Linkbuilding, natuurlijkheid troef!

door | 12 februari 2009 | Linkbuilding, Zoekmachine Optimalisatie

LinkbuildingLinkbuilden, één van de meest belangrijke maar arbeidsintensieve taken van een zoekmachine marketeer. Een spel waarbij kwaliteit en kwantiteit in goede balans moeten zijn. Dit artikel gaat niet over waar je links kunt scoren daarover heb ik al eerder artikelen geschreven:

Linkbuilden is een proces wat vooral natuurlijk moet verlopen. En dat is waar dit artikel over gaat!

Linkbuilden, een stukje geschiedenis

Linkbuilden is vooral belangrijk omdat Google, de grootste en meest belangrijke zoekmachine, een grote waarde toekent aan links naar je website. Zij zien dit namelijk als een stem voor jouw website. Op zich een logische gedachte. Want des te meer links je naar je website hebt des te belangrijker zal de inhoud zijn. Simpel toch? En des te betrouwbaarder de website is die naar jouw website linkt, des te zwaarder deze stem telt.

Het verkrijgen van links naar je website is dus erg belangrijk om hoog te scoren binnen Google. Maar één ding moeten we niet vergeten! Google heeft deze variabele (aantal links en de kwaliteit hiervan) niet voor niks hoog in het vaandel staan. Want in het ideale geval krijgt een website alleen links als er ook echt iets interessants te vinden is.

En laat dat nu precies het tegenovergestelde van linkbuilding zijn! Want in het ideale geval linken andere websites naar jouw website, vrijwillig! En het doel van linkbuilding is andere webmasters warm maken om een link naar jouw website te plaatsen.

Natuurlijkheid troef

Er zijn tegenwoordig veel verschillende technieken om snel veel links naar je website te krijgen. Echter houdt Google hier niet van. Waarom niet? Het is niet “natuurlijk” als een website plotseling ontzettend veel links krijgt.

In het ideale geval, zoals eerder hierboven beschreven, zul er af en toe een webmaster jouw goede content vinden en hiernaartoe linken. Gewoon, omdat hij vindt dat zijn bezoekers er echt iets aan hebben. Op deze manier zullen het aantal en soort links natuurlijk groeien.

Bij het linkbuilden moeten we er dus voor zorgen dat we zo natuurlijk mogelijk te werk gaan!

Tips voor natuurlijke linkbuilding

Snelheid van linkbuilding

De eerste tip heb ik hierboven ook al aangehaald. Het is niet natuurlijk wanneer er plotseling honderden links naar jouw website verwijzen. Zorg er dus voor dat je gestaag te werk gaat.

Zeker nieuwe websites moeten hiermee oppassen. Bij deze websites is het namelijk zeer onwaarschijnlijk dat er een week na lancering honderden links naar deze website verwijzen. Dus hoe ouder je website hoe hoger je het tempo van linkbuilden kunt toepassen.

Bij deze tip moet nog wel een kleine opmerking worden geplaatst. Er worden namelijk ook nieuwe websites gelanceerd die, door hun opmerkelijkheid of marketingbudget, veel media aandacht krijgen. Deze krijgen dus op zeer korte tijd zeer veel links. Op zich is hier niks mis mee. Want dit zijn natuurlijke links. In de volgende tips wordt duidelijk wat ik hiermee bedoel.

Variatie in anchor tekst

De anchor tekst (ankertekst)is dat stukje tekst wat gelinkt wordt naar een andere website. Vaak te herkennen aan de blauwe kleur en het streepje eronder. In het volgende voorbeeld is het woord zoekmachine optimalisatie de ankertekst:

Veel informatie over zoekmachine optimalisatie vind je op Karelgeenen.nl

Iedere webmaster zal hiervoor een andere tekst gebruiken om naar jouw te linken. In het voorbeeld hierboven zouden ook de volgende ankerteksten mogelijk zijn: klik hier, hier, Karel geenen, seo, optimalisatie, zoekmachine marketing. Met andere woorden, in een natuurlijk linkbuildingproces zullen ontzettend veel verschillende ankerteksten voorkomen. Wanneer er altijd dezelfde ankertekst wordt gebruikt zal dit voor Google een duidelijk geval van “handmatig linkbuilden” zijn.

Mijn tip is om ook bij je handmatige linkbuilding verschillende ankerteksten te gebruiken. Ook woorden als “klik hier”. Uiteraard mag je het hoofdzoekwoord meer voorkomen dan de overige woorden. Een andere tip is om gerelateerde ankerteksten te gebruiken. Zo is “seo” een goede vervanger voor “zoekmachine optimalisatie”.

Relevante links

Deze tip behoeft weinig uitleg dunkt me. Vaak (niet altijd) zal een webmaster alleen naar jouw linken wanneer er informatie te vinden is die gerelateerd is aan de pagina waar de webmaster de link plaatst.

Wanneer ik dus duizenden links zou verzamelen vanaf een speelgoedwebsite naar deze weblog zal dat eerder kwaad dan goed doen.

Uniek IP adres

Elke website heeft een uniek IP adres. Zie het als een straat + huisnummer. Bij een natuurlijk proces zullen er verschillende websites naar jouw linken. Veel links vanaf hetzelfde “huis” (of zelfs site wide links) zijn onnatuurlijk (tenzij het natuurlijk van je eigen sites is).

Probeer dus te zorgen voor zoveel mogelijk links van unieke IP adressen. Met deze IP adres – website tool kun je uitvinden welk IP adres bij welke website hoort.

Even voor de duidelijkheid, alle Startpagina dochters hebben hetzelfde IP adres!

Homepage versus dieper liggende pagina

Bij een natuurlijk linkbuildingproces zullen er links naar allerhande pagina’s op je website verschijnen (mits er goede informatie op staat). Honderden links verzamelen naar alleen je homepage is dus ook niet verstandig. Dit heeft twee redenen, allereerst ziet Google dit als onnatuurlijk. Ten tweede moet je je ook afvragen of dat je alleen je homepage wil laten scoren of liever de dieper liggende (product) pagina’s. Het is namelijk zo dat dergelijke productpagina’s een hogere conversie behalen dan de homepage.

Nader kennismaken?

Wil je graag meer informatie over onze dienstverlening en weten wat wij voor jouw showroom kunnen betekenen? Vul dan het contactformulier in en we nemen binnen één werkdag contact met je op. Bellen mag uiteraard ook: 085 208 21 00.

Klantervaringen

“De grootste klik met KGOM is de passie waarmee zij werken”

Hellen Eekhof – Flagstone Company