Thuiswinkel Markt Monitor: cijfers en trends uit de e-commerce sector
De Nederlandse e-commercemarkt krijgt een steeds volwassener karakter. Dat is ook nodig, gezien maar liefst 95 procent van de Nederlandse consumenten van vijftien jaar en ouder wel eens iets online bestelt. In opdracht van Thuiswinkel.org publiceerde GfK de Thuiswinkel Markt Monitor Q4, waarin ook de cijfers voor heel 2017 zijn opgenomen. De belangrijkste inzichten uit dit rapport delen we graag met je in dit blogartikel.Note. Wij hebben schriftelijke toestemming van GfK om deze gegevens te verspreiden onder vermelding van de bron: GfK en Thuiswinkel Markt Monitor.
Q4 2017 - cijfers en belangrijke opvallendheden
- De Nederlandse e-commerceomzet (B2C) bedroeg in het vierde kwartaal van 2017 bijna 6,9 miljard euro (groei van 11 procent).
- 84 procent van de Nederlanders (15+) koopt online in Q4 2017.
- Food/Nearfood en Health & Beauty laten grootste groei in online bestedingen zien.
- Het aantal online aankopen groeit met 17 procent in Q4 2017.
- Online consumentenbestedingen groeien met 11 procent in Q4 2017.
- 9 procent van alle aankopen zijn afkomstig uit het online kanaal.
- De groei in online aankopen voor Q4 is het grootst binnen de marktsegmenten Losse Vliegtickets & Accommodaties en Schoenen & Personal Lifestyle.
- 28 procent van de online kopers heeft iets via smartphone gekocht in Q4 2017. Vorig jaar was dit in dezelfde periode nog 21 procent.
2017 FY (Full Year) - cijfers en belangrijke opvallendheden
- Maar liefst 95 procent van de Nederlandse consumenten van vijftien jaar en ouder koopt weleens online.
- De Nederlandse e-commerceomzet (B2C) bedroeg in 2017 ruim 22,5 miljard euro (groei van 13 procent).
- Het aantal online aankopen groeit met 17 procent in FY 2017.
- Health & Beauty en Food/Nearfood laten grootste groei in online bestedingen zien voor FY 2017.
- Online consumentenbestedingen groeien met 13 procent in FY 2017.
- 7 procent van alle aankopen zijn afkomstig uit het online kanaal.
- De groei in online aankopen voor heel 2017 is het grootst binnen de marktsegmenten Schoenen & Personal Lifestyle en Health & Beauty.
Wie zijn nu die online kopers?
Thuiswinkel.org en Gfk brachten het profiel van de online koper in kaart. Hieruit komt voort dat online kopers zo’n 12,66 uur per week op het internet besteden. Het gaat hierbij om zowel mannen als vrouwen (50/50). Verdere kenmerken van de grootste groep online kopers:
- Leeftijd: 50-64
- Huishoudinkomen: midden
- Opleiding: midden
- Huishoudgrootte: 2
- Gezinssituatie: gezin zonder kinderen of >18 jaar