Gestructureerde gegevens maken je relevanter én organisch beter vindbaar!

Karel
1/8/2017
Karel
1/8/2017
Zoekmachine optimalisatie
X
min leestijd
structured data

De zoekresultatenpagina van Google verandert continu. Lange tijd stonden er advertenties aan de rechterkant van de zoekresultaten, maar vorig jaar heeft Google grote veranderingen doorgevoerd. Door deze veranderingen wordt het lastiger om organisch vindbaar te zijn. Maar wist je dat Google er (samen met andere grote online partijen) ook voor zorgt dat je in de gratis (organische) zoekresultaten relevanter kunt worden? En dat nog maar weinig websites gebruikmaken van deze mogelijkheden? In dit artikel leg ik uit hoe je relevanter wordt, meer ruimte in de zoekresultaten pakt, je CTR verhoogt en tegelijkertijd ook een voorsprong pakt op je concurrentie. Ik ga het hebben over structured data.Tegenwoordig worden de bovenste zoekresultaten gedomineerd door advertenties (soms wel vier stuks), die ook nog eens veel ruimte innemen door alle advertentie-extensies en de nieuwe uitgebreide advertentievormen. Zoals je hieronder ziet, worden de organische zoekresultaten hierdoor sterk naar beneden gedrukt.

zoekresultatenpagina juli 2017 screenshot

Om er toch voor te zorgen dat je organisch optimaal vindbaar bent, maak je gebruik van structured data.

Wat is structured data?

Voordat ik ga uitleggen wat het precies is, is het goed om eerst te kijken naar een standaard zoekresultaat:

standaard-zoekresultaat-Google

Standaard bestaat een zoekresultaat (snippet) uit de volgende elementen:

  • een kop of titel (de title tag)
  • een zichtbare URL
  • een omschrijving (de meta description)

Uiteraard kun je hier al leuke dingen mee doen om je duidelijk te onderscheiden van je concurrentie, maar er is meer mogelijk. Bekijk dit voorbeeld eens:

rich-snippet

Ineens zie je veel meer zaken dan alleen maar het standaard resultaat. Dit heet ook wel de rich snippet. Het standaard zoekresultaat is in dit geval uitgebreid met:

  • beoordelingen in sterren en het aantal beoordelingen
  • breadcrumbs
  • aantal minuten dat je nodig hebt om recept klaar te maken
  • afbeelding

Om zo’n resultaat te krijgen is er gebruikgemaakt van structured data. Dit is extra code die je toevoegt aan je webpagina’s, om rechtstreeks met Google (en bijvoorbeeld Bing, Facebook etc.) te communiceren. Je helpt hiermee zoekmachines nóg beter te bepalen waar je webpagina over gaat. In feite is het dus een vorm van meta data. Door dit strategisch in te zetten, kun je dus heel relevant worden.Zoals je je wellicht voor kunt stellen, zijn er oneindig veel manieren om dit als bedrijf in te zetten. Stel je bijvoorbeeld eens voor wat het zou betekenen voor je organische verkeer als de volgende zaken al direct zichtbaar zijn in de zoekresultaten:

  • jouw logo
  • je adresgegevens
  • je openingstijden
  • je social media icoontjes
  • het type diensten dat je aanbiedt

En voor e-commerce sites:

  • je productafbeeldingen
  • je productprijzen
  • je levertijd
  • je productreviews (inclusief het aantal beoordelingen)

Vier voordelen

Ten eerste bied je jouw potentiële klanten, al voordat ze op je website zijn, alle informatie die ze minimaal willen weten (en mogelijk zelfs meer). Daarmee ben je dus uiterst relevant, wat zal resulteren in zeer relevant verkeer op je website. Ten tweede neemt jouw resultaat veel meer ruimte in op de resultatenpagina, waardoor er minder ruimte is voor je concurrentie. Ten derde zul je merken dat, doordat je relevanter bent, je doorklikratio toeneemt, wat uiteindelijk resulteert in een hogere positie. En ten vierde (misschien wel de belangrijkste op het moment van schrijven): je concurrentie is er waarschijnlijk nog niet mee bezig, dus je pakt direct een voorsprong!

Wanneer moet je structured data niet inzetten?

Als je snel resultaat wilt zien en snel wilt scoren. Daar is structured data niet voor bedoeld. Je moet het zien als extra hulpmiddel om Google te vertellen waar je webpagina over gaat. Het is en blijft dus belangrijk dat je relevante content maakt voor jouw doelgroep. Als je dat doet, dan kan structured data je helpen om dat over te brengen aan Google.

Hoe zet je structured data in?

Er zijn verschillende mogelijkheden om structured data te implementeren. Je hebt bijvoorbeeld meerdere mark-up talen die je kunt gebruiken, je kunt het in je HTML-code opnemen of juist erboven of eronder. Je kunt het handmatig toevoegen, via plugins en via Google Tag Manager. Het belangrijkste is dat je elke pagina voorziet van de meta data die daar relevant is, en daarvoor gebruik je Schema.org.

Wat is Schema.org?

Mogelijk heb je er wel eens van gehoord, of zelfs al eens op de site gekeken: schema.org. Maar wat is het? In feite is het niets anders dan een soort encyclopedie (ook wel taxonomie genoemd) waarin alle mogelijke structured data vastgelegd is. Het is een grootschalig project dat gezamenlijk is opgestart door alle zoekmachines (en andere platformen), en daardoor ook breed wordt ondersteund. Het is niet de meest fraaie site en ook niet heel gebruiksvriendelijk. Daarom is een plan van aanpak erg belangrijk, zodat je precies die data op kunt nemen die voor jou én je potentiële klanten belangrijk is.

schemaorg-homepagina

Richtlijnen Google

Ondanks dat Schema.org door alle zoekmachines wordt opgebouwd (en daarmee continu wordt doorontwikkeld), heeft Google zijn eigen richtlijnen. Houd daar dus ook rekening mee als je van start wilt gaan, en controleer regelmatig of er updates zijn.

JSON-LD

Om structured data toe te voegen aan je webpagina’s, zijn er verschillende mogelijke mark-up talen. Zo kun je ervoor kiezen om het op te nemen in de HTML-code met behulp van de mark-up van microdata. Toch raad ik je dit echter niet aan. Microdata is een van de eerste vormen van structured data en doordat het in je HTML-code is geïmplementeerd, kunnen wijzigingen in je HTML grote impact hebben op het functioneren van structured data (het kan kapot gaan). Dit wil je eigenlijk altijd voorkomen, en dat kan met JSON-LD (JavaScript Object Notation for Linked Data). Deze code plaats je niet in je daadwerkelijke HTML-code elementen, maar erboven. Hierdoor hebben wijzigingen in je overige codes geen impact op de structured data. Bovendien beveelt Google deze laatste methode dan ook sterk aan: het is het minst foutgevoelig.Tip: zoek op schema.org de “things" en “properties" die je nodig hebt, scroll naar beneden en je vindt direct voorbeelden van codes. Ook in JSON-LD.

Google Tag Manager

Wanneer je structured data gaat implementeren, adviseer ik je om te overwegen Google Tag Manager (GTM) te gebruiken. Tag Manager biedt je namelijk de mogelijkheid om één code aan meerdere pagina’s toe te voegen (kies de juiste triggers). Door te werken met GTM ben je veel flexibeler, omdat je met variabelen informatie vanuit de site kunt laten inladen. Het is aanvankelijk wat meer werk, maar uiteindelijk zul je daar veel profijt van hebben. De tool van Yoast is hiervoor erg handig. Meer weten over GTM? Lees dan dit blogartikel van Karel.

Tools

Hierboven heb ik je uitgebreid uitgelegd wat structured data is, wat de voordelen zijn en hoe het in grote lijnen werkt. Om er echt goed mee aan de slag te kunnen, geef ik je graag nog enkele tools die je helpen met het inzetten ervan:

  • Google Search Console: onder zoekopmaak vind je een kopje met gestructureerde gegevens. Hier staat meer uitleg over de implementatie als je nog niets hebt geïmplementeerd. Ook biedt Google je de mogelijkheid om hier direct je website te markeren, maar dit raad ik je af. Deze code komt namelijk niet in de broncode van je site en kan daardoor niet gevonden worden door andere (zoek)platformen. Wanneer je al het een en ander op je site hebt geplaatst, kun je hier ook altijd controleren of je het goed hebt gedaan.
  • Google’s structured data testing tool: geeft je de mogelijkheid om te controleren of je code goed is. Je kunt hiervoor een URL invoeren óf je kunt je eigen codefragment invoeren en controleren.
  • Google’s markup helper: voor iemand die net start, biedt de mark-up helper uitkomst. Je kunt kiezen uit een beperkt aantal standaard “things" waarna je direct op je webpagina elementen kunt markeren. Vervolgens kun je de code direct omzetten naar JSON-LD. De code kun je toevoegen aan je website.
  • Google’s richtlijnen: hier vind je een overzicht van de data die Google al ondersteunt, en wat de aanvullende richtlijnen zijn. Kijk hier regelmatig naar om up-to-date te blijven.
  • Schema.org: de taxonomie met alle mogelijkheden voor structured data.

Hulp bij structured data

In dit artikel heb ik je verteld hoe je aan de slag kunt gaan, maar ik kan me voorstellen dat je hier zelf niet helemaal uitkomt of nog vragen hebt. In dat geval helpen we je graag! Neem hiervoor contact op met onze online adviseur. Hij vertelt je graag wat de mogelijkheden zijn.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Wil je meer gratis tips over online marketing?

Bekijk onze gratis downloads

Categorieën

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier