Welk type inkomende links hebben een positieve invloed op je rankings in Google?

Lang niet meer alle type inkomende links dragen daadwerkelijk bij aan een hogere positie. Die tijden zijn over. Maar hoe kun je als ondernemer nu inschatten welke links wel een positieve invloed hebben op je rankings?
In dit artikel ga ik deze vrij simpele methode uitleggen.

In de onderstaande video legt Matt Cutts uit welke type links Google "minder interessant" vindt:

Uit de bovenstaande video blijkt welke type links niet (meer) interessant zijn. Wanneer je goed luistert naar Matt hoor je een duidelijke rode draad. Ik zal die rode draad in mijn eigen woorden omschrijven:

Interessante links zijn links die bewust door de webmaster zijn geplaatst met als doel om een meerwaarde te bieden voor een bezoeker op die betreffende pagina.

Laten we die zin eens even "ontleden":

  • Bewust door de webmaster zijn geplaatst: De webmaster heeft er zelf voor gekozen om die specifieke link op die specifieke plaats met die specifieke anktertekst te plaatsen.
  • Meerwaarde te bieden voor een bezoeker: De link is puur en alleen bedoeld voor de bezoeker. Voor deze bezoeker moet het een meerwaarde zijn dat die link daar staat. Elke andere reden (vaak seo-gerelateerd) is niet voldoende!

Simpel nietwaar?

Inderdaad. Zoekmachine optimalisatie is helemaal niet zo moeilijk. Want als je over het concept "inkomende links" nadenkt en je ook weet waarom dit zo belangrijk is dan weet je ook direct welke type links wel en niet interessant zijn!
 

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

  1. Ik kwam kort geleden een voorbeeld tegen dat backlinks in een footer op niet relevante websites (zoals een domein te koop die vol staat met seo content en een advertentie site) voor heel veel backlinks kan zorgen en een snelle stijging in de rankings.
    Die backlinks zijn wel bewust door (dezelfde) webmaster geplaatst, maar bieden geen enkele meerwaarde voor de bezoeker (alleen maar seo-gerelateerd en puur om veel backlinks te genereren naar mijn mening).
    Nu dacht ik dat deze methodes niet meer zouden moeten werken en ik ben dan ook heel benieuwd of dit een tijdelijke snelle stijging zal zijn.

  2. Karel,
    ik heb ruim 200 backlinks staan, maar zie deze niet terug in het SEMrush backlinks rapport. Niet bij URL links als subdomein links.
    Weet jij waar dit aan ligt??

  3. Vraag: ik heb gehoord dat het ook een positieve invloed heeft op je ranking als je zelf links plaatst naar relevante, externe sites/artikelen.
    Dus als je zelf backlinks verschaft. Klopt dat?

  4. Wellicht wat laat Debby, maar aangezien er niet gereageerd is, toch nog mijn antwoord:
    Ja, dat klopt. Google waardeert het wanneer jij jouw lezers helpt naar meer relevante informatie. Je geeft zelf al aan dat het gaat om links naar relevante externe sites of artikelen. Dat is dus ook de reden waarom Google het waardeert: het draait om relevantie. Hoe dit uiteindelijk (positief) effect heeft op jouw eigen ranking is moeilijk te zeggen. De Google algoritmes wegen allerlei aspecten van je site en pagina in de context van je pagina. Dus hoeveelheid woorden tegen het aantal interne en externe links, afbeeldingen, backlinks etc.
    Doe vooral wat goed voelt. Ik verwijs in de meeste teksten zeker 1 keer door naar een andere website waar (meer) relevante informatie staat.

    1. Mijn belangrijkste advies is om hier niet op te focussen! Wanneer je toch wil weten of een link follow of nofollow is kun je dit doen door in Google Chrome op de link te gaan staan en dan "element inspecteren" te kiezen. In de broncode zie je dan, wanneer het nofollow is, rel="nofollow" staan.

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar top