, wat de verkoop kan verhogen. 

Binnen retailmarketing speelt de marketingmix: product, prijs, plaats en promotie, een belangrijke rol. Een erg belangrijk aspect voor retailmarketing is de plaats waar de winkel of showroom zich bevindt. Een showroom in een drukbezocht gebied (zoals een woonboulevard) trekt eerder klanten aan dan een showroom dat in een rustig buitengebied gelegen is. Net zoals het feit dat een winkel op een hele goede locatie meer klanten zal trekken. Maar plaats heeft niet alleen betrekking op de locatie van de winkel. Een product dat bijvoorbeeld een prominente zichtbare plek in het schap krijgt, wordt vaker verkocht. Denk dus goed na over de locatie van jouw showroom en over de plaatsing van je producten in de showroom.

Binnen de detailhandel worden voor de promotie uiteenlopende platformen toegepast. Veel winkeliers werken bijvoorbeeld met een actiefolder waarin aanbiedingen en acties worden uitgelicht. Maar ook televisie, radio, e-mail, websites, sociale media en nieuwsbrieven kunnen worden ingezet. Een marketinginstrument dat gebruikt kan worden om het gedrag van een bezoeker van een winkel te beïnvloeden, wordt ook wel instore marketing genoemd. Voor een showroom is het wenselijk om in eerste instantie gebruik te maken van e-mail, social media, website, nieuwsbrieven en actiefolders.

2. Online en offline retailmarketing

Online retailmarketing is een belangrijke tool om ervoor te zorgen dat er meer bezoekers naar jouw showroom getrokken worden. Mensen oriënteren zich vaak online en kopen vervolgens offline, dit wordt ook wel ROPO genoemd: research online, purchase offline. Zorg er dus voor dat je goed vindbaar bent in Google, dat je Google Mijn Bedrijf goed is ingericht en dat je website goed werkt. Naast online retailmarketing is er ook sprake van offline retailmarketing. We leven dan wel in een online wereld, offline retailmarketing kan ook echt van toegevoegde waarde zijn voor jouw showroom! 

Als voorbeeld nemen we een keukenshowroom dat zich op een zichtbare locatie bevindt. Daar lopen elke dag veel potentiële klanten langs. Deze hopelijk toekomstige klanten bereik je met offline retailmarketing iedere dag weer. Hiermee word je dus zichtbaar en daardoor onthouden mensen jouw winkel of showroom beter. Offline marketing in deze vorm is krachtig en kan zeer effectief zijn.

Met de juiste inzet van online- en offline retailcommunicatie kun je mensen inspireren, informeren en aanzetten tot afname van jouw product of dienst. Het kan jouw omzet dus positief beïnvloeden. Daarom is het zeker de moeite waard om hier eens goed naar te kijken.

3. Retailmarketingstrategieën om nieuwe klanten te krijgen 

Als een showroom zijn producten goed in de markt zet, zullen ze ook goed verkopen. Marketing is nog best complex. Voor een goede marketing is een juiste en duidelijke marketingstrategie nodig. Als jouw bedrijf kiest voor de juiste strategie, kun je rekenen op de juiste klanten. De volgende strategieën hebben een toegevoegde waarde voor de verkoop van jouw producten. 

1. Zet gerichte Facebook- en Instagramadvertenties op

Facebook en Instagram zijn de grootste online platformen. Sociale media heeft erg veel gegevens over haar gebruikers waarmee je precies de juiste doelgroep kunt kiezen. Als je precies de juiste doelgroep target gaat er geen geld verloren.

Het eerste wat je kunt doen, is de Facebook Pixel naar jouw website. Pixel helpt je om klanten terug naar de website te brengen en daarnaast een gelijkwaardig publiek naast je eigen klanten te bereiken. 

Maak gebruik van doelgroeptargeting

Doelgroeptargeting is een erg belangrijk aspect van advertenties. Zelfs bij middelmatige beelden, als je targeting goed staat ben je al een heel eind!

Facebook heeft zeer veel mogelijkheden voor doelgroeptargeting. Ze kunnen suggesties doen of je helpen een zo selectief mogelijke doelgroep uit te kiezen. Pas de lijsten van mensen die je advertenties willen laten zien aan op een verscheidenheid van criteria, zoals:

  • Locatie
  • Leeftijd
  • Hobby’s
  • Interesses
  • Gedrag

Dit is zeker van toegevoegde waarde. Als je dit instrument goed inzet, zul je op deze manier veel bezoekers van de website om kunnen zetten in kopers.

Testen, testen en nog eens testen

A/B-testen zijn belangrijke tools om te bepalen welke advertentiestrategie en welke advertentie het beste werkt voor jouw doelgroep. Door twee advertenties te ontwikkelen die er ongeveer hetzelfde uitzien, of op dezelfde manier getarget zijn, kun je de prestaties ervan vergelijken en de beste eruit halen.

2. Google Ads

Google is de grootste online zoekmachine. Je kunt Google Ads gebruiken om advertenties te plaatsen die op Google zichtbaar zijn. Via Google Ads plaats je betaalde advertenties in Google. Als je bijvoorbeeld een badkamershowroom in Deventer hebt, kun je advertenties maken waardoor je zichtbaar wordt op de zoekterm ‘badkamerzaak Deventer’. De campagnes en advertenties in Google Ads moeten altijd geoptimaliseerd blijven worden. 

3. Zoekmachine optimalisatie

Geoptimaliseerde content is heel belangrijk voor een hoge ranking in Google. Zoekmachine optimalisatie wordt ook wel SEO genoemd en is bedoeld om zoektermen hoog te laten scoren in de organische zoekresultaten.

Interne optimalisatie draait om blogposts op je website of metatitels, tags en beschrijvingen van je producten, evenals de lay-out van de inhoud op je online winkel. Aan de andere kant, externe SEO inhoud bestaat meestal alleen uit artikelen, gepubliceerd op externe websites. Deze artikelen moeten links bevatten naar je website. Dit wordt wel linkbuilding genoemd. Het belangrijkste aspect voor succesvolle zoekmachine optimalisatie is dat je achter de zoekintentie van de bezoeker komt en met die zoektermen je website inricht.

4. E-mailmarketing

Alle grote webshops en online retailers gebruiken e-mailmarketing om hun klanten op de hoogte te houden van bijvoorbeeld acties. E-mailmarketingcampagnes en nieuwsbrieven hoeven niet duur te zijn en leveren bijna altijd wel resultaten op. Er bestaan verschillende systemen om eenvoudig te werken met e-mailmarketing, bijvoorbeeld MailChimp. 

5. Invloedrijke personen & merkpersoonlijkheden

Influencermarketing stijgt de laatste jaren in populariteit. Dat komt omdat influencers veel te vinden zijn op Instagram, ze hebben vaak wel duizenden volgers. Instagram is een van de belangrijkste social media platforms voor retailbedrijven om reclame te maken.

Als je aan influencermarketing wilt doen of een persoonlijkheid en een gezicht voor je showroom zoekt, moet je heel kieskeurig zijn. Er zitten veel voordelen aan influencermarketing, maar er zijn ook een aantal grote bedreigingen die veel kleine bedrijven over het hoofd zien. Uit onderzoek is gebleken dat influencermarketing erg succesvol is. Plaats bijvoorbeeld een nieuwe badkamer bij een influencer, zorg dat de badkamer gepromoot wordt en kijk wat er gebeurt!

6. Retargeting van klanten

Retargeting is een vorm van online adverteren waarbij je advertenties laat zien aan mensen die je website al een keer hebben bezocht. Veelal wordt dit toegepast op bezoekers die niet overgaan tot een conversie. Iemand heeft bijvoorbeeld op de website van een keukenshowroom gekeken. Echter, die persoon heeft niet de contactpagina bezocht, en komt waarschijnlijk niet langs in de showroom. Hij komt later op een andere website weer een keuken van diezelfde showroom tegen. Customer retargeting is een erg goede aanvulling op de marketing. Je kunt een retargeting campagne uitvoeren met e-mailmarketing, Facebook, Google, Instagram en alle andere online advertenties. Dit helpt de inkomsten en winst, verdiend met je advertentie-uitgaven, te maximaliseren. De beroemde Pixel werkt door gegevens te verzamelen en retargeting mogelijk te maken.

4. Trends retailmarketing

Er zijn verschillende trends in de retailmarketing. Hieronder worden een aantal trends toegelicht. 

1. Omnichannel is de standaard

Omnichannel is een combinatie van multichannel en crosschannel. Consumenten zien geen kanaal, maar een bedrijf of merk. Ze kopen, of oriënteren niet in een webshop of in een winkel, maar ze kopen (met een reden) bij een bepaald bedrijf. Het bedienen van de consument kan dus via meerdere kanalen. Tijdens de coronacrisis heeft er een grote verschuiving plaatsgevonden van offline naar online. In 2021 was omnichannel een belangrijk aspect.

2. Lokaal winkelen blijft

Eén van de grootste en onverwachtste positieve effecten van 2020 en 2021 was een verhoging van de populariteit van lokale winkelgebieden. Klanten waren niet meer bereid om de grotere winkelcentra op te zoeken en gingen voornamelijk lokaal winkelen. Onze verwachting is dat de wens om lokaal te winkelen in 2022 zal aanhouden, ook omdat veel mensen vanuit huis blijven werken i.v.m. Covid of liever niet ver van huis gaan.

3. Klanten willen duurzame producten

Naast de digitale uitdagingen die een grote rol spelen in 2022 is ook duurzaamheid een belangrijke trend. Het belang van deze trend is door de coronapandemie alleen maar groter geworden. Consumenten vinden het belangrijk dat bedrijven hun best doen om zo goed mogelijk om te gaan met de productie van hun producten. Dat houdt in: het duurzaam optimaliseren van de productieketen, maar ook het gebruiken van gerecyclede materialen en kleding. Als je als retailer goed inspeelt op deze trend, is het een mooie kans voor je bedrijf om te groeien in de toekomst.

4. Personalisatie is van belang

Om te kunnen meedoen in één van de meest concurrerende branches die er is, is het belangrijk dat je alles uit de kast haalt om de ultieme winkelervaring te creëren. Personalisatie is daar een uitstekende mogelijkheid voor. Meer dan 90 procent van de consumenten geeft aan voorkeur te hebben voor een gepersonaliseerde winkelervaring. Maar hoe personaliseer je de winkelervaring voor de klant? Dat kan op een aantal verschillende manieren. Het is namelijk van groot belang dat jij je doelgroep goed kent. Wanneer je weet wie je wilt bereiken, kun je daar allerlei zaken op personaliseren, zoals je productaanbod, advertenties en andere content. Hiervoor is het ook belangrijk dat je goed op de hoogte bent van de belangrijkste interactiemomenten van consumenten met jouw merk of winkel.

In de praktijk kan een gepersonaliseerde ervaring bijvoorbeeld betekenen dat een klant een advertentie te zien krijgt op zijn smartphone, precies wanneer hij of zij bij jouw winkel in de buurt is, of bijvoorbeeld wanneer deze persoon naar producten heeft gezocht die jij verkoopt.

5. Marketplaces blijven groeien

Wat zijn marketplaces? Dit zijn grote online verkoopplaatsen zoals Bol.com en Zalando. Er wordt steeds meer gekocht bij deze grote bedrijven en dat heeft consequenties voor de retailsector. Wat deze consequenties zijn verschilt per partij. Voor partijen die een eigen merk aanbieden, biedt het verkopen via marketplaces voordelen, zoals directe (niet via een tussenpartij) toegang tot een enorm publiek en een kleinere geld- en tijdsinvestering dan die nodig is bij een eigen webshop. Voor retailers die producten inkopen bij andere partijen en deze vervolgens doorverkopen via een marketplace zijn de marges echter klein en is er een grote concurrentiestrijd gaande. Daarnaast bieden de marketplaces een zeer hoog serviceniveau, zoals snelle levering en een goede klantenservice. Consumenten waarderen deze service en dit verwachten ze vervolgens ook van kleinere retailers. De lat wordt dus erg hoog gelegd door deze partijen, terwijl niet elke partij aan deze hoge verwachtingen kan voldoen. De verwachting is wel dat marketplaces in de komende jaren nog verder zullen groeien. Maar een mooie keuken of badkamer koop je niet bij marketplaces, dit koop je in de showroom en die blijf je in de showroom kopen.

5. Conclusie

Retailmarketing is het vakgebied binnen marketing en communicatie dat zich richt op promotie- en marketingactiviteiten voor bedrijven die actief zijn in de detailhandel. Met retail wordt het (weder)verkopen van producten en diensten aan particulieren bedoeld. Het doel van retailmarketing is het genereren van bekendheid voor een retailer en zijn producten, om zo de verkoop te stimuleren. 

Met de juiste inzet van online- en offline retailcommunicatie kun je mensen inspireren, informeren en aanzetten tot de aanschaf van jouw product of dienst. Het kan jouw bedrijfsresultaat dus erg positief beïnvloeden!

Als een showroom zijn producten goed in de markt kan zetten, zullen ze ook goed verkopen. Maar goede marketing is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Daarom moet je een marketingstrategie hebben om te kunnen volgen. Als je bedrijf kiest voor de juiste strategie, kun je zeker verwachten dat je veel nieuwe klanten krijgt. De volgende strategieën hebben een toegevoegde waarde voor de verkoop van jouw producten:

Er zijn verschillende trends in de retail marketing: 

  • Omnichannel is de standaard
  • Lokaal winkelen blijft
  • Klanten willen duurzame producten
  • Personalisatie is van belang

Nader kennismaken?

Wil je graag meer informatie over onze dienstverlening en weten wat wij voor jouw showroom kunnen betekenen? Vul dan het contactformulier in en we nemen binnen één werkdag contact met je op. Bellen mag uiteraard ook: 085 208 21 00.

7 + 11 =

Klantervaringen

“De grootste klik met KGOM is de passie waarmee zij werken”

Hellen Eekhof – Flagstone Company