SEO-tip: hoe scoren je afbeeldingen eigenlijk?

Karel
23/1/2024
Content marketing
X
min leestijd
Karel
23/1/2024
Content marketing
X
min leestijd

Binnen Google Analytics kijk je heel waarschijnlijk ook hoe de bezoekers uit Google presteren.

We noemen de bezoekers die uit de "gratis" zoekresultaten komen organic. Je vindt deze in GA4 dus ook onder bron/medium --> google/organic.

Maar...

Wist je dat hier ook alle bezoekers bij zitten die via Google Images zijn binnengekomen? Oftewel, bezoekers die een afbeelding te zien kregen voor hun zoekopdracht en zo hebben doorgeklikt naar je website.

Zeker wanneer je een visueel product hebt kan dit een heel belangrijke bron van je verkeer zijn. Maar op welke termen scoren die afbeeldingen dan? En hoeveel kliks hebben je afbeeldingen opgeleverd?

Dat zie je heel eenvoudig door de volgende stappen in Google Search Console te volgen:

  1. Klik links bij prestaties op zoekresultaten.
  2. Je ziet nu midden bovenaan Zoektype: Web staan. Klik hierop.
  3. Kies nu Afbeelding in plaats van Web en klik op toepassen.

That's it! Je ziet nu alle resultaten van je afbeeldingen. Op welke zoektermen worden ze vertoond, op welke pagina's staan deze afbeeldingen en hoeveel kliks heeft het opgeleverd.

Vergelijk daarnaast ook eens het aantal webresultaten met het aantal afbeeldingsresultaten. Hoeveel procent is dit?

Kortom, door de bovenstaande tip toe te passen heb je een goed beeld van hoe je afbeeldingen presteren en je kunt bijvoorbeeld ook vergelijken met eerdere periodes om te kijken of ze beter of juist slechter zijn gaan presteren.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Wil je meer gratis tips over online marketing?

Bekijk onze gratis downloads

Categorieën

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier