+568% bezoekers naar je website? Dat kan met een te gekke titel! Bekijk ons experiment!

Wat doe je als je een artikel hebt geschreven en deze vol verwachting op je website zet en de fantastische resultaten uit blijven?? Zelfs wanneer je het artikel hebt meegenomen in een mailing naar meer dan 12.000 lezers..?

Dan publiceer je dat zelfde artikel gewoon opnieuw onder een compleet andere (lees: betere) titel en kijk je wat er gebeurt! Zo gezegd, zo gedaan.

Onvoorstelbaar hoe het experiment ons heeft bewezen dat een goede titel een wereld van verschil kan betekenen. In dit artikel laten we je het resultaat zien!

Het eerste artikel

Het artikel over de Copernica summit 2013 van 26 september met de titel: “Copernica Summit 2013: een dag vol e-mailmarketing inspiratie" had na ongeveer 4 weken (27 dagen) nog niets opgeleverd.

Slechts 121 bezoeken (als bestemmingspagina), terwijl het artikel volop op onze eigen social media kanalen is gedeeld en in de nieuwsbrief heeft gestaan. Dramatisch eigenlijk.

copernica summit artikel 26 sept - 23 okt

copernica artikel stats 26-9 tot en met 23-10

Daarnaast was het artikel via de social media knoppen (onder het artikel) slechts 4 x gedeeld op Twitter en Google+, waren er 0 Facebook likes of LinkedIn shares.

De test

Wij geloven echter wel dat de inhoud van het artikel van waarde is voor onze lezers. Dus was het idee voor de test al snel geboren. We gingen kijken de lage bezoekersaantallen aan de titel had gelegen. Dat was volgens mij en Karel de enige verklaring, aangezien het niet de meest aansprekende of uitdagende titel was: “Copernica Summit 2013: een dag vol e-mailmarketing inspiratie".

Opnieuw bovenaan op homepage gezet

Dus de datum werd veranderd naar 24 oktober 2013 en daarmee werd het artikel opnieuw bovenaan gezet op de homepage van de blog. Uiteraard deden we dit op dezelfde dag (donderdag) en tijd (9:30 uur). De nieuwe titel werd: De 3 beste e-mailmarketing presentaties die je gezien moet hebben!.

Verspreid via social media & nieuwsbrief

Uiteraard hebben we net zoals de eerste keer het artikel gedeeld op social media en slechts 1 keer meegenomen in de nieuwsbrief. In beide keren werd er geen speciale aandacht aan het artikel besteed.

Iedere keer werd “automatisch inplannen" gebruikt via Hootsuite, dus op basis daarvan zullen de updates altijd op het moment van het grootste bereik worden gedeeld.

De opzet van de test was misschien niet voor 100% gelijk of ideaal qua omstandigheden, maar de uitslag van de test zal je laten zien dat het een zeer geslaagd experiment is.

Resultaat: bezoeken +568 procent!

Één dag na het veranderen van de titel en het opnieuw publiceren van het artikel, was het aantal bezoeken al verdubbeld naar 246. Terwijl het artikel nog niet eens in de nieuwsbrief had gestaan.

Na het delen op social media en vermelden in de nieuwsbrief was het resultaat (na dezelfde periode als het andere artikel: 4 weken 24-10 t/m 20-11) 809 bezoeken! Een stijging van 568%.

copernica summit artikel 24 okt - 20 nov

stats artikel copernica 24-10 tm 20-11

Belang van titel voor sociaal verkeer

Ook wanneer we kijken naar het verkeer wat via social media kwam zijn er grote verschillen. Nogal logisch hoor ik je denken, maar dit is tevens bewijs dat een slechte titel tevens op social media niet goed presteert.

Resultaat “Copernica Summit 2013: een dag vol e-mailmarketing inspiratie" (26/9 t/m 23/10)

social stats copernica 26-9 tm 23-10

Resultaat “De 3 beste e-mailmarketing presentaties die je gezien moet hebben!" (24/10 t/m 20/11)

social stats copernica 24-10 tm 20-11

Conclusie

Neem ALTIJD de tijd om je artikel nog eens na te lopen en nog eens goed na te denken over de titel. Deze test laat zien dat het best realistisch is om te stellen dat je met een goede titel minimaal 2 keer zoveel bezoekers naar je website kunt trekken!

En dan heb ik het niet alleen over titels van artikelen, denk ook aan titels die de aandacht moeten trekken op salespagina's, in je e-mails en zoals we net hebben gezien: je tweets en andere social media updates!

Tot slot nog een tip: maak gebruik van verlies- of winsttaal in je titels.

Bij verliestaal leg je de nadruk op het nadeel wat de bezoeker heeft als hij/zij geen actie onderneemt. Denk aan lezen, inschrijven, klikken, delen etc.

Bij winsttaal leg je de nadruk op het voordeel wat de bezoeker krijgt / heeft bij het ondernemen van actie zoals lezen, inschrijven, klikken, delen etc.


Hoe zorg jij voor een goede titel? Laat een reactie achter!

Wat gehad aan dit artikel? Deel het met je netwerk via onderstaande social media buttons!

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

  1. Ook een afbeelding kan al een wereld van verschil maken, net als de tijdstip waarop je het bericht verzend (met in je achterhoofd het tijdstip waarop jouw doelgroep tijd heeft om jouw bericht te lezen).
    Een beetje onderzoek doet wonderen. Ook Google Adwords kan prima helpen bij het uitzoeken van een geschikte titel (voor de ondernemers die een product hebben maar geen mailing list)

    1. Dank voor je reactie Peter en uiteraard ook voor de aanvulling m.b.t. het gebruiken van AdWords voor het zoeken naar een geschikte titel ;-)!

    1. Bedankt voor je reactie Albert! Inderdaad 'even aangepast', erg makkelijk in WordPress en wij zijn groot fan van testen en experimenten op de website :-).

  2. Responsgericht schrijven is een vak. Dat is bij deze nog maar eens bewezen. Als je van de titel een vraag maakt en het probleem aanhaalt, dan leest men verder.
    Uitroeptekens horen trouwens niet thuis in een titel. Het is zoiets als roepen dat het belangrijk is. Een krachtige titel kan zonder. Zelfs een punt gebruik je beter niet in een titel want een punt is een stop. Onderzoek heeft aangetoond dat de lezer ook sneller geneigd is om te stoppen met lezen en dat wil je niet natuurlijk.
    Meer tips over responsgericht schrijven zijn er ten overvloede te vinden in het boek van Mark Van Bogaert 'Met woorden verleiden' van mijn collega-copywriter.

  3. Netjes dat jullie zelf aangeven dat de test 'qua opzet misschien niet voor 100% gelijk of ideaal was qua omstandigheden'. Toch mag je op basis van deze cijfers wel een voorzichtige conclusie trekken. Ik geloof ook dat een actieve titel die tot actie aanzet je conversie kan versterken.

  4. Interessant artikel! Altijd bijzonder hoe simpele woorden z'n grote impact kunnen hebben. Ik betrap mezelf vaak op het volledig los gaan op inhoud, en vervolgens de titel/het onderwerp zomaar even weg te tikken!
    Bedankt Katleen van Landschoot voor de tip! Ik heb het boek uit nieuwsgierigheid besteld.

    1. Dank voor het compliment Wendelien! Het gaat om het benadrukken van het voor- of nadeel van het wel of niet ondernemen van actie, wat die actie is hangt af van het doel wat jij voor ogen hebt.

  5. Goed onderwerp om even onder de aandacht te brengen. Mijn ogen werden geopend toen ik voor de nieuwsbrief de idiote titel "hop hop hop hop hop" had gebruikt. Nee, niet in Sinterklaas tijd. De nieuwsbrief was vaker gelezen dan ooit tevoren. Zo zie je maar dat mensen nieuwsgierig zijn en tja, hop hop hop spoort aan om iets te doen.... 😉

    1. Hahahah Annette, ik zit hier echt te lachen ;-). Helemaal leuk, ben nu wel nieuwsgierig naar de inhoud van die nieuwsbrief inderdaad. Maar werd de website ook goed bezocht n.a.v. die nieuwsbrief?

  6. Goed artikel, al zitten er wel wat haken en ogen aan. De titel speelt inderdaad een belangrijke rol. Echter heeft de titel als begin ( de eerste ) "Copernica Summit 2013". Copernica stuurt ontzettend veel mailingen en veel van deze mailingen hebben geen boeiende inhoud.
    Jullie mailingen daarin tegen staan vaak vol met leuke en waardevolle tips. Ik denk zeker dat dit meegenomen moet worden in het verhaal. Het zou leuk zijn als jullie nog een keer een test doen maar dan niet met een naam als Copernica in de titel.

  7. Interessant artikel! Ik weet alleen niet of ik het helemaal eens ben met de 'tot slot tip:
    Bij verliestaal leg je de nadruk op het nadeel wat de bezoeker heeft als hij/zij geen actie onderneemt. Denk aan lezen, inschrijven, klikken, delen etc.
    Bij winsttaal leg je de nadruk op het voordeel wat de bezoeker krijgt / heeft bij het ondernemen van actie zoals lezen, inschrijven, klikken, delen etc.
    Volgens mij, Aartjan van Erkel en gedragseconoom Richard Thaler werkt het psychologisch veel sterker om de negatieve kant of de nadelen te noemen. Zie:
    Het boek van Aartjan van Erkel 'Verleiden op het internet' hoofdstuk 13 blz 117 'vergeet nooit meer je trouwdag'.
    Ik ben verder niet bekend over het volgende:
    Iedere keer werd †œautomatisch inplannen† gebruikt via Hootsuite, dus op basis daarvan zullen de updates altijd op het moment van het grootste bereik worden gedeeld.
    Is dat 'Hootsuite' gratis? Is dat makkelijk te installeren en hoe werkt dat? Klinkt interessant!

    1. Hoi Jelle, dan heb je het over verliestaal inderdaad!
      En Hootsuite is een gratis social media tool die automatisch de beste tijden voor het posten van je updates bepaalt.
      Het is mogelijk om al je social media kanalen toe te voegen, erg handig en overzichtelijk in één dashboard.
      Kunt de tool hier bekijken & downloaden.

  8. John op 11-12-13 ligt het dichtst bij mijn gedachte op het punt: kun je van één test uitgaan? Moet je er niet meer doen, pakweg drie? Ik geloof zeker dat titels je moeten pakken en dat het veel verschil maakt. Columns in kranten b.v. lees ik nooit: de titels zeggen me niks, zijn zó saai. Kranten in het algemeen lees ik puur op koppen; geen pakkende kop, geen interesse.

    1. Graag gedaan 😉 Wanneer je tekst van artikelen bedoelt zou ik het vooral houden bij zwarte tekst op een witte achtergrond. Dat is voor je lezers het prettigst.

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar top