Zo kom je erachter hoe jouw bezoekers op je website komen

Karel
20/2/2024
Google Analytics
X
min leestijd
Karel
20/2/2024
Google Analytics
X
min leestijd

Snelle en praktische tip voor ondernemers: zorg dat je zoveel mogelijk ingangen naar je website goed doormeet.

Hoe? Heel eenvoudig, door een paar simpele tags achter elke URL te plakken!

Hoe meet je de ingangen naar je website door?

Stel iemand klikt op een link in je e-mailhandtekening. Of een link naar je website vanuit je whitepaper of brochure. En zo zijn er nog wel tig verschillende links te bedenken die naar je website verwijzen.

Uiteraard wil je dan graag weten waar deze bezoekers vandaan komen. Want standaard zal Google Analytics dit soort bezoekers weergeven als direct verkeer of een andere globale verkeersbron.

Maar jij wil weten hoe bijvoorbeeld je whitepapers presteren. Of hoe die link in je e-mailhandtekening bijdraagt aan de conversies.

Om dit eenvoudig te meten maak je gebruik van UTM-tags. Door het toevoegen van deze tags zeg je tegen Google aan welke verkeersbron, medium en campagne ze de bezoeker moeten toewijzen.

Zo maak je gebruik van UTM-tags

Stel, ik wil mijn e-mailhandtekening gaan tracken in Google. Het enige wat ik dan moet toevoegen aan de URL is het volgende:

?πšžπšπš–_πšœπš˜πšžπš›πšŒπšŽ=πš‘πšŠπš—πšπšπšŽπš”πšŽπš—πš’πš—πš&πšžπšπš–_πš–πšŽπšπš’πšžπš–=πšŽπš–πšŠπš’πš•&πšžπšπš–_πšŒπšŠπš–πš™πšŠπš’πšπš—=πš”πšŠπš›πšŽπš•

Dit plak ik dus achter de URL waar ik de bezoeker naartoe wil sturen. Even een korte uitleg:

β€’ utm_source: Dit is de bron, in dit geval de handtekening
β€’ utm_medium: Het medium, in dit geval e-mail. Wanneer je bijvoorbeeld een whitepaper-pdf hebt zet je hier bijvoorbeeld pdf
β€’ utm_campaign: De campagnenaam. In dit geval gebruik ik deze om de naam te onderscheiden. Zo kun je voor alle medewerkers hier de naam invullen, waardoor je precies weet welke persoon voor welke traffic heeft gezorgd.

Bovenstaande zijn de minimale tags die je moet toevoegen. Wanneer je even googelt op utm builder en je klikt op het bovenste resultaat krijg je een handige tool van Google waar je dit kunt invullen. Zij geven dan de complete URL die je eenvoudig kunt knippen en plakken.

Het resultaat is dat je vanaf nu in Google Analytics veel nauwkeuriger kunt zien waar het verkeer vandaan is gekomen. En dat geeft weer ruimte om te optimaliseren, succes!

Tip:
Zorg dat je consistent omgaat met het gebruik van de verschillende tags, anders wordt het snel een rommeltje in Google Analytics. Maak bijvoorbeeld een spreadsheet met daarin de afspraken voor iedereen zodat ze weten welke UTM-tags ze mogen gebruiken. Let op: hoofdletters worden als apart karakter gezien. Dus Email en email zullen twee aparte verkeersbronnen zijn.

‍

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Wil je meer gratis tips over online marketing?

Bekijk onze gratis downloads

CategorieΓ«n

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier