Het verkrijgen van hoge PR links in 6 stappen

Links verkrijgen naar je website is belangrijk. Belangrijk voor meer bezoekers en zeker ook belangrijk om hoog te scoren in de zoekmachines!

In dit artikel gaan we in 6 simpele stappen links verkrijgen van websites met een hoge pagerank.

Onderzoek je potentiële linkpartners

Van welke website zou je graag een link willen? Surf eens een tijdje rond en ga eens op zoek naar websites waar je graag een link van zou willen. Uiteraard moeten het wel websites zijn die ook over hetzelfde onderwerp als jouw website gaan. Kom je een interessante website tegen noteer dan even de volgende gegevens:

  • Website URL
  • De pagina waar je graag je link zou zien
  • De naam van de webmaster (kun je de naam niet vinden voer dan het webadres eens in op www.whois.net en bekijk die contactgegevens eens, misschien vind je daar een naam)
  • Emailadres
  • De datum van je bezoek
  • Een kleine omschrijving van de website (zeer belangrijk!)

Het doel is om zoveel mogelijk informatie over de website en de webmaster te verkrijgen. Deze informatie kun je dan gebruiken om een gepersonaliseerde email te sturen. Hoe meer informatie je toevoegt aan de email en hoe persoonlijker je hem schrijft des te groter de kans dat je een link kunt verwachten!

 
Organiseer je informatie in een tabel of database

Wanneer je straks gaat mailen zul je wel de resultaten bij moeten houden. Je moet bijhouden wie je een mail hebt gestuurd, wie er een link heeft geplaatst, wie er geweigerd heeft en wie je nog een tweede of derde keer moet mailen.

Door het bijhouden van een database houd je alles overzichtelijk en loop je minder risico om dubbele mails en dergelijke te versturen. Een goede manier om deze informatie te ordenen is via een Excel-sheet of via Microsoft Acces.

 
Verdeel je lijst in tweeën

Wanneer je informatie gaat verzamelen zorg dan dat je de potentiële linkpartners in twee groepen verdeelt.

  • Lijst A. Een kleinere maar belangrijke lijst. Op deze lijst komen de websites waar je absoluut een link van wilt. Deze websites hebben meestal een hogere PR en hebben dezelfde doelgroep als jouw website. Zorg er dus voor dat op deze lijst alleen die websites komen te staan die een grote waarde hebben en dus een aanwinst zijn als linkpartner. Van deze websites moet je zoveel mogelijk informatie verzamelen en zeer persoonlijk aanschrijven. Lijst A is kleiner omdat er veel meer tijd in deze linkpartners gaat zitten.

 

  • Lijst B. Websites die je op deze lijst zet hebben nog steeds te maken met jouw onderwerp maar misschien niet zoveel bezoekers of niet zo'n hoge pagerank. Hoewel links van de B lijst nog steeds waarde hebben loont het niet de moeite om hier evenveel tijd aan te besteden als aan de A lijst. Vandaar de verdeling"¦

 

 

Schrijf een persoonlijke email aan de A lijst

Zodra je alle informatie hebt verzameld en de websites hebt opgedeeld in twee verschillende lijsten wordt het tijd om de webmasters uit de A lijst een email te sturen. De email moet in ieder geval de volgende informatie bevatten:

  • Een positief commentaar op hun website
  • Een kleine omschrijving over wie je bent en waarom je ze een email stuurt. Uiteraard moet je hier de voordelen voor de betreffende webmaster in vermelden (win-win situatie).
  • Waar je graag jouw link zou willen zien (welke pagina) zodat zijn bezoekers er ook wat aan hebben (bijvoorbeeld “Voor meer informatie over dit onderwerp klik hier".
  • Een kleine beschrijving waarom de inhoud van de beide sites overeenkomt.
  • Details over hoe ze naar jouw website kunnen linken en ervoor zorgen dat dit proces zo eenvoudig mogelijk is.
  • Je contactinformatie

Om ervoor te zorgen dat er niet teveel tijd in het schrijven van de mails gaat zitten is het verstandig om een soort van sjabloon of voorbeeld mail te maken. Zorg er wel voor dat de mails zo persoonlijk mogelijk blijven!!

 
Schrijf een persoonlijke email aan de B lijst

Wanneer je de webmasters van de B lijst gaat contacteren moet je zorgen dat ook deze mails weer zo persoonlijk mogelijk zijn. Echter zal je B lijst veel meer adressen bevatten en is het dus niet mogelijk om hier evenveel tijd aan te besteden als aan de A lijst. Ook hier is het weer verstandig om een sjabloon te maken waar je zo de gegevens kunt “inplakken".

Wanneer je net begint met deze linkstrategie zorg er dan voor dat je niet alle personen in één keer mailt. Je wilt eerst testen welke mails het “goed" doen. Verstuur dus verschillend opgemaakte mails naar kleine groepjes en kijk welke mails de meeste links opleveren. Zo kom je uiteindelijke tot de “ideale" linkverzoek mail!

 
Ben vasthoudend!

Wanneer een site niet reageert op je linkverzoek mail ze dan nog een keer. Deze keer kun je vragen of dat ze misschien een link willen ruilen (in de eerste mail vraag je om een link naar jouw website), dus ik link naar jou, jij linkt naar mij.

In de tweede email moet je ook nog eens duidelijk maken dat je geen directe concurrent bent, je wilt alleen maar dat zijn bezoekers extra informatie kunnen vinden. Je kunt ze ook de kant en klare HTML code toesturen zodat ze deze alleen maar even op de website hoeven te plakken.

Maak duidelijk dat het een win-win situatie is!
Tot zover dit artikel, heb je nog opmerkingen of vragen laat hieronder dan een reactie achter.

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

  1. Goed artikel Karel !

    Als je site een goede PR heeft heb je al iets meer kans om een link te krijgen, en zeker als je een hoge PR site aanschrijft. Het is dus net iets moeilijker om met een beginnende site een link te versieren op een hoge PR pagina...

    Ik zou zeggen laat je ook niet verleiden door een hoge PR homepage want de kans dat je link op die pagina komt is wel heel erg klein. Beter om te kijken wat de PR is van de pagina waar je link op kan komen.

    Wat ik hier miste is het gegeven dat je beter al een link naar hun site plaatst op je site als je hen gaat aanschrijven. Althans dat werkt bij mij net iets beter.

  2. De eerste keer dat ik mail vraag ik om een oneway link, dus alleen een link vanaf hun site. Het is moeilijker dat wel.

    Doen ze dit niet dan kun je inderdaad beter al een link plaatsen en ze nog een keer mailen...

    1. Hallo Karel Geenen,

      Ik heb een vraagje. Heb jij toevallig een format van "Het link mailtje?"
      Ik ben recent een motortrailer verhuur site begonnen zie website.

      Mi8jn domeinnaam is ideaal en de inhoudt is ook goed opgebouwd. ik heb de meest relevante Meta tags gebruikt. Maar het wil me niet lukken om hoger of überhaupt te verschijnen in Google.

      Zou jij me een eindje in de richting kunnen helpen?

  3. De win-win kan ook bestaan uit dat zij een link naar jou plaatsen en jouw site een aanvulling is op de informatie op hun site.

    Karel geeft dit goed aan in zijn voorbeeld: (bijvoorbeeld †œVoor meer informatie over dit onderwerp klik hier†.

    Duidelijke win-win

    PS. mooi stappenplan. Ga ik ook toepassen... (I love Excel bijhoudschema's...)

  4. Ik bekeek juist dit artikel en de reactie's

    Ik denk om hogere pagerank te krijgen moet je gewoon inkomende relevate links krijgen van hogere PR sites. Ik weet niet of irrelevante sites ook zorgen voor een hogere PR van uw eigen site.

  5. Wat is er mis met een linkruil twee kanten op? Uiteindelijk zul je maar weinig links krijgen zonder een tegenlink, ik heb niet de indruk dat je hierop afgerekend wordt door Google.

  6. Prima tips, alleen is het niet altijd gemakkelijk een one-way link te krijgen van iemand die er geen baat bij heeft. Heb het vroeger geprobeerd voor een site van een vriend, en de respons was minimaal...

  7. Goed artikel, dacht dat ik zelf voor een amateur heel wat van SEO af wist, maar sinds ik deze site ben tegengekomen valt het vies tegen. Vraag me wel af hoe ik iemand met een veel grotere site t.o.v de mijne kan overtuigen van een win-win situatie (tenzij ik er een kratje bier tegenaan gooi)

  8. Nog een tip, controleer een maand nadat de linkruil is afgerond in Yahoo.com of de link zichtbaar is door te zoeken naar "jouwdomein.nl linkdomein.nl" en kijk of de link in de zoekresultaten naar voren komt.
    Hiermee weet je in een keer of er geen rel="nofollow", robots metatag ofzo is gebruikt.

    Gegroet, Internomie

  9. zeker een leuk artikel, ik las laatst dat als je een case schrijft voor adobe en je wordt geaccepteerd dat je met die ene backlink al naar pagerank 4 gaat. Dit was voor die persoon een irrelevante site. je blijft je toch afvragen hoe dat algoritme van google in elkaar zit.

  10. Google sleutelt continue aan de Pagerank. Hierdoor wordt het steeds ondoorzichtelijker waardoor je een hogere PR krijgt. Een aantal zaken zijn inderdaad wel belangrijk:
    - inhoud
    - domeinnaam
    - relevante (!!) backlinks
    - leeftijd van de site
    - sinds kort: de snelheid van je site
    Ongetwijfeld zijn er nog 100.000 andere criteria.

    Weet iemand een pagina een PR krijgt of de site? Oftewel, als een home page een PR van 3 heeft, hebben alle onderliggende pagina's dan ook een PR van 3?

    Groeten!

  11. Een PR halen van 2 is vrij eenvoudig, 3 is ook nog wel te doen. Daarboven moet je echt serieus aan het werk gaan is mijn ervaring. Overigens zegt PR niet alles. Ik heb websites met een PR van 2 en deze hebben toch honderden bezoekers per dag.

  12. Een hoge pagerank is leuk. Maar of het leuk is om dit te krijgen door gevraagde link ruil. Beter is de tijd die je steekt in link ruil, te gebruiken om je eigen site te verbeteren. Lukt het je om een site te maken met meerwaarde dan komen de binnenkomende links vanzelf.

  13. Linkruil is niet een goede manier om een hogere pagerank te verkrijgen daar google daar niet echt waarde aan geeft.

    Om goede backlinks te krijgen en je pagerank te laten stijgen kan je het beste het systeem van de 3 way backlink toepassen echter heb je hier wel minimaal 2 website`s voor nodig.

    Het werkt als volgt;

    Je ruilt een link met een andere website die een hogere pagerank heeft met jou site 1 en plaats een terug link op jou site 2.

    Op deze manier ontvang je dus alleen inkomende links van externe website`s zonder dat jou website 1 terug link naar de andere website heeft.

    Belangrijk hierbij is wel dat jou link partners wel hetzelfde thema hebben als jou website het heeft dus geen zin om een link te ruilen met een pagerank 7 website die totaal geen overeenkomst heeft met het onderwerp van jou site want dan nog zal google die niet hoog waarderen je kan beter 1 goede backlink hebben dan duizenden backlinks die niks met jou onderwerp te maken hebben.

    Om toch extra bezoekers te krijgen kan je wel links plaatsen op website die niks met je onderwerp te maken hebben maar let er dan wel op dat dit geen nofolow links zijn.

  14. Karel, ik heb een vraagje. Mijn website heeft PR3. Nou mag ik op een andere site met PR5 een artikel schrijven met mijn link. (ABC linkruil) Zou het mogelijk zijn dat ik dan mijn (best wel hoge) positie in google kan verliezen of verdrongen wordt door de site met PR5? Goed artikel en Bedankt alvast voor je reactie.
    Groeten marco (amateur)webmaster.

  15. Nieuwe websites krijgen een boost van Google omdat ze anders geen kans maken tegen websites die al jaren gevestigd zijn. Als in de loop de tijd blijkt dat bijna niemand er heen linkt valt een website weg.

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar top