Waarom je in tijden van inflatie juist moet investeren in marketing om mensen naar je showroom te trekken

door | 6 mei 2022 | Showroom marketing

De hoge inflatie blijft deze dagen een veelbesproken onderwerp. Er is veel onzekerheid over de korte en lange termijn en het onderwerp roept toch wel wat spanning op. Hoe ga je specifiek als showroomeigenaar om met de stijgende prijzen en de spanningen en onzekerheden door inflatie? Juist nu is het belangrijk om te investeren in marketing om klanten naar je showroom te trekken.

  1. Prijsstijgingen bedreigen je marges
  2. Dalend consumentenvertrouwen
  3. Scherp je online marketing strategie aan
  4. Zet in op beleving
  5. Het belang van goed beeldmateriaal
  6. Online vindbaarheid is essentieel
  7. Creatief en structureel content creëren

1. Prijsstijgingen bedreigen je marges

Hoge inflatie betekent prijsstijgingen. Die werken op verschillende manieren door. Zo horen we regelmatig voorbeelden van het volgende scenario: een ondernemer spreekt een vaste prijs af met een klant. Door tekorten aan grondstoffen en onderdelen loopt de levering aan de klant vertraging op, nét in deze periode verhoogt de leverancier de prijzen. De extra kosten kun je dan niet meer doorberekenen aan de klant en de winstmarge wordt een stuk kleiner.

2. Dalend consumentenvertrouwen

De hoge inflatie gaat gepaard met een sterk dalend consumentenvertrouwen. Hierdoor moet je als showroomondernemer nog harder je best doen om klanten binnen te halen. Potentiële klanten gaan zich nog beter en langer eerst online oriënteren en ook nog langer en bewuster over hun keuze nadenken.

3. Scherp je online marketing strategie aan

Dalende marges, dalend consumentenvertrouwen; het klinkt niet hoopvol, maar er zijn veel mogelijkheden om met deze uitdagingen om te gaan. Wat je bijvoorbeeld om te beginnen kunt doen is je inzet van social media aanscherpen. Wil je op het gebied van online marketing je resultaten verbeteren? Dan is het belangrijker dan ooit om je doelgroep goed af te bakenen en te kennen, en deze via meerdere kanalen te bereiken.

Je kent vast wel het customer journey (klantreis) model, waarin we 5 fases onderscheiden:

  • See: potentiële klanten zien de producten die je aanbiedt, bijvoorbeeld op social media een afbeelding of banner van je bedrijf.  
  • Think: de potentiële klant zoekt naar meer informatie over het product.  
  • Visit: men gaat over tot een bezoek; hopelijk aan jouw bedrijf.
  • Do: de klant maakt een keuze en doet daarna daadwerkelijk de aankoop.
  • Care: het product is aangeschaft, de klant kan gaan genieten van de aankoop.

Voor showroombedrijven is de Visit-stap extra belangrijk. Anders gezegd: dat potentiële klanten zich online oriënteren is prima, maar voor jou als showroomeigenaar is het belangrijk dat ze daarna de stap bij jouw bedrijf over de drempel zetten. Daarom moet je boodschap online overtuigend over komen, zodat een groot deel van de online kijkers besluit bij jou binnen te stappen.

4. Zet in op beleving

Een van de belangrijkste aspecten waarmee een bedrijf met een showroom zich kan onderscheiden is beleving. Een bezoek aan een showroom is voor veel mensen vaak een uitje. Daarnaast is het natuurlijk ook simpelweg zo dat veel klanten bepaalde producten graag in het echt willen zien en aanraken.

Op beleving in je showroom kun je online al inspelen. Denk bijvoorbeeld aan een online inspiratiegids en een online showroom. Je ziet bijvoorbeeld steeds vaker 360 graden foto’s op sites van bedrijven. Daarmee krijgen bezoekers een prima indruk van wat ze kunnen verwachten. 

Een stap verder is een volledige virtuele 3D-showroom. Dus niet gebaseerd op je eigen fysieke showroom maar een aparte, niet van echt te onderscheiden virtuele online showroom. Het voordeel hiervan is dat je mogelijkheden om te breiden of te wijzigen vrijwel onbeperkt zijn. Klanten kunnen zich zo nog uitgebreider oriënteren. Helemaal als je de virtuele showroom uitbreidt met interactie, zoals call-to-action buttons of een chatfunctie. Door komt nog bij dat je jouw virtuele showroom ook nog eens in je fysieke showroom op een scherm kunt laten zien. Zo kun je veel meer producten in 3D laten zien, zonder dat het extra ruimte kost.

5. Het belang van goed beeldmateriaal

In een showroom verkoop je meestal producten die potentiële kopers graag aanraken of op een andere manier beleven; even op een bankstel zitten, keukenkastjes van de binnenkant bekijken, een geluidsinstallatie horen en noem maar op. Het is belangrijk om daar online al op in te spelen. De eerste indruk online bepaalt immers de verdere stappen. Het is niet de bedoeling dat klanten afhaken door onprofessionele foto’s of filmpjes.

Dat betekent niet dat je alle foto’s en video’s door een professional moet laten maken. Veel kun je zelf doen, als je maar geen concessies doet op kwaliteit: het belangrijkste is dat je producten op een aantrekkelijke, duidelijke en uitnodigende manier in beeld komen.

6. Online vindbaarheid is essentieel

De online zichtbaarheid van je showroom is belangrijker dan ooit. Jouw bedrijf moet goed zichtbaar en vindbaar zijn voor potentiële klanten, anders loop je omzet mis. We onderscheiden drie manieren om je online vindbaarheid te vergroten:

  • Website: je website moet naast makkelijk vindbaar ook snel zijn. Realiseer je dat de meeste mensen online weinig geduld hebben en al snel afhaken wanneer het langer dan enkele seconden duurt voordat je site laadt.
  • Social media: de mogelijkheden op social media zijn vrijwel eindeloos. Er zijn tegenwoordig zoveel platforms dat het belangrijk is om scherp te zijn: baken je doelgroepen af en zorg dat je weet van welke social media zij het meest gebruik maken.
  • Google: veel online zoektochten starten met Google. Je kunt adverteren met Google Ads, zodat jouw advertentie bovenaan in de zoekresultaten verschijnt. Zorg ook dat je weet wat de zoektermen van je klanten zijn. Dan kun je die verwerken in de teksten op je site.

7. Creatief en structureel content creëren

De laatste maar zeker niet de minste manier die er is om je met jouw showroombedrijf te onderscheiden is met contentcreatie. Voor veel ondernemers een lastig onderwerp: hoe verzin je bijvoorbeeld steeds weer iets nieuws? Om met dat laatste te beginnen: je hoeft niet elke keer iets nieuw te verzinnen. Kijk of je content uit het verleden kunt ‘recyclen’. Dat betekent natuurlijk niet zomaar knippen en plakken, maar herschrijven en actualiseren.

Het is belangrijk om contentcreatie structureel aan te pakken. Maak je nog geen gebruik van een contentkalender, dan is dat zeker een aanrader. Plan in wanneer je welke content in gaat zetten en via welk kanaal. Zo dwing je af om er van tevoren over na te denken en breng je meer structuur aan. Als hulpmiddel bij de planning kun je gebruik maken van een inhaakkalender. Dat is een kalender die van elke dag aangeeft wat er die dag bijzonder is: Moederdag, dierendag, complimentendag en ga zo maar door. De keuze is groot; elke dag valt er wel ergens op in te haken en op sommige dagen zelfs op meerdere events.

Nader kennismaken?

Wil je graag meer informatie over onze dienstverlening en weten wat wij voor jouw showroom kunnen betekenen? Vul dan het contactformulier in en we nemen binnen één werkdag contact met je op. Bellen mag uiteraard ook: 085 208 21 00.

5 + 6 =

Klantervaringen

“De grootste klik met KGOM is de passie waarmee zij werken”

Hellen Eekhof – Flagstone Company