5 conversatiestarters op LinkedIn

24 april, 2019

Veel mensen zien LinkedIn als een Social Media tool waarmee ze bereik kunnen creëren. Dit is vergelijkbaar met Facebook, waar ze content kunnen posten om mensen te inspireren en te raken.

Dit is allemaal waar 😉

En… vergeet niet dat de koper zich anno 2019 zelf steeds meer oriënteert op het internet. Dat hij niet zomaar alles meer aanneemt en dat je vertrouwen moet opbouwen alvorens zij voor jou gaan kiezen.

Vertrouwen, betrokkenheid, in gesprek gaan en laten zien dat jij (als verkoper) expert ben op jouw vakgebied is waar het om draait bij Social Selling. Dat jij laat zien dat jij je prospects en bestaande klanten daadwerkelijk verder kunt helpen in hun kopersreis.

Vergeet schieten met hagel of advertising. Je gaat alleen succes behalen als je een duidelijk fundament neer hebt gezet op LinkedIn. Met fundament bedoel ik een goed doordachte strategie die begint met je doelgroep goed kennen. Echt snappen waar hun pijnpunten of uitdagingen liggen. Je persoonlijk LinkedIn profiel volledig op de klant afstemmen. Een contentplan dat jouw expertstatus weerspiegelt. Met je doelgroep connecten en ‘last but zeker not least’, met ze in gesprek gaan. De moeite nemen om op een persoonlijke manier met ze in gesprek te gaan. In een eerder artikel benoemde ik ook de 4 belangrijkste stappen voor succes met Social Selling op LinkedIn.

Ga LinkedIn zien als “conversatiekanaal” en kijk of je in de juiste richting zit. Alles draait om het starten van de conversatie en deze uitbouwen naar duurzame relaties.

Hieronder vind je 5 essentiële conversatiestarters, die LinkedIn je als het ware ‘aanreikt’ om in contact te komen met jouw doelgroep. Met mensen die jij graag zou willen spreken.

Met mensen die je nu dus nog niet kent, of niet echt.

1. Geef een comment op een geschreven post of artikel van jouw prospect

Mensen posten iets op LinkedIn, of welk platform dan ook, om respons te krijgen. Voldoe aan die behoefte en geef die response. Dit is een hele makkelijke manier om contact te maken met je doelgroep.

Naast het geven van ‘gewoon een comment’ kun je een stapje verder gaan door een comment te geven die hen aan het denken zet, zoals het verschaffen van een nieuw inzicht of het benoemen van je eigen visie over het onderwerp.

2. Geef feedback op een artikel of post via e-mail

Je ziet een artikel op LinkedIn dat je aanspreekt en wat een ‘aanhaker’ zou kunnen zijn voor je om in contact te komen. Je kunt dan de volgende stappen toepassen.

Like het bericht en stuur vervolgens een e-mail waarin je vertelt dat je zojuist het artikel hebt geliket en wat je precies aanspreekt. Dit brengt het geheel nog sterker onder de aandacht.

Vertel vervolgens waar je raakvlakken ziet, wat je interessant vindt of waar je kunt bijdragen.

Let op! Pitch niet, maar stel vooral vragen en bekijk waar je elkaar kunt versterken.

3. Directe vraag stellen n.a.v. een post

Deze manier van feedback vragen zorgt voor een hoge attentiewaarde. Je hebt namelijk een ‘aanhaker’ om met die persoon te re-connecten. Mocht je dus nog niet geconnect zijn met die persoon, voeg dan een “note” toe aan je connectiebericht.

Ben je al wel verbonden, stuur dan eens een los bericht zodat ze dit direct te zien krijgen in hun inbox.

Zo ben je direct weer top of mind bij hen. Draag ook hier weer bij, complimenteer en eindig met een vraag!

4. Feliciteer met een nieuwe job

Mensen die net zijn gestart met een nieuwe job, zijn geneigd sneller te kopen! Dit is bewezen uit diverse onderzoeken. Deze mensen geven sneller antwoord op vragen en engagement is sneller gemaakt.

Feliciteer deze mensen en stel hen een vraag over hun nieuwe job, door goed na te denken over raakvlakken.

Het voorbeeld toont een screenshot van de premium tool “LinkedIn Sales Navigator” waarin je een selectie kunt maken van jouw eerstegraads connecties. Je krijgt hier automatisch meldingen van. Deze structuur is net even wat beter dan de gratis versie van LinkedIn.

5. Benader ‘likes’ en ‘comments’ van jouw eigen artikelen en posts

Je kunt na het connecten een vraag stellen, bijvoorbeeld over wat hen aansprak. Of je kunt het profiel bekijken en daar een ‘aanhaker’ vinden waar je het over kunt hebben.

Wil je meer weten over de strategie en aanpak die je helpen om een groot netwerk te bouwen van jouw ideale doelgroep?

Bekijk hier de startgids LinkedIn Marketing & Social Selling op LinkedIn.

Zijn wij al een connectie op LinkedIn?

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

Met zijn onderneming Een Succesvol Bedrijf helpt Massimo B2B-bedrijven om via Social Selling een fundament neer te zetten en om in contact komen met hun doelgroep. Zonder plan wordt de strijd op LinkedIn niet gewonnen. Alleen trainen is niet genoeg. Hij implementeert, begeleidt en staat veel ICT bedrijven zoals Arval, Ilionx en Ortec bij om via een duidelijke aanpak, snel een groot netwerk op te bouwen. Gastblogger Massimo leert je een strategisch contentplan te gebruiken zodat jij continu ‘top of mind’ bent bij de doelgroep, daar gekwalificeerde leads uitkomen en zij voor jou zullen kiezen. Meer weten van Massimo? LinkedIn - Website

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *