5 manieren om vertrouwen te winnen in je webwinkel
Een goed aanbod is vaak niet voldoende om mensen aan te zetten om iets in jouw webwinkel te kopen. Vertrouwen is minstens zo belangrijk! Een groot deel van dat vertrouwen win je door goede klantenservice en snelle levering, maar dat speelt eigenlijk pas nadat een klant iets bij je heeft besteld. Daarom geef ik hier 5 tips om vertrouwen in jouw webwinkel te winnen, voordat mensen iets bij je bestellen.
De site DutchHairshop.nl vraagt maximale aandacht voor haar reviews door deze bovenaan te plaatsen.
Tip 1: Klantenreviews
Nieuwe bezoekers van je webwinkel kunnen niet weten hoe betrouwbaar jij bent, maar bestaande klanten kunnen dat natuurlijk wel voor je vertellen. Vraag je bestaande klanten daarom om een review achter te laten via services zoals KiyOh, The Feedback Company of Trustpilot. Deze reviews kun je vervolgens via een widget in je webwinkel tonen, zodat je bezoekers kunnen zien hoe betrouwbaar je bent.
Tip 2: Productreviews
Naast klantenreviews - waarbij de klant feedback geeft op je service - zijn er ook productreviews. Deze productreviews kunnen getoond worden op de productpagina in je webshop. Een hele goede tool hiervoor is Yotpo, dat de productreviews ook deelbaar maakt via social media.
123ledspots.nl maakt actief gebruik van de productreviews van Yotpo.
Tip 3: Keurmerken
De grootste zorg van bezoekers in je webwinkel is dat je het bestelde product niet levert, terwijl er wel voor betaald is. Klantenreviews nemen een deel van die zorg weg, maar sommige bezoekers zullen alsnog denken dat de reviews gemanipuleerd zijn. Die bezoekers zullen eerder overtuigd worden door een bekend keurmerk zoals Thuiswinkel Waarborg of Trusted Shops. Om in aanmerking te komen voor een keurmerk moet je voldoen aan een aantal richtlijnen. Bezoek de website van de keurmerken voor meer informatie over de richtlijnen.
Tip 4: Testimonials
Ook testimonials - waarbij je klanten vraagt om hun positieve ervaring met jou te omschrijven - zijn goed voor het vertrouwen in je webwinkel. Bovendien dragen ze bij aan een betere conversie in je webwinkel, tot wel 34% volgens dit artikel van Kissmetrics. Testimonials kunnen als tekst worden weergegeven, maar de laatste tijd zien we ook steeds meer video testimonials. Video's hebben het voordeel dat je ze ook nog via YouTube kunt delen.Volgens hetzelfde artikel van Kissmetrics is ook de positie van de testimonial belangrijk. Wanneer deze bovenaan de pagina staan, neemt de conversie toe. Dit laat duidelijk zien hoe belangrijk het is om snel het vertrouwen van de bezoeker te winnen; dus bovenaan de pagina plaatsen en niet pas onderaan.
Tip 5: Laat zien wie je bent
Een andere angst van shoppers is dat je bedrijf helemaal niet bestaat. Daarom is het belangrijk dat je je Kamer van Koophandel-nummer op je site plaatst. Ook het tonen van foto's van je bedrijfspand en foto's van je medewerkers draagt bij aan dit vertrouwen. Een vriendelijk gezicht van een bestaande medewerker (geen stockfoto) zegt soms meer dan duizend woorden.
Je kunt je collega's op een aparte pagina laten zien.
of zoals Drukwerkdeal.nl als onderdeel van de site.
Ik ben benieuwd wat jullie van deze tips vinden. Heb je zelf een tip? Deel 'm dan zeker via de comments hieronder!